دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از رفراندوم تا ثبات سیاسی

کد خبر: 1218908

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از رفراندوم تا ثبات سیاسی

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

کیهان: میزان هماهنگی اصلاح‌طلبان با ائتلاف روحانی مشخص نیست

پس از آنکه گمانه‌هایی مبنی بر فعالیت حسن روحانی و اطرافیانش برای انتخابات پیش رو مطرح شد، وبسایت او نیز در حالی آغاز به‌کار کرده که روحانی طی یادداشتی در آن تاکید کرده: «مسئولیت‌های رسمی را پایانی است ولی خادمی مردم و در کنار آنها زیستن و از افکار بلند آنان بهره جستن را پایانی نیست و تا آخرین لحظات عمر ادامه خواهد داشت...»

با این وصف اما دولت روحانی در شرایطی به پایان رسید که اصلاح‌طلبان و حامیانش به‌طور مرتب از ائتلاف انتخاباتی و حمایتشان از وی ابراز پشیمانی می‌کردند.

روزنامه کیهان در این زمینه با اشاره به دیدگاه رسانه‌های حامی دولت سابق مبنی بر اینکه روحانی قصد بازنشستگی ندارد، نوشته: برخی خبرهای قبلی از هماهنگی روحانی و دولتمردان سابق و برخی احزاب سیاسی و محافل رسانه‌ای همسو، برای انتخابات مجلس دوازدهم حکایت می‌کرد. این در حالی است که احزاب اصلاح‌طلب می‌خواهند ظرف هفته‌های آینده دور هم جمع شوند اما میزان هماهنگی آنها با ائتلاف روحانی مشخص نشده است. محبوبیت روحانی بنابر اعلام حامیان خود به هنگام پایان دولت هشت ساله وی، به زیر شش درصد رسید.

 

کیهان: یکی از دلایل تورم، فضای مجازی است

درباره عوامل و ریشه گرانی‌ها و افزایش قیمت‌هایی که روز به روز موجب فشار بیشتر بر مردم می‌شود، دیدگاهها و تحلیل‌های مختلفی مطرح می‌شود. هر رسانه و تحلیل‌گری دلایل مختلفی برای این شرایط برشمرد.

در این راستا روزنامه کیهان فضای مجازی را عامل گرانی‌ها دانسته و بر این نظر است که شبکه‌ای از ذی‌نفعان بی‌ثباتی در بازارها با استفاده از سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و سایر ابزارهای رسانه‌ای به قیمت‌سازی و بازی با روان جامعه مشغول‌اند و در غیاب نظارت و خلأ قانون ساماندهی فضای مجازی، برخورد مؤثری با آنان صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر یکی از دلایل عجیب تورم در حوزه‌های مختلف، سوداگری در فضای مجازی است. به این معنی که افرادی به منظور ضربه به اقتصاد کشور و حفظ منافع خود در سایت‌های مختلف برای کالاهای مهم قیمت‌گذاری کرده و فضای ذهنی جامعه را برای پذیرفتن نرخ‌های بیشتر و بیشتر شرطی می‌کنند. با درج آگهی‌های جعلی به‌راحتی زمینه افزایش قیمت مسکن و خودرو را فراهم می‌کنند. سوداگران فضای مجازی، به‌ نوعی قیمت خانه و خودرو و برخی کالاهای دیگر را تعیین می‌کنند. البته سال‌هاست که قیمت‌سازی در فضای مجازی پول‌های کلانی نصیب سودجویان در حوزه‌های اقتصادی مختلف کرده است. در نهایت هم برای جلوگیری از سودجویی‌ها، دستگاه قضایی حکم به ممنوعیت و اصلاح شیوه درج قیمت در این سایت‌ها داد، اما در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد.

 

رسانه اشرافی علیه مقابله با سوداگری

سال‌هاست که دلالان داد مردم را درآورده‌اند و بی‌آنکه هیچگونه کار تولیدی و مفیدی انجام دهند با سوداگری و منفعت‌طلبی خون مردم را در بازارهای مختلف می‌مکند. حالا که قرار است ترمز سودجویی آنها با ابزار مالیاتی کشیده شود اما صدای برخی رسانه‌ها درآمده چنانکه مشغول ترساندن مردم از مالیات هستند.

در این شرایط روزنامه سازندگی برای گزارشی تحریف‌آمیز تیتر «مسابقه دولت و مجلس برای گرفتن مالیات از مردم» را برگزیده است و برخی دیگر از رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز همین خط را دنبال کرده‌اند.

کیهان در واکنش به این رویکرد اصلاح‌طلبان نوشته: فضاسازی روزنامه حزب اشرافی کارگزاران در حالی است که اولاً لایحه مصوب در مجلس، 99 درصد مردم و معاملات عادی آنها را از مالیات معاف کرده و تنها یک درصد دلال دانه‌درشت را هدف گرفته است و بنابراین بدیهی‌ترین سؤال این است که آیا کارگزاران و دلالان زالوصفت، هم‌کاسه هستند؟ این در حالی است که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به منظور ممانعت از سوداگری مخرب و ضد تولید،‌رویه جاری در کشورهای پیشرفته است. اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، نه برای کسب درآمد، بلکه برای توقف شبکه دلالی است که حباب و توسعه کار خود را در دامن زدن به تورم مصنوعی و خالی کردن جیب مردم می‌بیند و عجیب است که روزنامه حزب کارگزاران علناً خود را کنار دزدهای دانه‌درشت در حوزه ارز و طلا و سکه و ملک و مسکن و خودرو جانمایی می‌کنند! 142 کشور در جهان داری قانون مصوب برای مبارزه با سوداگری دربخش غیرمولد می‌باشند.

 

جوان عنوان کرد: بازار شیرین میوه و کام تلخ مردم

در بازار خیلی چیزها به وفور یافت می‌شود اما پولی برای خریدش نیست. حکایت برخی اقلام خوراکی و غیرخوراکی اینچنین شده است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: ایـران جزو بـزرگ‌تـرین تولیدکنندگان میوه در جهان است و طبق گزارشات سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد، در ۲۵ محصول کشاورزی رتبه‌های اول تا بیستم جهان را دارد. تنوع و فراوانی تولید میوه در کشور بسیار بالاست و سالانه حدود ۱۷۳‌هزار تن و به ارزش نزدیک یک‌میلیارد دلار به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، با این حال برخی میوه‌های وارداتی با قیمت‌های گران در داخل عرضه می‌شود و طی سال‌ها به نیاز ضروری مردم تبدیل شده است. این روز‌ها قیمت موز و بسیاری از میوه‌های تولیدی کشور سر به فلک کشیده است. توت‌فرنگی در خرده‌فروشی‌ها حدود ۹۰هزار تومان، گوجه‌سبز بین ۹۰ تا ۱۰۰‌هزار تومان، سیب زرد بین ۳۵ تا ۴۵‌هزار تومان و سیب قرمز بیش از ۴۵‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. شاه‌پسند در بیشتر خرده‌فروشی‌ها بین ۲۶ تا ۳۲‌هزار تومان و پیاز و سیب‌زمینی هم در کمترین حالت ۱۸‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این افزایش قیمت میوه به خصوص میوه‌های تولید داخل بسیار سؤال‌برانگیز است.

 

همشهری: کشورهای بی‌ثبات پیاپی رفراندوم برگزار می‌کنند

فضاسازی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و بازی با کلماتی همچون همه‌پرسی واکنش‌های متعددی را در هفته‌های اخیر موجب شده است.

روزنامه همشهری در این ارتباط نوشته: کشورهایی که از ثبات سیاسی خوبی برخوردار هستند یا رفراندوم برگزار نمی‌کنند یا تعداد رفراندوم‌هایی که برگزار می‌کنند به اندازه انگشتان یک دست است؛ از این رو، صرفا شاهد برگزاری رفراندوم‌های پیاپی در کشورهایی هستیم که دچار بی‌ثباتی سیاسی هستند و با رفراندوم، تلاش می‌کنند ضعف‌هایی که در نظام سیاسی خود با آن روبه‌رو هستند را جبران کنند. نظام‌های سیاسی مستقر و باثبات صرفا در شرایط خاصی مجاب به برگزاری رفراندوم می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه، رفراندوم در این نظام‌ها برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی در دستور کار قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان نمونه اخیرا انگلستان تصمیم گرفت تا از اتحادیه اروپا خارج شود و برای این موضوع رفراندوم برگزار کرد. در سوئیس، کانتون نوعی ایالت شبه ‌خودمختار است که با توجه به‌خودگردان بودن آن، برای بعضی از تصمیم‌ها همه‌پرسی برگزار می‌کند؛ مثلا یکی از این موضوعات حرکت یک قطار حامل بار سمی بود. در این مورد، کانتون تصمیم می‌گیرد تا ‌رفراندوم برگزار کند و مسئولیت عبور این قطار را به مردم خود واگذار کند تا اگر اتفاقی افتاد و این قطار دچار سانحه شد، مسئولیت آن با خود مردم باشد و کانتون دچار تحمل خسارت نشود. وقتی دولتی نمی‌تواند درباره موضوعی به‌خوبی تصمیم‌گیری کند و از طرفی نمی‌خواهد متحمل خسارت نیز شود، تصمیم‌گیری را به مردم واگذار می‌کند. اینکه بگوییم برای هر مسئله پیش‌پاافتاده‌ای باید رفراندوم برگزارشود، این حرف ضد‌امنیت ملی است. همچنین یکی از موارد مهم برای تحلیل موضوع رفراندوم، اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای است که طبیعتا در اختیار همه مردم نیست. پس همانطور که رهبر انقلاب یادآور شدند، همه مردم امکان تحلیل مسائل رفراندوم را ندارند.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها