«فردا» به بررسی اظهارات و تیترهای تند و تیز دولتی ها علیه مجلس پرداخته است

چگونه همکاری میان قوا مخدوش می شود؟

کد خبر: 1216627

روندی که برخی اعضای دولت و برخی رسانه های نزدیک به قوه مجریه طی روزهای اخیر نسبت به مجلس پیش گرفتند از مصادیق اختلاف میان قوا است

چگونه همکاری میان قوا مخدوش می شود؟

روندی که برخی اعضای دولت و برخی رسانه های نزدیک به قوه مجریه طی روزهای اخیر نسبت به مجلس پیش گرفتند از مصادیق اختلاف میان قوا است که بروز و ظهور آن بارها از جمله در روز عید فطر از سوی رهبر انقلاب تقبیح شده است. ایشان در مقابل این رویکرد اختلافی خواستار همدلی، همکاری و هم افزایی سه قوه برای حل مشکلات کشور شدند. 

رهبر انقلاب در خطبه نماز عید سعید فطر فرمودند: « یک راهبرد بسیار مهم و اساسی، همکاری همه‌ی مسئولان کشور در نیروهای سه‌گانه است که بحمدالله همه اینجا حضور دارید، و آحاد مردم هم که بحمدالله تشریف دارند و بعد هم [مردمی که] در سرتاسر کشور این سخن را خواهند شنید: قوای سه‌گانه باید همدلی کنند، همکاری کنند، هم‌افزایی کنند؛ قانون اساسی برای تشکیل این سه قوّه ترتیب خوبی داده است. اگر چنانچه این سه قوّه با هم به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمیخورد، مشکل پیدا نمیکند. [مسئولان کشور] مانع همدیگر نشوند؛ راه را برای همدیگر هموار کنند، باز کنند. خود مسئولان کشور ــ چه نمایندگان مجلس، چه مدیران قوّه‌ی مجریّه و قضائیّه که در بین این جمعیّت حضور دارند ــ متوجّهند که این همکاری و هم‌افزایی و همدلی را چگونه میتوان به وجود آورد؛ این امروز یک راهبرد کلّی است.

یک راهبرد مهمّ دیگر، تمرکز بر حلّ مسائل و سرگرم نشدن و مشغول نشدن به حواشی است. حواشی ایجاد میشود؛ همیشه هم دشمن نیست که حاشیه ایجاد میکند؛ گاهی از روی غفلت و با عوامل گوناگون و انگیزه‌های گوناگون، یک حواشی‌ای در اطراف یک کاری، یک حرکتی، یک شخصی، یک مدیری ایجاد میشود؛ سرگرم این حواشی نباید شد. نه مردم به این حواشی اهمّیّت بدهند، نه مسئولان خودشان را مشغول کنند؛ [همه] متمرکز بشوند روی مسائل اساسی کشور.»

تاکید رهبر انقلاب به همکاری میان قوا در حالی صورت می گیرد که طی روزهای اخیر افراد دولتی و رسانه های منتسب و متعلق به دولت حملات متعددی را به قوه مقننه انجام داده اند. 

روزنامه ایران؛ روزی چند تیتر علیه مجلس

با روزنامه ایران شروع می کنیم که در چندین روز پیاپی به پارلمان حمله کرده است و این حملات تبدیل به رویه روزنامه دولت شده است. ارگان دولت در شماره پنج شنبه ۳۱ فروردین خود اعلام وصول استیضاح وزیر صمت را به نادرست غیر قانونی اعلام کرده است بدون آنکه واقعیت اعلام وصول را بیان کند.

photo_2023-04-23_12-29-32

در همین شماره روزنامه دولت به نحوی که از نظر افکار عمومی، مجلس مقصر افزایش قیمت خودرو قلمداد شود بدون اینکه توضیحی درباره دلایل عملی نشدن واردات خودروی خارجی نو که قانون آن توسط مجلس تصویب شد، ارائه کند کمپین فاطمی امین درباره واردات خودروی کار کرده را در بالای صفحه آورده است. همین روزنامه در شماره ۳۰ فروردین هم عادت حمله به مجلس را ترک نکرده و برخی نمایندگان را متهم کرده که در مسائل تخصصی نگاه سیاسی را دنبال می کنند و با تیتری از سخنگوی دولت سعی در اثبات ادعای خود دارد. 

https://irannewspaper.ir/8165

photo_2023-04-23_12-29-32 (2)

این روزنامه در شماره ۲۹ فروردین هم با تیتر «پالس منفی از بهارستان» به نقد عملکرد مجلس پرداخته و سعی کرده تورم کالاهای سرمایه ای را به لایحه مالیات بر عایدی سرمایه ربط دهد در حالی که اعضای دولت همچنان به این سوال پاسخ نداده اند که با وجود قانون جهش مسکن و مالیات خانه های خالی چرا مشکلات مسکن از جانب دولت حل نشده است. 

photo_2023-04-23_12-29-33

سخنی که به صورت صریح از سوی رییس شورای اطلاع رسانی دولت توییت شد: « اما آنچه بازار خودرو را ملتهب کرده، ریشه در چند موضوع دارد. خودرو باید از کالای سرمایه‌ای و ابزار سوداگری خارج شود. راه آن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که تیر ۱۳۹۹ در مجلس اعلام وصول شد اما هنوز نهایی نشده است.» 

این سخن در حالی است که آقای خلجی چند روز پیش گفته بود که رییس جمهور به هیچ مدیری چک سفید نداده است اما گویا این موضوع درباره وزیر صمت مصداق ندارد و دولت به جای پذیرفتن معایب فاطمی امین به دنبال وارد کردن مجلس در معادلات افزایش شدید قیمت خودرو است. مشابه همین سخن در روزنامه ایران ۲۶ فروردین هم یکی از تیترهای صفحه اول است که به صراحت از مجلس به عنوان مقصر نام برده است. 

https://irannewspaper.ir/8161

photo_2023-04-23_12-29-31

از دیگر مسائلی که توسط حامیان دولت مطرح شد موضوع مخالفت مجلس با وزارت بازرگانی بود که با توافق مطرح شده در جلسات پیشین مغایر بود چرا که با تشکیل دو وزارتخانه تفاهم شده بود نه تشکیل سازمان بازرگانی و به همین دلیل پارلمان مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد اما حامیان دولت تلاش کردند آن را تبدیل به موضوع اختلافی جدیدی کنند از جمله توییت یکی از اعضای رسانه ای دولت که بی بهره از توهین به تیم رسانه ای مجلس هم نبود. 

https://twitter.com/kamallotfi135/status/1648275717304492034?

s=52&t=IpwO8OwOtdx-eS_6vtka1w (https://twitter.com/kamallotfi135/status/1648275717304492034?s=52&t=IpwO8OwOtdx-eS_6vtka1w)

یکی دیگر از مصادیق این اختلاف در گفته ها و توییت های پایان سال قبل سخنگوی صمت قابل مشاهده است که شایعه ای را به صورت رسمی به مجلس منتسب کرد و نوشت که کمیسیون تلفیق مجلس با واردات خودروهای کار کرده مخالفت کرده است که کاملا نادرست بود و در همان زمان توسط مدیرکل اخبار مجلس تکذیب شده بود. 

https://twitter.com/ir_yazdanpanah/status/1641182911641669636?s=52&t=rUtE35bEzqaLXZk2gx-t7w

در این میان خبرگزاری ایرنا هم کم از روزنامه ایران در طعنه زدن و حمله کردن به مجلس نداشت و در فصل تصویب بودجه جایی از عبارت « گروگانگیری لایحه بودجه » توسط مجلس استفاده کرد که با واکنش کاربران جریان انقلابی در توییتر مواجه شد. 

https://twitter.com/demokracy/status/1612444144202584064?s=52&t=rUtE35bEzqaLXZk2gx-t7w

خطی که به صورت کلی در کلام سخنگوی دولت هم وجود داشت آنجا که تورم را به نوع نگاه مجلس به بودجه ربط داد: « اگر مجلس همراهی بیشتری داشته باشد و از افزایش هزینه‌های غیرضرور جلوگیری کند و بودجه را مثل دولت غیرتورمی ببندد و منابع غیرواقعی را در آن پیش بینی نکند حتما شاهد کاهش تورم در سال آینده خواهیم بود.» 

https://snn.ir/fa/news/1066257

photo_2023-04-23_12-29-26

چه باید کرد؟ 

عزم رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت به درگیری با مجلس چنان جدی و دامنه دار است که تقریبا روزی نیست که احساس اختلاف قوا از جانب این رسانه ها تداعی نشود. 

مجلس و دولت در کنار قوه قضاییه اکنون در اختیار نیروهای انقلابی و ارادتمند و همدل با گفتار و منش رهبر معظم انقلاب است. در چنین شرایطی توقع ایشان از قوا که نباید با یکدیگر اختلاف کنند باید توسط آنها به سرعت اجابت شود و در این مسیر حتما بروز رسانه ای دولت بخشی از فرآیند تداعی اختلاف است که نباید ادامه پیدا یابد. در حالی که اولویت کشور حل مسائل اقتصادی است و قوا باید با همدلی در جهت رفع آن تلاش کنند، متاسفانه حاشیه سازی رسانه ای از عوامل سیاسی شدن موضوعات و فاصله گرفتن بیشتر نیروهای انقلابی از یکدیگر خواهد شد. تاکید رهبر انقلاب بر گرفتار نشدن در حاشیه ها و مسائل فرعی و تمرکز روی مسائل اساسی کشور از همین زاویه می تواند برای دولت راهگشا باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها