جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با «فردا»:

امواج تورمی بلندتر خواهد شد

کد خبر: 1265451

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دولت در حال انطباق قیمت خدماتش با دلار 50 هزار تومان و وضعیت تورمی کشور است، هرچند این کار به آرامی انجام می شود، با گرانی های اتفاق افتاده وضعیت تورم تشدید خواهد شد.

امواج تورمی بلندتر خواهد شد

گروه سیاست سایت فردا: روند افزایش قیمت‌ها ادامه دارد و تورم موجود که به گفته کارشناسان هنوز فنر آن رها نشده، زندگی را برای مردم سخت کرده است. در این بین برخی از آثار جراحی اقتصادی سال قبل گلایه کرده و برخی جهش ارزشی را عامل سنگینی این فشار اقتصادی می‌دانند. 

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره علت تدوام وضعیت تورمی سنگین گفت: باید منتظر افزایش بیشتر قیمت ها باشیم چون ما امروز در حال مشاهده پس لرزه های کاهش ارزش ریال هستیم. سال گذشته حذف ارز ترجیحی و یک جهش ارزی اتفاق افتاد اما قیمت یکسری خدمات دولتی و کالاها و اجناس به صورت دستوری ثابت ماند و حالا دولت در حال انطباق قیمت خدماتش با دلار 50 هزار تومان و وضعیت تورمی کشور است، هرچند این کار به آرامی انجام می شود، با گرانی های اتفاق افتاده وضعیت تورم تشدید خواهد شد.

وی افزود: همچنان باید منتظر گرانی های بعدی همچون هزینه مکالمه تلفنی، اصلاح قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین و نهادهای دامی باشیم این اتفاق قطعا موج های بعدی تورمی را در پی خواهد داشت. مثلا نهاده های دامی دیگر مشمول یارانه نمی شوند، وقتی قیمت نهادهای دامی با ارز 50 هزار تومان به دست دامدار و مرغدار برسد، طبیعتا قیمت مرغ و گوشت افزایش پیدا می کند.

این فعال اقتصادی یادآور شد: در سایر حوزه های تولید نیز همین وضعیت به چشم می خورد، وقتی قیمت خدمات دولتی افزایش پیدا کند به طور طبیعی تولیدکنندگان باید هزینه های بیشتری را بپردازند، نتیجه آن خواهد بود که قیمت کالاها یا محصولات آنها نیز افزایش می یابد. این زنجیره ادامه خواهد یافت تا تطبیق قیمت ها کامل شود.

وی افزود: البته نکته جالب آن است که وقتی قیمت ها با ارز دلار 50 هزار تومان تطبیق پیدا می کند، بلافاصله قیمت ارز دوباره جهش پیدا خواهد کرد و دوباره چرخه گرانی از اول استارت می خورد. برای رسیدن به تورم تک رقمی نیاز است که حداقل یک برنامه 5 ساله در تمام حوزه ها اعم از بازار ارز، حامل های انرژی، حقوق و دستمزد و غیره به جد و هماهنگ دنبال شود.

عدالتیان با بیان اینکه دولت برای متعادل سازی بودجه اش، تورم 40 تا 50 درصدی را برای سال آینده برنامه ریزی کرده، گفت: باید امیدوار باشیم که دلار جهش پیدا نکند وگرنه امواج تورمی بلند و بلندتر خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها