​معرفی انواع ورق سیاه موجود در بازار ایران

کد خبر: 1272051

همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی از ورق سیاه، توسط کارخانجات مختلف به بازار عرضه می‌شود؛ هریک از این ورق‌ها بسته به ویژگی‌ها و خواص مکانیکی منحصربفرد خود، نیاز صنعتی را برطرف می‌سازند. مواردی چون استحکام، دوام، انعطاف‌پذیری و تحمل به دما در ورق‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلا ورقی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابل استفاده در تجهیزات مربوط به صنایع دریایی نیست! در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع ورق سیاه آشنا کنیم، مشخصات و قیمت هر یک را مورد بررسی قرار دهیم و نهایتا تحلیل کوتاهی از قیمت ورق سیاه داشته باشیم.

​معرفی انواع ورق سیاه موجود در بازار ایران

 

انواع ورق سیاه یا ورق گرم

ورق سیاه که به ورق گرم معروف است، توسط نورد گرم به تولید می‌رسد و با ورق تولید شده به روش نورد سرد تفاوت‌هایی دارد؛ مثلا تنوع در ابعاد و ضخامت؛ (ورق نورد سرد، نسبت به ورق گرم، تنوع کمتری دارد). آلیاژهای متفاوت ورق سیاه، شاملA516،A283 ،A36 ،CK45  ،HB ،HC  است. البته مواردی که به آنها اشاره شد (حداقل در ایران) رواج چندانی ندارند! دو آلیاژ پرکاربرد این محصول عبارتند از ورق سیاه ST52 و ST37 که در ادامه با مشخصات و ویژگی‌های هریک آشنا خواهیم شد.

ورق سیاه ST37

ورق سیاه ST37 معمولا به استحکام بالا شناخته می‌شود؛ اما از لحاظ کیفی در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرد، 3 درجه‌بندی را برای این محصول در نظر گرفته‌اند:

  1. ورق  ST37 سطح یک: استفاده از این ورق، معمولا در پروژه‌های معمولی دیده می‌شود. مقدار کربن در آن بسیار کم بوده و به صورت شیت به‌فروش می‌رسد.
  2. ورق  ST37 سطح 2: کیفیت این ورق از نوع درجه یک بهتر است! از شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار بوده و مقدار کربن آن از مورد قبلی بیشتر است.
  3. ورق ST37 سطح 3: کیفیت ورق درجه 3 از دو نوع قبلی بالاتر است! استفاده از آن را در پروژه‌های حساس می‌بینیم. انعطاف بالا در عین استحکام مناسب از جمله ویژگی‌های این ورق است.

کاربرد ورق ST37 را اغلب در صنعت ساخت و ساز می‌بینیم. در بخش‌های مختلف یک سازه نبشی، انواع پروفیل، ورق پانچ، تیرآهن و غیره وجود دارد؛ اغلب این مقاطع فولادی با ورق ST37 تولید شده‌، زیرا استفاده از این آلیاژ به دلیل وزن کم نه تنها منجر به کاهش وزن سازه می‌شود، بلکه مقاومت آن را در برابر زلزله افزایش می‌دهد.

مشخصات ورق st37

در جدول زیر با خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی ورق ST37 آشنا شوید:

خواص مکانیکی

حداقل تنش تسلیم (MPa)

استحکام کششی (MPa)

235

360 - 510

درصد ترکیبات شیمیایی

مس

نیتروژن

فسفر

گوگرد

منگنز

سیلسیم

کربن

0.6

0.008

0.045

0.045

1.5

-

0.19

               
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ورق سیاه ST52

جوش‌پذیری ورق ST52 نسبت به ST37 بالاتر است؛ به همین دلیل استفاده از آن را کمتر در ساخت و ساز می‌بینیم شاید به همین دلیل است که از این ورق تحت عنوان "ورق صنعتی" یاد می‌شود! وجود مقادیر قابل توجهی از عنصر سیلسیم به این ورق، خاصیت ارتجاعی بسیار خوبی داده است. انواع ورق ST-52 شامل موارد زیر است:

  1. ورق ST52-3: به عنوان رایج‌ترین گرید این محصول شناخته می‌شود.
  2. ورق کربن استیل: اغلب برای ساخت مخازن کاربرد دارد.
  3. ورق رول ST52: با انواع فولاد به راحتی جوش می‌خورد.

مشخصات ورق st52

در جدول زیر با خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی ورق ST52 آشنا شوید:

خواص مکانیکی

حداقل تنش تسلیم (MPa)

استحکام کششی (MPa)

315-355

490 - 630

درصد ترکیبات شیمیایی

مس

نیتروژن

فسفر

گوگرد

منگنز

سیلسیم

کربن

-

0.014

0.045

0.045

1.6

0.55

0.24

               
 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارخانه های تولیدکننده ورق  st52 و st37

کارخانه‌های بسیاری در داخل کشور در حال تولید انواع مقاطع فولادی از جمله ورق سیاه ساده هستند. تولید ورق‌هایی با کیفیت قابل قبول، مطابق با استانداردها و نیازهای بازار از اصلی‌ترین عوامل برای تضمین موفقیت تولید کنندگان است! در اغلب این کارخانه‌ها ایمنی کارکنان جهت ایجاد یک محیط کاری سالم نقش مهمی در جذب نیروی کار ماهر دارد. در لیست زیر با تعدادی از کارخانجات تولید کننده انواع ورق آشنا می‌شویم:

  1. فولاد مبارکه اصفهان
  2. مجموعه فولاد کاویان اهواز
  3. کارخانه فولاد اکسین خوزستان
  4. کارخانه فولاد گیلان
  5. مجموعه نورد و تولید قطعات فولاد
  6. کارخانه فولاد سبا
  7. مجموعه فولاد درخشان

قیمت روز انواع ورق سیاه

قیمت ورق st52 و ST37 ممکن است به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. تعیین قیمت این محصولات تحت تاثیر عواملی از قبیل زمینه‌های تولید، ویژگی‌های فنی، بازار جهانی و شرایط اقتصادی قرار دارد. در ادامه به برخی از عوامل مهمی که بر قیمت ورق تاثیر دارند، اشاره شده است:

  • مواد اولیه
  • ضخامت و ابعاد
  • خصوصیات فنی
  • روش تولید
  • شرایط بازار
  • شرایط جغرافیایی و اقلیمی
  • سطح تکنولوژی
  • نرخ ارز (مخصوصا دلار)
  • مقررات و استانداردها
  • تغییرات در میزان تقاضا
  • سیاست‌های دولت

15

مرجع معتبر قیمت روز انواع ورق و آهن آلات

همانطور که در بالا اشاره کردیم، قیمت روز ورق و دیگر مقاطع فولادی، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ به همین دلیل مدام در حال نوسان است؛ پس برای رسیدن به اطلاعات دقیق و بروز، لازم است از طریق مراجع معتبر اقدام نمایید. مجموعه مرکزآهن با نام تجاری آهن سجاد مهر سپاهان با بیش از 30 سال تجربه در زمینه خرید و فروش آهن آلات، قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای برای کاربران ارائه می‌دهد، علاوه بر این سعی کرده با انعکاس تغییراتی از بازار فولاد، تحلیلی از روند قیمت‌ها بدهد تا مهندسان و پیمانکاران بتوانند، بهترین تصمیم‌ها را در مواجه با فرصت‌های بازار اتخاذ کنند.

مرجع معتبر استعلام قیمت ورق سیاه: https://www.markazeahan.com/product-category/ورق-سیاه/

جمع بندی

انواع ورق سیاه، از جمله ورق ST37 وST52  بر اساس خصوصیات مکانیکی و شیمیایی متفاوتی برای صنایع مختلف مناسب هستند. ورق ST37  با خاصیت استحکام مناسب در ساخت و ساز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق به سه دسته با کیفیت‌های مختلف تقسیم می‌شود. از سوی دیگر، ورق ST52 با جوش‌پذیری بالاتر به عنوان یک ورق صنعتی شناخته می‌شود و در پروژه‌هایی با نیاز به استحکام بیشتر به کار می‌رود. کارخانه‌های تولیدکننده این ورق‌ها، مانند فولاد مبارکه اصفهان و مجموعه فولاد گیلان با توجه به مشخصات فنی و کیفیت محصولات در بازار حاضر، مشغول به تولید و عرضه st37 و st52 ورق گرم هستند. برای دریافت قیمت ورق st37 و st52 بهتر است از طریق مراجع معتبر اقدام شود.

 

۳

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها