«فردا نیوز» گزارش می‌دهد

بگو مگوی عبدی و گنجی درباره رفراندوم

کد خبر: 1217023

برخی سیاسیون انگار قصد ندارند که دست از حاشیه و حاشیه‌سازی بردارند. همین است که «رفراندوم» را گرفته و به بهانه آن به هم اتهام می‌زنند؛ از سیاست‌ورزی شلخته تا حقه‌بازی سیاسی

بگو مگوی عبدی و گنجی درباره رفراندوم

گروه سیاست سایت فردا - حاشیه‌ای بودن بحث رفراندوم در شرایط موجود کشور و لزوم پرهیز از آن در روزهای اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفته است اما انگار برخی گوش شنوا ندارند و مجادله پیرامون این موضوع ادامه می‌دهند. قطعا درباره درستی و غلطی استدلال‌هایی که مطرح می‌کنند ، می‌توان بسیار بحث کرد اما اصل طرح این موضوع و ادامه بگومگوها در این باره حاشیه درست کن و سبب دور کردن اذهان از مسائل اصلی و اولویت‌های کشور همچون حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی است. 

تازه‌ترین بگومگو را در این باره البته عبدالله گنجی و عباس عبدی دو چهره اصولگرا و اصلاح‌طلب داشته‌اند. ریشه این مجادله نیز به یادداشت اخیر عبدالله گنجی می‌رسد که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه و بعضا هم نقد قرار گرفت. او نوشته بود: «بدون تردید رفراندوم در سیاست خارجی یا رفراندوم برای ورود سکولار‌ها (انتخابات آزاد) به حکومت هم خیانت به ملت، هم به امام، هم شهیدان انقلاب اسلامی است که قدرت‌خواهان با سوار شدن بر مشکلات حال کشور نسخه‌ای دروغین برای آن می‌پیچند.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنش به او توییت کرد: «این که رفراندوم خوبه یا بده هر چند مغایر با قانون باشد، به هر حال یک نظر و قابل بحث است. ولی اینکه کسانی از طرف و به نیابت از «ملت و امام و شهدا» چنین قاطعانه نظر داده و حکم به خیانت دهند از ویژگی‌های سیاست‌ورزی شلخته و بی‌حساب و کتاب در ایران است».

این نقد عبدی با واکنش گنجی همراه شد و دیدیم که او در جواب نوشت: «بخشی از یاداشتی که عبدی مثلا حرفه‌ای یک جمله‌اش را اینجا آورد. در یادداشت حتی مثال از مواردی که می‌شود و نمی‌شود رفراندوم کرد هم آمده: هیچ کس نباید با اصل رفراندوم مخالف باشد، زیرا جزو اصول قانون اساسی است. امما با اخلاق سیاسی و به دور از حقه‌بازی سیاسی باید به آن نگریست».

در میانه این دعوا البته، محمد فاضلی جامعه شناس اصلاح‌طلب و نزدیک به طیف روحانی هم وارد شد و خطاب به عبدی نوشت: «آقای گنجی چنان ننویسید که انگار شما خودتا را معیار اخلاق سیاسی می‌دانید و سنگ محک حقه‌بازی سیاسی هستید. در جامعه سیاسی متکثر مدرن، به چه کسی چنین مدعایی برازنده است که به شما باشد؟»

دیگر چهره سیاسی که در این مجادله به یاری عباس عبدی آمد، رحمت‌الله بیگدلی است که نوشت: «در مقام طرح نظریه و بحث نباید دیگران را به حقه‌بازی سیاسی و ... محکوم کرد! این مصداق مغالطه توهین و مسموم کردن چاه است! به جای این همه بحث‌های فضایی بگویید: بعد از حدود نیم قرن، اصل 59 قانون اساسی را می‌شود در باره یک موضوع اجرا کرد یا نه؟ موضوع رفراندم را شما تعیین کنید!»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها