دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

تله مذاکره مستقیم؟

کد خبر: 1226527

دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

تله مذاکره مستقیم؟

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: مشارکت در انتخابات اولویت اصلاح‌طلبان/ امتناع اتحاد ملتی‌ها بازی سیاسی است

همچون گذشته با نزدیک شدن به موعد انتخابات چنددستگی اصلاح‌طلبان نیز تشدید شده است. تشتت اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای است که کمتر پیش می‌آید در میان آنها بتوان افرادی با دیدگاه مشترک را دور یک میز پیدا کرد.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: سیر جریان اصلاحات نشان می‌دهد که رادیکالیسم در این جریان سیاسی هیچ گاه از بین نمی‌رود بلکه از مقطعی به مقطع دیگر و از نامی به نام دیگر منتقل می‌شود. حزب اتحاد ملتی در زمره این رادیکالیسم است که از اصلاح‌طلبی به سمت «انحلال‌طلبی» عبور کرده و به جای رقابت سیاسی و پارلمانی تلاش دارد «خیابان» را جایگزین برگه رأی کند؛ این در حالی است که عقلای جبهه اصلاحات به دنبال مشارکت در انتخابات هستند و مصاحبه‌های اعضای این جریان سیاسی نشان‌دهنده این امر است. «سید حسن رسولی» عضو بنیاد باران و از اصلاح‌طلبان نزدیک به محمد رضا عارف که عضو اعضای حقیقی جبهه اصلاحات هم است، از جمله افراد معتقد به مشارکت در انتخابات است. او در زمینه راهبرد‌های اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس دوازدهم گفته: «رویکرد جریان اصلاحات نسبت به انتخابات طی روز‌های آینده با تشکیل ارکان دوره جدید جبهه اصلاحات و آغاز دوره دوم فعالیت‌های جبهه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.» برخی تحلیلگران معتقد هستند که امتناع حزب اتحاد ملتی‌ها از حضور در انتخابات یک بازی سیاسی است. انتخابات مجلس دوازدهم مقطعی است که شکاف رادیکال‌ها و عقلای اصلاح‌طلبان بیش از گذشته عیان خواهد شد. عقلای این جریان سیاسی نتایج رادیکالسم احزابی، چون اتحاد ملت را در گذشته دیدند که سرمایه اجتماعی و سیاسی این جریان را به کلی نابود کرد. ماه‌های آینده نشان خواهد داد که رادیکال‌ها عاقل خواهندشد یا عقلای اصلاح‌طلب با طناب رادیکال‌ها در چاه مقابله با مردم و نظام خواهند افتاد؛ چاهی که خط باریک بین رادیکال‌ها و براندازان را از بین خواهد برد.

 

جام جم عنوان کرد: صهیونیست‌ها نگران همکاری هسته‌ای ایران و عربستان

از اسفند ماه سال گذشته که نخستین نشانه‌های رسمی تغییر مناسبات ایران و عربستان و همچنین کشورهای منطقه هویدا شد برآشفتگی دشمن شماره یک کشورهای منطقه نیز شدت گرفت.

روزنامه جام جم درباره علت این واکنش نوشته: تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی با  کشورهای منطقه به‌صورت سنجیده، در‌هم‌تنیده و مستمر بسیار مهم است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی با شنیدن این خبر برآشفته شد و به همکاری ایران و عربستان در موضوع همکاری‌های هسته‌ای واکنش بسیار منفی‌ای نشان داد. سران غاصب رژیم‌صهیونیستی به‌سرعت اعلام کردند عربستان نباید فناوری هسته‌ای داشته باشد، زیرا نگران هستند مبادا روزی عربستان اقداماتی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد.  با این‌که در زمینه ارتباط رژیم صهیونیستی با عربستان، سران غاصب و کودک‌کش این رژیم جعلی در تبلیغات خود نشان می‌دادند می‌توانند فناوری‌ها و صنایع جدید و به‌روز شده‌ای را به کشورهای عربی منطقه ازجمله عربستان، بحرین و امارات منتقل کنند اما در زمینه همکاری هسته‌ای ایران با عربستان نشان دادند کمترین علاقه‌ای به پیشرفت و انتقال فناوری به کشورهای عربی ندارند. جمهوری اسلامی ایران در صنایع و علوم پیشرفته همچون هسته‌ای، نانو‌فناوری، شکافت هسته‌ای و همه علوم پیشرفته امکان انتقال تجارب و فناوری‌های خود را به کشورهای دوست فراهم کرده است. جمهوری اسلامی خواهان عقب‌ماندگی کشورها نیست، در حالی‌که غربی‌ها و رژیم صهیونیستی خواهان عقب‌ماندگی و وابستگی کشورهای منطقه هستند.

 

شریعتمداری: در کارآمدی لایحه عفاف و حجاب تردید است/ آیا با جریمه نقدی می‌توان مانع کشف حجاب شد؟

هفته گذشته معاون پارلمانی دولت از تهیه شدن نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب خبر داد و متعاقب آن متن این لایحه در رسانه‌ها با واکنش‌هایی مواجه شد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: متاسفانه در «‌جان‌مایه‌» لایحه که قرار است خروجی آن پیشگیری از پدیده پلشت و عفت‌سوز بی‌حجابی باشد، تغییر چندانی دیده نمی‌شود و کارآمدی لایحه را کماکان در ‌هاله‌ای از تردید و ابهام باقی می‌گذارد. hولاً؛ وظیفه تصریح شده مقابله با جرم مشهود از ماموران سلب شده است! ثانیاً؛ مجازات کشف حجاب، از دایره جرایم کیفری حذف شده و به جرایمی از نوع «تخلف‌»! آن‌هم با مجازات نقدی تقریباً ناچیز تبدیل شده است! ثالثاً؛ امکان برخورد با این پدیده عفت‌سوز از سایر نهادهای ضابط قضایی مانند بسیج و سپاه گرفته شده و حال آنکه برخورد آنان با جرایم مشهود یک ماموریت قانونی و مصوب مجلس و فرماندهی کل قواست! و رابعاً؛ مردم از انجام تکلیف دینی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر منع شده‌اند! پرسشی از تهیه‌کنندگان محترم لایحه در میان است که آیا تصور می‌کنند این جرایم نقدی می‌تواند مانع کشف حجاب باشد؟! یکی از نقاط ضعف بسیار اساسی و خطرآفرین لایحه، آن که توضیح نمی‌دهد آیا بعد از ارسال پیامک، برای کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، از ادامه کشف حجاب آنها جلوگیری می‌شود یا نه؟!

 

همشهری: می‌خواهند ایران را وارد تله مذاکره مستقیم با آمریکا کنند

تحلیل‌های مختلفی درباره علت موج‌سازی رسانه‌ای درباره توافق موقت هسته‌ای صورت گرفته و هر یک از رسانه‌ها از زاویه دید خود به این ماجرا پرداخته است.

روزنامه همشهری نیز در این باره نوشته: بازی دوگانه آمریکا با موضوع‌هایی مانند «توافق موقت» یا «بازگشت گام به گام» یک هدف مهم را دنبال می‌کند و آن‌هم باز کردن پای جمهوری‌اسلامی به «مذاکرات رسمی» با آمریکاست. در شرایطی که طی ماه‌های گذشته رایزنی‌های غیرمستقیم و رد و بدل کردن پیام‌ها، به‌صورت مستمر میان تهران و واشنگتن در جریان بوده، اکنون طرف آمریکایی می‌کوشد با پیش کشیدن موضوع «توافق موقت»، تهران را وارد تله‌ای کند که «مذاکره مستقیم» ازجمله چشم‌اندازهای آن به‌شمار می‌رود؛ رویکردی که بیش‌از هرچیز سرپوش گذاشتن بر بدعهدی آمریکا در قبال برجام را دنبال می‌کند. این درحالی‌است که پذیرش «مذاکره مستقیم» ازسوی ایران تبعات زیانباری را در حوزه مناسبات بین‌المللی به‌همراه دارد که مشروع‌سازی بدعهدی‌های گذشته ازجمله آنهاست؛ برهمین اساس هم هست که تله توافق موقت به‌عنوان دامی برای مذاکره مستقیم، همواره از سوی تهران رد شده‌است.

 

کیهان: ماجرای گروکشی و انحلال شورای شهر اول از سوی اصلاح‌طلبان

احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر اول تهران، برخی از مسائل پشت‌پرده این شورای اصلاح‌طلب را که منجر به انحلال آن توسط دولت خاتمی شد، بازگو کرد.

روزنامه کیهان با اشاره به این مطلب نوشته: حکیمی‌پور درباره این شورا که به دو گروه 7 و 8 نفره مدعیان اصلاح‌طلبی تقسیم‌شده و ضمن کش و قوس با دولت وقت، موجب فرسایش افکار عمومی بود، گفته: خیلی تلاش کردیم که وزارت کشور نتواند شورا را تضعیف کند؛ منتها بعضی از دوستان مثل عبدالله نـوری و محمـد غرضـی و جمیله کدیــور عجله کردند و با استعفای سریع از شـورای شهر به مجلس امید بستند. این اقدام آنها اولین دوره شورای شهر را تضعیف کرد و آن را به حاشیه راند. این در حالی است که قول داده بودیم همه‌مان در شورای شهر بمانیم. پشت‌پرده انحلال شورای شهر تهران این بود که برخی از دوستان اصلاح‌طلب بیرون شـورا فکر می‌کردند درست چند ماه مانده به انتخابات فرش قرمز برایشان پهن است. مگر یک جریان سیاسی، در مدت زمـان چند ماه مانده به انتخابات، شـورای بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور را منحل می‌کند؟ این جریان با خود گفته بودند که نگذاریم این دوره از شـورا به پایان برسد. شهردار را هم برمی‌داریم و به جای شورای شهر، قائم‌مقام می‌گذاریم. آنها مقیمی که آن زمان معاون عمرانی وزارت کشور بود را به عنوان قائم‌مقام شورای شهر و شهردار تهران انتخاب کردند و ملک مدنی را هم عـزل کردند. این داستان‌ها باعث خودزنی اصلاحات شد. به تعبیر من جریان اصلاحات کلت را برداشت، گلنگدن را کشید و به خود شلیک کرد. وقتی مردم تهران دیدند شورای شهری که با رای آنها شکل گرفته، دوماه مانده به انتخابات در دولت اصلاحات منحل می‌شود.

 

فرهیختگان: مقصرنمایی ایران در صورت شکست مذاکرات هدف جنجال رسانه‌ای واشنگتن است

در روزهای اخیر اخباری از مذاکرات و حصول توافقی موقت منتشر شد که اغلب آنها تکذیب شدند.

روزنامه فرهیختگان ضمن بررسی این اخبار نوشته: روایت‌های زودهنگام درمورد حصول توافق در میز مذاکرات با ایران نیز برای کاخ سفید واجد دستاورد است. طرف آمریکایی با انتشار متعدد اخبار توافق افکار عمومی داخل ایران را نسبت به توافق حساس کرده و آنها را به حصول توافق با آمریکا امیدوار می‌کند. این امیدواری کاذب باعث می‌شود تا دیپلمات‌های ایرانی از جانب افکار عمومی خود برای رسیدن به یک توافق زودهنگام تحت فشار قرار گیرند. حساس شدن جامعه ایران به مذاکرات باعث می‌شود تا فضای اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و نسبت به اخبار توافق یا عدم‌توافق واکنش نشان دهد. مقصرنمایی ایران در صورت شکست مذاکرات هدف دیگر جنجال رسانه‌ای واشنگتن است. رسانه‌های غربی در همین راستا با اخبار متعدد، این تصور را در اذهان عمومی ایجاد می‌کنند که آمریکا با توافق موافق بوده و در صورتی که مذاکرات به سرانجام نرسد، طرف ایرانی مقصر آن است. آنها از این طریق بر افکار عمومی تاثیر گذاشته و مقامات ایرانی را تحت فشار قرار می‌دهند تا تحت هر شرایطی توافق را امضا کنند.

 

رسالت: فیلترینگ قاتل امید است/ این سیاست انفعالی هرچه دیرتر اصلاح شود، هزینه‌اش بیشتر خواهد بود

امیدآفرینی نسبت مستقیمی با عملکردها و کارآمدی مدیران دارد و هر چه در این زمینه موفق‌تر و به‌روز عمل شود امید نیز روزافزون خواهد شد.

روزنامه رسالت با ذکر مثالی به سراغ این موضوع رفته و نوشته: ماه‌ها از شرایط جدید اینترنت می‌گذرد‌. با بروز شرایط امنیتی و شرارت برخی پلتفرم‌ها، ضرورت اتخاذ یک تصمیم عاجل و البته موقت بدیهی بود. اما استمرار آن چه توجیهی دارد؟ تنها اتفاقی که افتاده فیلترینگ است و اجبار بی‌فرجام مردم به استفاده از پلتفرم‌های بومی. این باز در شرایطی است که رئیس‌جمهور به مردم وعده داد با فروکش کردن تهدیدات امنیتی، اینترنت به روال سابق باز خواهد گشت.  نمی‌توان به مردمی امید داد که در مسئله‌ای خاص چوب اجبار بالای سر آن‌هاست. فیلترینگ و مسدودیت بدون در نظر گرفتن شرایط مردم، قاتل امید است و هر تلاشی که برای استفاده از فیلترشکن می‌شود، قدری از امید مردم خواهد کاست. خود فیلترینگ یک عقب‌نشینی و حاصل ناامیدی است. ناامیدی از تمام راه‌هایی که می‌شد از طریق آن‌ها اینترنت بین‌الملل را قانون‌مند کرد و رفتار پلتفرم‌ها را کنترل. ناامیدی از تولید محتوای مناسب با کمیت و کیفیت شایسته. ناامیدی از بلوغ مخاطب در استفاده از پلتفرم‌ها. ناامیدی از وصول به یک راه‌حل بومی و کم‌هزینه برای حکمرانی اینترنت. این سیاست انفعالی فراموش نمی‌شود و کسی به آن عادت نمی‌کند. تنها اینکه هرچه دیرتر اصلاح شود، هزینه‌اش بیشتر خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها