«فردا نیوز» گزارش می‌دهد

تحریم‌درمانی غربی‌ها

کد خبر: 1216981

طرف‌های غربی دوباره به تحریم درمانی روی آورده‌اند و سعی دارند با بهانه‌های حقوق بشری و ... ایران را تحت فشار قرار دهند.

تحریم‌درمانی غربی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - شاید حواسمان آنقدر به گرانی و وضعیت اقتصادی ، حتی به جنجالی و دوگانه‌هایی که برخی درباره موضوعات اجتماعی از جمله حجاب یا حتی حواشی مثل طرح موضوع رفراندوم و ... باشد که کمتر به سیاست خارجی و مسائل آن توجه کنیم. این اما به معنی بسته شدن پرونده‌های باز یا کاسته شدن از کینه ورزی دشمنان نیست. شاهدش همین تحریم پشت تحریم‌هایی که در دستور کار قرار داده‌اند! 

ماه‌هاست که خبر تازه و قابل اعتنایی در حوزه حل و فصل مساله برجام و بسته شدن این پرونده پیچیده نشنیده‌ایم. مذاکرات هسته‌ای اما آنطور که محمد اسلامی گفته، در جریان است. انتقادها به برجام و توافق انجام شده در دولت روحانی نیز کماکان در داخل و خارج ادامه دارد، غربی‌ها و خاصه اروپایی‌ها نیز در میانجی‌گری و حل و فصل این ماجرا ناکام بوده‌اند. در چنین شرایطی است که شاهدیم که طرف‌ها غربی این پرونده از اروپا گرفته تا آمریکا به سیاست نخ‌نما و شکست خورده تحریم روی آوردند و در این بین برخی نهاد و اشخاص را برای چندمین بار تحریم می‌کنند! به خیالشان که این رویه می‌تواند تغییری در وضعیت ایجاد کرده و ایران را طوری در گوشه رینگ قرار دهد که دست از مطالبات به حق خود برداشته و به زیاده‌خواهی‌های آنان تن دهد!

بهانه غربی‌ها برای اعمال فشار بیشتر و وضع تحریم‌های جدیدتر اما «حقوق بشر» است. شاهد آنکه وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور در قبال امور داخلی ایران، به ویژه در چند ماه اخیر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تداوم نقض حقوق بشر در ایران» را محکوم می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که علیه ۱۱ تن از مقامات ایرانی محدودیت‌های‌ صدور روادید اعمال کرده است که مدعی است مسئول «سوء رفتار، بازداشت یا کشتن مشارکت‌کنندگان در اعتراضات بوده‌اند یا شریک جرم آن بوده‌اند و آن‌ها را از حقشان برای آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌جویانه محروم کرده‌اند.»

در این بیانیه آمده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا هم چهار نفر را در ایران با ادعای «مرتبط بودن با نقض جدی حقوق بشر در ایران» و آن‌چه «نقش داشتن در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران» خوانده، تحریم کرده است.

طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور، همچنین شورای عالی فضای مجازی را تحریم کرده است.

در این بیانیه اشاره شد که این اقدامات تحریمی جدید علیه ایران در هماهنگی کامل با انگلیس انجام شده است.

وزارت امور خارجه انگلیس روز گذشته از تحریم چهار تن از مقامات سپاه پاسداران به دلایل حقوق بشری خبر داد.

اتحادیه اروپا نیز با تکرار ادعای «نقض جدی حقوق بشر در ایران»، یک شرکت و هشت فرد ایرانی را از جمله مقامات سپاه پاسداران ایران و بنیاد تعاون سپاه تحریم کرد.

وزارت امور خارجه ایران در پی این اقدام از تحریم متقابل اشخاص حقیقی و حقوقی انگلیس و اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: اقدام آن‌ها در اعمال و تشدید تحریم های ظالمانه، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می‌باشد.

بدیهی است که ایران نیز نسبت به این رویکرد ساکت نمانده است. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس و در اقدامی متقابل تحریم‌هایی علیه اشخاص و نهادهای اروپایی و انگلیسی اعمال کرد.

وزارت امور خارجه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد این وزارتخانه وفق مصوبات مراجع ذیربط و در چهارچوب قواعد مرتبط و سازکارهای تحریمی مربوطه، به عنوان عمل متقابل، اشخاص و نهادهایی را در حوزه اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس به علت حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران که به مثابه تروریسم اقتصادی می‌باشد، تحت تحریم قرار داد.

ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت گفت: خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی، اجبار کشورها به مشارکت در این اقدامات غیرقانونی و سرپیچی از تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری نمونه‌های بارز یک‌جانبه گرایی است که منشور سازمان ملل را تضعیف و چندجانبه گرایی را تهدید می‌کند

روزنامه «ایران» نیز در این باره نوشته: «تحریم‌های پی‌در‌پی امریکا به بهانه آشوب‌ها در ایران و در ادامه قطعنامه پارلمان اروپا و تصمیم اتحادیه اروپایی به بهانه نقض حقوق بشر، نشأت گرفته از خواسته‌ای است که این کشورها در پیگیری رفتارهای متناقض خود در قبال ایران در پیش گرفته‌اند؛ تناقضی که نشان می‌دهد آنها از یک سو در واکنش به اعتراضاتی مشابه در عرصه داخلی خود، حق استفاده از انواع روش‌های خشونت‌بار و امنیتی را جهت سرکوب غائله قائل هستند اما در مواجهه با یک رویداد مشابه در ایران در قامت یک مدعی دست به اعتراض می‌زنند و فراتر از آن به رویکرد تحریم و حمایت صریح از خط آشوب و خشونت می‌پردازند.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها