دلایل ریزش مو در مردان و راهکار درمان آن

کد خبر: 1114811

کاشت مو

کاشت مو یک عمل زیبایی است که برای رفع کم پشتی مو یا طاسی سر صورت می گیرد. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا موی سر ما می ریزد. در اینجا درباره انواع مدل های ریزش مو و علت های آن توضیح می دهیم.

دلایل ریزش مو در مردان

ریزش موها یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برخی از افراد در طول زندگی خود به آن دچار می شوند. در واقع ریزش موها دلایل متفاوتی دارد که تنها با نظر پزشک و معاینه کامل موی فرد قابل تشخیص است. به هر حال جلوگیری از ریزش مو و پرپشت شدن مو در مردان امری است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

در صورت عدم جلوگیری و درمان به موقع، ریزش مو سبب طاسی در افراد خواهد شد. عوامل ژنتیکی و هورمونی گاهی موجب ابتلا فرد به آلوپسی آندروژنتیک یا الگوی طاسی می شوند که اثرات مخربی به همراه خواهند داشت. همچنین برخی از بیماری های زمینه ای مانند تیروئید، کم خونی، انواع سرطان ها و غیره در ریزش موها تاثیر گذار هستند.

  • ریزش موی الگوی مردانه : این طاسی نوعی اختلال ارثی مو می باشد که عمدتا به هورمون های جنسی مردانه مربوط است. این نوع طاسی به یک استعداد ژنتیکی و نیز افزایش تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون وابسته است و دقیقا به همین دلیل است که نام دیگر آن ریزش موی ارثی هورمونی می باشد. عموما در مردان ریزش مو در سن بلوغ افزایش میابد. در خانم ها نیز همین گونه است اما در سی تا چهل درصد موارد یک اختلال سیستم غدد درون ریز علت آن است. 
  • پدیدۀ مینیاتوری شدن : پدیده مینیاتوری شدن از علامت های مشخص موی ارثی هورمونی می باشد. که در این حالت مو ابتدا نازک و کوتاه تر می شود و سپس شروع به ریزش می کند.
  • ریزش موی ارثی : همین طور که از اسمش مشخص است نوعی ریزش مو ارثی می باشد که اساسا مرکز سر را گرفتار می کند و در سنین پایین شروع می شود. این نوع ریزش مو از دهه 20 تا 30 شروع می شود و کم کم اتفاق می افتاد و شدت ندارد اما خط رویش مو باقی می ماند.
  • طاسی منطقه ای (الوپسی آره آتا) : این نوع طاسی نوعی بیماری شایع است که هنوز علت آن مشخص نیست. در این نوع از طاسی ریزش مو بدون ایجاد جای زخم (اسکار) در منطقه یا مناطقی از نواحی مو دار بدن خودش را نشان می دهد. شروع این نوع بیماری کاملا ناگهانی است و معمولا سیری آهسته دارد. و معمولا بخشی از سر یا هر قسمت بدن به صورت دایره ای یا بیضی شکل بدون مو می شود. برخی معتقدند که این نوعی بیماری خود ایمنی است.

که در آن به سیستم ایمنی صد در صد رسیده و در نتیجه حفظ امنیت بدن از عوامل خروجی، ویروسها و باکتریها آسیب دیده و باعث ریزش مو در سر و سایر نقاط بدن می شود. پژوهش ها نشان داده اند عوامل استرس زا در ایجاد طاسی منطقه ای موثر می باشند.

  • تلوژن افلوویوم : این در واقع نوعی ریزش موی منتشر بدون ایجاد التهاب و یا جوشگاه زخم می باشد که معمولا 3 تا 5 هفته بعد از استرس به وجود می آید و دارای دو نوع حاد و مزمن است. در این نوع ریزش مو اغلب بیمار کنده شدن دسته های مو در هنگام شانه کردن یا حمام رفتن گزارش می کند.

در بیشتر موارد موها به صورت خود به خود و بعد از 12 ماه رشد می کنند. از علت های این عرضه می توان به تب بالا، زایمان، اختلالات تیروئید، استرس، بیماری شدید، استرس فیزیکی و جراحی اشاره کرد.

نمونه کاشت مو به روش SUPER FUE

چه کسانی می توانند کاشت مو را انجام دهند؟

افرادی که طاسی مدل مردانه دارند و همچنین زنانی که موهای نازک و کم پشتی دارند گزینه های مناسبی برای انجام این عمل هستند. علاوه بر این، هر فردی که بخشی از موهایش را به دلایلی مثل سوختگی یا جراحت از دست داده می تواند گزینه خوبی برای این عمل باشد.

زنانی که سراسر سرشان دچار ریزش مو خیلی وسیع است و همچنین افرادی که موی کافی در ناحیه دهنده سر ندارند که برای کاشت برداشت گردد معمولا گزینه های مناسبی برای این عمل نیستند. همچنین افرادی که موی سرشان را به دلایل مسائل پزشکی مانند شیمی درمانی از دست داده اند گزینه مناسبی برای این عمل نیستند.

چرا به تقویت موها بعد از کاشت مو نیاز داریم؟

بسیاری از افراد به زیبایی اهمیت می دهند و همواره به دنبال راه هایی هستند که زیبایی شان را بیشتر کنند. مو یکی از عواملی است که نقش بسزایی در زیبایی فرد ایفا می کند. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله مشکلات ژنتیکی و برخی بیماری ها دارای موهای کم پشت و طاس هستند.

آین مر ممکن است هم در خانم ها و هم در آقایان اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که کاشت مو نیز مانند بسیاری از شیوه های زیبایی دارای طرفداران زیادی است و هر ساله افراد زیادی این کار را انجام می دهند. در اینجا به صورت مختصر درباره روش های کاشت مو اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

خیلی از خانم ها و آقایان به دلیل مشکلات ژنتیکی و ارثی ممکن است دچار ریزش مو شوند. ریزش مو و کم پشت بودن مو اثر بدی در زندگی بیشتر افراد دارد و اغلب باعث می شود که افراد اعتماد به نفس شان را از دست بدهند. راه های مختلفی برای تقویت ریشه و ساقه مو و جلوگیری از ریزش مو وجود دارد.

اما در بعضی از موارد که ریزش مو شدید است و یا موها به شدت کم پشت هستند، درمان قطعی کاشت یا پیوند مو است. تقریبا حدود پنجاه سال است که از این روش استفاده می شود و همواره در حال توسعه و بهبودی بوده است.

همچنین شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که آیا کاشت مو، فقط برای آقایان روش مناسبی است و خانم ها نمی توانند از مزیت این روش بهرمند شوند؟ امااین طور نیست این روش برای افرادی که کاندید هستند مناسب است و فرقی ندارد که کاندید منتخب شده مرد باشد یا زن. در اینجا می خواهیم شما را با انواع روش های کاشت مو آشنا کنیم.

عکس کاشت مو

کاشت مو چه عوارض جانبی دارد؟

یکی از عوارض کاشت مو کم شدن مو است که عموما موقتی می باشد. همچنین وجود قطعات طاسی به صورت سکه ای روی سر متداول است. همچنین در برخی از بیماران سکسکه های بعد از عمل دیده است که مدتی بعد خود به خود از بین می روند.

همچنین تورم نواحی مانند پوست سر و پیشانی نیز از عوارض جانبی این عمل می باشد. در این مورد، داروهایی برای آرام سازی ورم وجود دارد. همچنین به این نکته دقت کنید که ممکن است برخی از بیماران سرشان دچار خارش شود و باید از خاراندن سر اجتناب کنند چرا که خاراندن پوست سر وضعیت را حادتر و باعث شکل‌گیری دلمه‌های پوستی می گردد.

در این حالت می توانند، ز یک مرطوب‌کننده یا شامپو برای برطرف کردن خارش است استفاده کنند.

مختصری از مراقبت های قبل از کاشت مو

اول از همه اینکه؛ برای انجام این عمل فرد باید آزمایش خون انجام دهد تا از سلامت خود مطمئن شود. همچنین فرد باید ده روز قبل از عمل مصرف داروهایی مانند آسپیرین و بروفن قرص ویتامین E، دارو های جلوگیری کننده از انعقاد خون مانند وارفارین، سیگار، مشروبات الکلی و چیزهای مشابه را قطع کند.

در صورتی که فرد دارای بیماری یا مشکل خاصی است بهتر است ابتدا آن را با پزشک خود در میان بگذارد. یک روز قبل از این عمل، فرد باید موهای خود را چندین بار با شامپوی معمولی بشویید و غذای سنگین نخورد. همچنین یک روز قبل از عمل بهتر است که فرد مایعات بیشتری بنوشد.

همچنین در صورتی که فرد دارای موهای سفید یا گندمی است بهتر است یک روز قبل از عمل آن را رنگ کند و مشکی یا قهوه ای سوخته شود. قبل از کاشت مو، موهای سر با نمره دو باید کوتاه شود. وقتی که مو کوتاه باشد کیفیت عمل بالاتر می رود همچنین شست و شوی بعد از عمل نیز آسان تر می شود. بهتر است در روز عمل از پیراهن های یقه دار مانند تی شرت ها استفاده نشود.

نکات هایی برای پس از کاشت مو

عمل کاشت مو نیز مانند بسیاری از عمل های دیگر نیاز به مراقبت و توجه بعد از عمل دارد. نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها می توان سرعت ترمیم و بهبودی را زیاد کند. ما در اینجا نکاتی را درباره مراقبت های بعد عمل در اختیار شما می گذاریم.

  • خود عمل کاشت مو بین 4 ت 8 ساعت زمان می برد. اما فرد می تواند بعد از عمل یا فردای آن روز به کارهای معمولی خود برسد اما اگر بتواند 3 تا 5 روز استراحت کند بهتر است. با توجه به اینکه در طول عمل داروی های مسکن و ارام بخش به فرد تزریق می شود بهتر ز روز عمل فرد تنها نباشد. بهتر است که در روزهای ابتدایی عمل به دلیل اینکه خون خشک شده روی سرتان است سرتان را به کسی نشان ندهید چون باعث می شود که اطرافیان احساس بدی پیدا کنند.
  • در روزهای اولی که کاشت مو را انجام می دهید مراقب باشید وقتی سرتان روی بالش قرار می گیرد فولیکول های مو نریزد و گر متوجه ریزش مو غیر طبیعی شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سعی کنید سرتان عرق نکند چرا که خطر عفونت بالا می رود. همچنین در روزهای اول بعد از عمل از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کنید زیرا باعث می شود که گرافت ها آسیب ببیند و روند درمان و بهبود شما طولانی تر شود.
  • سعی کنید که نگرانی را از خودتان دور کنید چرا که وجود زخم بعد از عمل عادی است و فکر نکنید که این زخم ها همیشه روی سرتان هستند. بعد از اینکه پزشک به شما گفت که شستن سر مانعی ندارد می توانید با آب ولرم و صابون ملایم سرتان را بشویید.
  • همچنین زود قضاوت نکنید، این عمل به گونه ای است که در دراز مدت خودش را نشان می دهد. مراقبت بعد از عمل مانند خود عمل بری رسیدن به نتیجه مطلوب حائز اهمیت است. اولین روز بعداز کاشت مو مهم ترین روز است.
  • به خاطر داشته باشید که بعد از کاشت ممکن است اطراف محل کاشت متورم و یا قرمز شود که این یک واکنش طبیعی است و بعد از مدت خیلی کوتاهی برطرف می شود. همچنین بهتر است تا جایی که امکان دارد بعد از کاشت از گذاشتن کلاه و روسری برای مدتی اجتناب کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها