ترانسمیتر دما چیست؟

کد خبر: 1214043
ترانسمیتر دما چیست؟

 

 

آیا می دانید ترانسمیتر دما چیست؟ آیا از بخش های تشکیل دهنده و یا کاربرد ترانسمیتر دما مطلع هستید؟ چنانچه قصد دارید که در این زمینه اطلاعاتی به دست اورید، از همراهی با ما تا انتهای این مطلب غافل نشوید.

امروزه از ابزار های مختلفی در امور صنعتی استفاده می شود و صنایع بسیار گسترده و وسیع شده اند که به تجهیزات مختلفی برای آنها نیاز خواهد بود. در واقع هر یک از تجهیزاتی که برای امور صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، کاربرد متفاوتی دارند که باید برای ایجاد شرایط مناسب و سهولت بیشتر کار حتما آنها را در اختیار داشت. ترانسمیتر دما که شاید تا کنون نام آن را نشنیده باشید یکی از مهمترین تجهیزاتی صنعتی است که در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد که بر خلاف سایر تجهیزات صنعتی، ابعاد خیلی بزرگی ندارد بلکه یک دستگاه کوچک و کاربردی است.

ترانسمیتر دما روزمونت

ترانسمیتر دما چیست؟

ترانسمیتر دما در واقع به دستگاهی گفته می شود که از آن در جهت اندازه گیری دما استفاده می شود و این ابزار به گونه ای است که دمای محیط و یا دستگاه های مختلف در امور صنعتی را به شکل بسیار دقیق با جزئی ترین واحد اندازه گیری نشان می دهد. علاوه بر آنکه ترانسمیتر به بررسی دمای محیط مورد نظر می پردازد، از این امکان نیز برخوردار است که تغییرات دمایی که در فضا و یا دستگاه های مختلف ایجاد می شود را نیز اندازه گیری کند و آن را نمایش دهد.

 

بخش های تشکیل دهنده ترانسمیتر دما

بخش های تشکیل دهنده ترانسمیتر دما به 2 دسته تقسیم بندی می شوند که این 2 بخش از قبیل زیر هستند:

سنسور دما

سنسور دما به بخشی از این دستگاه گفته می شود که همانند یک ترموکوپل عمل می کند و اصلی ترین قسمت ترانسمیتر دما محسوب می شود که اندازه گیری کردن دمای موجود بر عهده این قسمت از دستگاه است.

ترانسمیتر

ترانسمیتر بخش دوم این دستگاه به حساب می آید که سیگنال های به دست آمده از دما به واسطه این بخش تقویت می شوند و سپس به اتاق کنترل و یا سیستم مانیتورینگ مجموعه ارسال می گردند تا پرسنل مجموعه صنعتی مورد نظر از طریق کنترل کردن این سیگنال ها بتوانند به نحوه عملکرد دستگاه و صحت انجام عملیات پی ببرند و شرایط را کنترل نمایند.

مهمترین انواع ترانسمیتر دما چیست؟

انواع ترانسمیتر دما از نظر تامین جریان از قبیل زیر هستند که هر یک از آنها ویژگی های مختص به خود را خواهد داشت:

ترانسمیتر دمای اکتیو

این نوع ترانسمیتر برای آنکه عملکرد صحیحی داشته باشد، باید از یک منبع تغذیه جداگانه استفاده کند و خروجی آن از جریانی در حدود 4 الی 20 میلی آمپر برخوردار خواهد بود. ترانسمیتر دمای اکتیو به صورت تک سیم و یا دو سیم تحت سیم کشی قرار می گیرد.

ترانسمیتر دما زیمنس

ترانسمیتر دمای پسیو

ترانسمیتر دمای پسیو که به آن ترانسمیتر دمای غیر فعال نیز گفته می شود، هیچ گونه منبع تغذیه و یا سیم کشی جداگانه ندارد بلکه ولتاژ تغذیه انها از طریق دستگاه های جانبی مانند: plc و rtu تامین می شود. این نوع ترانسمیتر که به صورت بسیار گسترده در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، از خروجی جریان 4 الی 20 میلی آمپر برخوردار است.

کاربرد ترانسمیتر دما

از ترانسمیتر دما برای محیط های صنعتی مختلفی استفاده می شود که مهمترین کاربرد ترانسمیتر دما را میتوان در شرایط ذکر شده در زیر مد نظر قرار داد:

  • بررسی وضعیت کوره های صنعتی و یا غیر صنعتی همچون کارخانه ذوب آهن
  • بررسی وضعیت موتورهای صنعتی
  • استفاده از آن در جهت امور صنعتی پالایشگاه ها
  • بررسی وضعیت دیگ بخار دربویلر
  • کنترل کردن عملکرد مخازن تحت فشار
  • بررسی تغییرات دمای مربوط به واکنش های شیمیایی
  • و...

 

خرید ترانسمیتر دما

کسانی که قصد خرید ترانسمیتر دما را دارند باید توجه کنند که این دستگاه در انواع مختلفی قابل تهیه است و هر یک از انواع آن قادر به اندازه گیری محدوده دمای مشخصی است و باید در حین خرید این ابزار توجه داشته باشند که نوعی ترانسمیتر دما را خریداری کنند که قادر به اندازه گیری محدوده دمایی مورد نظر انها باشد. علاوه بر آن باید اشاره کنیم که قیمت ترانسمیتر دما در انواع مختلف آن متفاوت است و مراکز مختلف این دستگاه را با برندهای گوناگون، مدل های متنوع و قیمت های مختلف ارائه می دهند.

به عنوان مثال: قیمت ترانسمیتر دمایی که محدوده دمایی بیشتری را اندازه گیری می کند در مقایسه با ترانسمیترهایی که محدوده کمتری را اندازه گیری می کند، یکسان نخواهد بود بلکه برای تهیه آن باید هزینه بیشتری پرداخت.

ترانسمیتر دما کرونه

در حین خرید ترانسمیتر دما دقت داشته باشید که در قیمت این دستگاه مسائلی از قبیل زیر موثر و تاثیرگذار واقع می گردند:

  • محدوده دمایی قابل اندازه گیری
  • برند ترانسمیتر دما
  • فروشگاهی که برای خرید ترانسمیتر از آن اقدام می کنید
  • نحوه خرید به شکل حضوری و یا غیر حضوری
  • نوع ترانسمیتر دما
  • و...

 

ایمنی در نصب ترانسمیتر دما و استفاده از آن

این دستگاه صنعتی را باید توسط افراد ماهر و کاربلد که در این زمینه تخصص و مهارت کافی دارند، در محیط مورد نظر نصب کنید و به کار ببرید تا از بروز مشکل جلوگیری به عمل آید و عملکرد ترانسمیتر با مشکل مواجه نشود. پس حتما برای استفاده از این ابزار به نحوه نصب و ایمنی آن توجه داشته باشید؛ به خاطر داشته باشید که عدم استفاده از این تجهیزات صنعتی در مواقعی که به آن نیاز است، می تواند منجر به بروز حوادث و خطرات زیادی شود که به همین دلیل به هیچ وجه نباید از به کار بردن آن در محیط صنعتی غفلت کرد؛ زیرا کنترل دما به کمک این ابزار می تواند مانع از افزایش دمای دستگاه و یا محیط شود و از حوادثی همچون انفجار جلوگیری به عمل آورد

کلام پایانی

ترانسمیتر دما، کاربرد، انواع، نحوه خرید و ... را مورد بررسی قرار دادیم تا کسانی که به این ابزار نیاز دارند با در نظر گرفتن این موارد برای خرید آن اقدام کنند و از ویژگی های مختلف ترانسمیتر دما مطلع باشند. ترانسمیتر دما از مهمترین و جدایی ناپذیرترین تجهیزات صنعتی است که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و عدم دسترسی به این ابزار میتواند انجام بسیاری از امور صنعتی را با مشکل مواجه کند و این موضوع نشان دهنده اهمیت استفاده از ترانسمیتر دما در مراکز صنعتی خواهد بود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها