از "بوستان"سعدی و "یکی بود یکی نبود"جمالزاده تا سریال "رحیل"

کد خبر: 1266641

سریال موفق "رحیل" در فصل اول سریال توانست مخاطبان را پای گیرنده ها بنشاند و آنان را با خود همراه کند،در فصل دوم نیز همچنان بینندگان خود را حفظ کرده و حتی بر تعدادشان افزود.

از "بوستان"سعدی و "یکی بود یکی نبود"جمالزاده تا سریال "رحیل"

 

دست اندرکاران ساخت مجموعه رحیل، بی شک سنگینی بار این مسوولیت را روی گرده های خود احساس می کنند،اما قبل از نشستن رضایت روی لب مخاطبان آن را از دوش خود پایین ننهادند و تا پایان سریال را استاندارد نگه داشتند.

در قسمتهای مختلف سریال رحیل، تعلیق های فراوانی وجود داشت که مخاطب را منکوب کرد و ازجمله در قسمت نوزدهم رحیل صحنه ای زیبا و تاثیرگذار رخ داد که مخاطب را تکان داد و به فکر فرو برد.

میانه سریال،شمامه که تحت تاثیر بیتاج ساحره و برای رسیدن به آرزوهای واهی، بیدادها به محابانو تحمیل کرده بود،دچار وضعیتی آشفته شده و حتی جانش به خطر می افتد،اما محا او را پناه می دهد.

13

شمامه که نه از روی استیصال،بلکه تحول واقعی رفتارش تغییر کرده، با ورود دوباره به کاخ،خود را در جمع بانوان تعزیه خوان می بیند. عبای زرد که نشانه حربن یزید ریاحی در تعزیه است را بر دوش او انداخته و شمشیر و قرآن را در دستانش قرار می دهند.

شمامه، هم نقش حر را بازی می کند و هم  تجسمی از این توبه کننده بزرگ تاریخ است. او نیز مانند حربن یزید از نای جان توبه کرده و از سپاه اشرار به لشگر ابرار می پیوندد،ابراری که به خاطر هجوم نیروهای رضاخان در پستوی کاخ گرفتار آمده و دچار اسارت،حقارت و گرسنگی و تشنگی شده اند.

 

این صحنه های سریال رحیل که تاثیر گرفته از وقایع واقعه دردناک کربلاست، نشان داد که مبارزه با اشرار،مرد و زن ندارد و جنگ در این جدال تکلیف همه است.

 

سریال رحیل نشان داد حربن یزید ریاحی سمبل توبه و جدایی از لشگر اشرار و پیوستن به سپاه ابرار است و هر مرد و زن آزاده ای می تواند به این مقام برسد.

حر بودن و حر ماندن،ارزشی است که برای زن و مرد رقم زده شده و هر کسی می تواند حری آزاده باشد یا شمری خودباخته؛ رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده سریال رحیل با تجربه سالها تولید سریال‌های مخاطب پسند در دوره های مختلف باز نشان داد که قبل از طراحی هر سریال باید نیازهای روز جامعه را دانست و سپس برای مخاطب اقدام به داستان پردازی کرد. عباسی‌زاده لذت مخاطب از سریال‌های تاریخی را خوب فهمیده ولی سعی کرده آن روال تولید سریال‌های حریم سلطانی را کنار بگذارد و به اصالت قصه گویی تعلیمی ایرانی که از بوستان سعدی تا یکی بود یکی نبود جمالزاده و...، امتداد یافته را زمینه داستان‌پردازی برای رحیل کند.

14

این ساختار قصه گویی تعلیمی با دست گذاشتن بر حفره های تاریخی و پیدا کردن شخصیت های جذاب تاریخی و سپس قرار دادن آنها در جای جای درام، به مسیری رسیده که باعث میشود مخاطب در هر هفته به دنبال کشف تازه ها در سریال است و مدام با کاوش در منابع مطالعاتی مکتوب یا محازی به دنبال یافتن مصادیقی است که سریال رحیل آنها را واکاوی کرده است./ بنیامین نیک‌روش | فارغ‌التحصیل ادبیات

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها