دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

بازی برد - برد بهارستان

کد خبر: 1218171

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

بازی برد - برد بهارستان

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

فرهیختگان عنوان کرد: بازی برد-برد در بهارستان

سرانجام با رای نمایندگان مجلس، سیدرضا فاطمی‌امین پس از 613 روز تصدی وزارت صمت، با 162 رای مخالف دربرابر 102 رای موافق از این وزارتخانه خداحافظی کرد.

فرهیختگان با اشاره به اینکه در ماجرای استیضاح فاطمی‌امین هم مجلس استقلال خود را حفظ کرد و هم دولت با متانت برخورد کرد، نوشته: با گذشت نزدیک به دوسال از عمر دولت سیزدهم و به دلایل مختلف تغییر در برخی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های مهم نظیر سازمان برنامه و بودجه اجتناب‌ناپذیر شده و نشان می‌دهد همان‌گونه که دولت در اصلاح وضعیت تلاش داشته، مجلس نیز با حفظ استقلال خود و کنار گذاردن تعارف‌ها قصد اصلاح رویه‌های اشتباه اتخاذ شده را دارد.

 

کیهان: مدیران منتظر چه هستند؟/ عنوان انقلابی، لازم است اما کافی نیست

تنگناهای اقتصادی همچنان بر زندگی مردم سیطره دارند و کمتر شهروندی پیدا می‌شود به واقع از دغدغه‌های مالی و معیشتی به دور باشد.

کیهان در این زمینه نوشته: معیشت مردم، همان قدر در معرض دست‌درازی بدخواهان است؛ که فرهنگ و باور‌ها و ادراکات افکار عمومی.

اولا باید در پاسداری از معاش و معاد، و امنیت و آسایش و سلامت فکر و روح مردم، غیرت به خرج داد؛ و ثانیا، همفکری و هم‌افزایی پیشه کرد. اقتدار ملی، ناموس همه ماست و هر کس به هر میزان بخواهد از این خط قرمز عبور کند -دلال و رانت‌خوار و مفسد اقتصادی باشد، یا شرور امنیتی و سیاسی، قداره بند کف خیابان، هنجار شکن متجاهر، یا تروریست رسانه‌ای و فرهنگی- باید پنجه مجازات قانونی را بالای سر خود ببیند.

وقتی می‌گوییم جنگ ترکیبی، یعنی این که مثلا در جنگ اقتصادی دشمن، خزانه‌داری آمریکا و سازمان سیا، مفسدان و تروریست‌های اقتصادی،‌ اشرافیت سیاسی غربگرا و شبکه‌ای رسانه‌ای همسو، برنامه مشترکی را برای ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی، و همزمان، جنگ اعصاب با مردم، پیش می‌برند. دولت‌اشرافی تغییر کرده، اما بسیاری از گماشتگان آنها در جای جای دیوانسالاری دولتی حضور دارند. اینها از فشار بر زندگی، مردم ناراحت نمی‌شوند، بلکه بعضا استقبال هم می‌کنند. عنوان انقلابی، لازم است اما کافی نیست. حتی انقلابی بودن تک تک قوا، کفایت نمی‌کند. بلکه باید به این دریافت متعالی برسند که به مثابه چرخ‌های تحول و پیشرفت، باید با یکدیگر هم‌پوشان و هم‌افزا باشند.

 

جام جم: چرا اجرای دستور مبارزه با فساد دو دهه معطل ماند؟

رهبر انقلاب در سال 1380 فرمانی 8 ماده‌ای را درخصوص مبارزه‌ همه‌جانبه و سازمان‌یافته با مفاسد مالی و اقتصادی خطاب به سران قوا صادر کردند تا مبارزه با فساد وارد مرحله تازه‌ای شود.

جام جم در این باره با نگاهی به عملکرد مسئولان در دو دهه گذشته، نوشته: فساد ستیزی مکمل عدالت است و عدالت هم یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است که با همه کم و کاستی‌ها تلاش کرده سطح عدالتخواهی تنزل نکند و به تنزه طلبی عاری از درک واقع‌گرایانه هم تبدیل نشود هرچند با وجود این، رهبر انقلاب سال ۹۹ تاکید کردند: «باید اذعان کنیم که در دهه پیشرفت و عدالت، نمره مطلوبی در باب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم.»

مبارزه منسجم‌تر با فساد روندی است که در دوره جدید در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بارگذاری شده و به نوعی شروع تغییر ریل است و با این تفسیر می‌توانیم ادعا کنیم ما اکنون در طلیعه مبارزه با فساد اقتصادی هستیم و خیلی کار داریم هرچند اگر اصل ۴۹قانون اساسی در عمل اجرا شود، آن‌وقت معنی مبارزه با فساد هم روشن می‌‌شود. با مرور کم کاری و بی‌عملی مسئولان در دو دهه گذشته این سؤال بسیار برجسته است چرا مسئولان تاکنون به این سمت نرفته‌اند که قله‌های ثروت را مهار کنند تا دره‌های فقر ایجاد نشود، سوالی که باید پاسخ به آن را حداقل پیش از دولت فعلی و دولت نهم در نگاه حاکم بر قوه مجریه دانست که همواره نگاه سرمایه دارانه بوده و وزرا و مدیران این دولت‌ها عموما خودشان سرمایه‌دار بودند اما اکثرشان در تمام عمر مسئولیت‌های دولتی داشتند و حالا هم صاحب ثروت‌های چندهزار میلیاردی هستند.

 

واکنش دنیای اقتصاد به برکناری فاطمی امین با رأی نمایندگان: فرصت بازگشت قطار صمت به ریل

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به رأی مثبت نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر سابق صمت و برکناری وی نوشته: ایده‌های خطا حتی اگر با‌ هزاران‌هزار تیزر تبلیغاتی و ‌میلیارد‌‌‌‌‌‌ها ‌تومان اعتبار مالی پشتیبانی شوند، بازهم راهی به موفقیت پیدا نمی‌کنند؛ چراکه روش حل مساله این نیست. سیدرضا فاطمی‌امین در حالی پای به ساختمان خیابان سمیه گذاشت که ایده‌های نامناسبی را برای مسائلی سخت و دشوار انتخاب کرد و در نهایت نیز مجلس بار وزارتخانه را از دوش او گرفت تا بر دوش دیگری بگذارد. فاطمی‌امین در حالی از روز نخست وزارت بر طبل تغییر ریل در وزارتخانه «صمت» کوبید که جنس تغییر ریل وی بیش از اینکه محتوایی و ساختاری باشد، شکلی بود و همین موضوع نیز به‌شدت‌گرفتن چالش‌ها و حاد‌شدن مسائل کلان حوزه تولید و تجارت منجر شد. آنچه می‌تواند فرصت جبران را در اختیار وزیر بعدی قرار دهد، ریل‌گذاری صحیح در مسیر اهداف درست است. همچنین انتخاب تیمی قوی که بتواند در جهت تحقق اهداف گام بردارد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. تامین‌مالی فراگیر، حذف مداخلات دستوری، به رسمیت شناختن بخش‌خصوصی و حاکمیت شرکتی در کنار باز‌کردن مسیر دسترسی به فناوری‌های نوین تولید و اصلاح سیاست‌های تجاری، چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات اهدافی است که می‌تواند کارنامه وزیر آینده صمت را درخشان کند.

 

کیهان: رسانه‌های مدعی اصلاحات و سلبریتی‌ها به ترور و خشونت دامن زده‌اند

ترور آیت‌الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان و شهادت رئیس‌پلیس آگاهی انتظامی سراوان و حوادثی از این دست نشان از طراحی‌های جدیدی برای ترویج خشونت و ترور صورت گرفته است.

روزنامه کیهان با اشاره به این حوادث نوشته: جنایاتی همچون ترور آیت‌الله سلیمانی، حمله به سه طلبه در قم و تهران، قتل یک جوان ناهی از منکر در سبزوار به دست اراذل‌، ترور فرمانده پلیس آگاهی سراوان و همسرش و... تنها بخشی از نتایج تحریف،دروغ و لجن‌پراکنی رسانه‌های زنجیره‌ای طیف آلوده به نفاق مدعی اصلاحات و سلبریتی‌هاست که در صورت اهمال در برخورد با این رویه، دامنه آن گسترده‌تر خواهد شد.

در شرایطی که زمینه بحران‌‌‌‌سازی از مسائل و حوادث عادی با هدف ایجاد فشار روانی، اضطراب و خشم انباشته، سیاه‌نمایی از همه شئون حکومت و کشور و ایجاد نفرت نسبت به وطن، مسئولین و روحانیت‌، ناامید‌‌‌سازی از بهبود اوضاع، به‌خصوص اوضاع اقتصادی و معیشتی و بزک کردن دشمنان اصلی و واقعی کشور و جایگزین کردن دیگران به‌عنوان دشمن به‌عنوان محورهای اصلی عملیات روانی علیه ملت ایران در دستورکار دشمن قرار گرفته است. مواضع رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی نشان می‌دهد که این جریان رسانه‌ای چگونه در تلاش برای تکمیل پروژه عملیات روانی دشمن علیه ملت ایران به‌صورت روزانه با انتشار اخبار دروغ و سانسور اخبار مثبت در جامعه یأس‌آفرینی و با ایجاد نفرت درجامعه شکاف میان مردم و ترور و خشونت را نهادینه می‌کنند.

 

تبریک روز ملی خلیج فارس با عکس پرچم شیر و خورشید!

شهیندخت مولاوردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون امور زنان و خانواده در دولت روحانی، در کانال تلگرامی خود به مناسبت روز ملی خلیج فارس، این روز را با عکس پرچمی با نماد شیر و خورشید تبریک گفت.

روزنامه جوان در واکنش به این اقدام مولاوردی نوشته: حاشیه‌سازی‌های مولاوردی با فضای مجازی البته تازگی ندارد و مسبوق به سابقه است. این سؤال از خانم مولاوردی مطرح است که چرا دست به اقدامی می‌زنید که مورد نقد قرار بگیرید و به زعم خودتان «اسباب توهین و هتاکی و اتهام افکنی» فراهم می‌کنید؟ منتقدان از کجا بفهمند که شما اشتباه کرده‌اید یا عمداً کاری کرده‌اید؟! آیا این اشتباهات اتفاقی است یا تلاشی برای سنجش حساسیت افکار عمومی و به صدر اخبار و واکنش‌ها آمده است؟

 

جوان عنوان کرد: از نرد عشق باختن سلطنت‌طلبان با اسماعیلیون تا ناسزاگویی به وی

آن‌همه وحدت‌نمایی میان براندازان و تجزیه‌طلبان خیلی زودتر از آنچه برخی تحلیل‌گران جوزده تصور می‌کردند به مرحله اختلاف و نزاع رسید.

روزنامه جوان با اشاره به عملکرد شورای همبستگی براندازان نوشته: نشست این گروهک در دانشگاه جرج تاون واشنگتن و سپس سفر رسوای ربع پهلوی به سرزمین‌های اشغالی خیلی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد به شورای ورشکستگی و وادادگی بدل شد و انشعاب و جدایی از آن علنی شد که خروج حامد اسماعیلیون از این جمع ورشکسته نمونه این ازهم پاشیدگی بود. از آنجا که صاحبان این درشکه نمی‌خواستند بار این رسوایی را به دوش بکشند، برای اینکه اندکی از این فضاحت بکاهند، تصمیم به برگزاری سیرک دیگری این بار در لندن گرفتند و با تبلیغات گسترده سعی کردند جمع زیادی را به این سیرک بکشانند، اما اختلافات داخلی شورای به‌هم ریخته همبستگی مانع از آن شد که درشکه‌چی‌ها به اهداف خود برسند. از این رو ناسزاگویی سلطنت‌طلبان طرفدار ربع پهلوی علیه اسماعیلیون خیلی سریع آغاز شد. مدافعان سلطنت‌طلب در پوستر تبلیغی خود البته ابایی نداشتند از اینکه با حامد اسماعیلیونی که تا دیروز نرد عشق می‌باختند و احساس همبستگی می‌کردند، اکنون علیه او موضع بگیرند و از مخاطبان خود بخواهند اگر طرفدار نظام پادشاهی یا یک ملی گرای جمهوریخواه هستید، نباید سیاهی لشکر اسماعیلیون شوید. آن‌ها همچنین مسیر راهپیمایی و اجتماع خود را حد فاصل سفارت رژیم صهیونیستی تا سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن معرفی کرده بودند تا سرسپردگی خود را بیش از پیش به رژیم صهیونیستی به نمایش بگذارند.

 

صبح نو: وحدت، سکوت در مقابل کژی‌ها نیست بلکه اقدام برای رفع مشکلات مردم است

هرچند جریان‌های سیاسی به‌خصوص رادیکال‌های هر دو جناح‌ علاقه‌مندند هرگونه نقد و پرسشگری و یا اقداماتی همچون استیضاح را به مثابه اختلاف در نظر بگیرند اما آنچه در واقعیت رخ داده و انگیزه نمایندگان مجلس بوده به کلی متفاوت از سوء‌برداشت‌های سیاسی است.

صبح نو در این ارتباط نوشته: افزایش نارضایتی‌ها از کارنامه آقای فاطمی‌امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب باز شدن پرونده استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی شد. آنچه شاخص وحدت میان قوا بوده و حلقه ارتباطی آن را تعیین می‌کند، طبق نظر رهبر انقلاب «قانون اساسی» است و طبق همین قانون، کمک مجلس به دولت با استفاده از ابزارهای قانونی خود نظیر تذکر، سوال از کابینه و اعمال نظارت تعبیر می‌یابد تا دولت متوجه نقاط ضعف خود شود و نسبت به رفع آن اقدام کند. منظور از وحدت، سکوت در مقابل کژی‌های احتمالی نیست بلکه باید با «وحدت» نسبت به رفع مشکلات مردم اقدام کرد. بنابراین «وحدت» باید تسهیل‌کننده مسیر پرپیچ‌وخم مشکلات و معضلات باشد؛ آن‌هم با یک دهه عقب‌ماندگی اقتصادی که جبران آن نیاز به هم‌افزایی قوا و نهادهای مختلف دارد. اگر نادیده گرفتن ناکارآمدی‌ها و نقدها به معنای وحدت باشد و این وحدت بخواهد مانع انجام وظایف، حل معضلات و مشکلات مدیریتی شود و دولت یا مجلس را بر سر انجام وظایف خود به معذوریت بیندازند، بی‌ارزش می شود و طبعا کسی چنین وحدتی را انتظار ندارد. آنچه روز گذشته در مجلس اتفاق افتاد، نه اقدامی ضد وحدت، بلکه نمایش مقتدرانه وحدت، مردم سالاری و پویایی سیاسی در کشور بود و نهایتا نمایندگان مردم به آنچه که به صلاح منافع ملی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، رأی دادند.

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها