بحث قطعی اینترنت در زمان برگزاری آزمون‌های نهایی بالا گرفت

«آزمون» قطع اینترنت!

کد خبر: 1220930

اینترنت در زمان امتحانات نهایی آموزش و پرورش قطع می‌شود یا نمی‌شود؟ این سوال عجیب از اظهارنظر عجیب‌تر رئیس مرکز ارزیابی آموزش و پرورش شکل گرفت. صبح همین امروز محسن زارعی، رئیس مرکز ارزش یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشستی خبری اعلام کرد «ما با وزارت ارتباطات در حال رایزنی هستیم تا به مدت ۱۰ تا ۱۱ روز اینترنت بین الملل قطع شود.» اگرچه تنها چند ساعت پس از انتشار حرف‌های او این بار رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت «برای هیچ آزمونی حتی یک دقیقه هم اینترنت قطع نخواهد شد.» خبر دوم به اشتباه با عنوان «تکذیب قطعی اینترنت» دست به دست شد و این در حالی است که گفته از سوی وزارت ارتباطات عنوان شده است. سوی دیگر این ماجرا اما به یک پیشینه مهم مشابه برمی‌گردد. دیماه سال گذشته و در زمان برگزاری کنکور اینترنت بسیاری از مناطق ایران دچار اختلال شد که محمد زلفی‌گل وزیر علوم و تحقیقات آن را «در جهت تحقق عدالت آموزشی» خواند. همان زمان هم اعتراض‌ها که بالا گرفت وزارت ارتباطات و برخی دیگر از مسئولان به جای شفافیت در روایت از در مخالفت برخاستند.

«آزمون» قطع اینترنت!

بازی تایید و تکذیب

از همان دی‌ماه سال گذشته که اعتراض‌ها به تصمیم قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور بالا گرفت بسیاری از مسئولان از جمله وزارت ارتباطات به این تصمیم تاختند! جالب اینکه این گلایه در حالی صورت می‌گرفت که یک پای ماجرای قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور وزارت ارتباطاتی بود که خودش حالا در مقام شاکی نشسته است! اما نکته مهم در تکرار این خبر این نگرانی است که قطع اینترنت در چنین مواقعی دارد به یک روال معمول از سوی وزارت آموزش و پرورش و البته وزارت ارتباطات تبدیل می‌شود. برخی معتقدند بازی تایید و تکذیب‌ها در رابطه با اعلام قطعی ده روزه اینترنت در زمان برگزاری آزمون نهایی به نوعی آماده ساختن افکار عمومی برای تحقق آن است. اگرچه از سوی مقاماتی در وزارت ارتباطات این موضوع «به شدت تکذیب شود»

پنهان شدن پشت عدالت آموزشی

نکته مهم‌تر در ماجرای تکراری قطعی اینترنت در چنین مواقعی اساسا مربوط به دلیل این موضوع است. اگرچه وزیر علوم آن را در راستای «تحقق عدالت آموزشی» بخواند اما با کمی تامل می‌توان متوجه شد این گفته ویر به نوعی شانه خالی کردن از وظیفه‌ای است که به دوش این وزارتخانه و البته وزارت آموزش و پرورش است. اینکه برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی تقلب در کنکور یا آزمون‌های نهایی اقدام به قطع اینترنت کنیم به نوعی به رخ کشیدن ناکارآمدی آن دستگاه‌ها در اجرای وظایفشان است. تصور کنید بخش قابل توجهی از شهروندان ده ده روز دچار اختلال در کسب و کارشان بشوند تا وزارت‌خانه‌های مربوطه بتوانند در سلامت یک آزمون برگزار کنند! بماند که برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند اساسا قطعی اینترنت ارتباطی هم به انتشار سوالات ندارد!

کجا برای امتحان اینترنت را قطع می‌کنند؟

تصمیم برای قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور یا آزمون‌های نهایی در حالی است که مردم سوالات بسیاری درباره این تصمیم عجیب دارند و نمی دانند که سوالات و مشکلات خود را در این زمینه از کجا بپرسند از جمله اینکه در صورت قطعی اینترنت  دامنه این قطعی دقیقا از کجا تا کجا قرار است باشد؟ در عین حال تبعات اجتماعی و اقتصادی این کار چگونه جبران می شود؟ از سوی دیگر با توجه به آزمون‌های بسیاری از کشورها برای ورود به دانشگاه یا دبیرستان آیا چنین تجربه‌ای در جایی در جهان اعمال شده یا می‌شود و نتیجه‌بخش بوده است؟ و در اخر اینکه آیا فکری برای جبران ضررهای ناشی از این تصمیم گرفته شده یا خیر، و اینکه اینگونه تصمیمات واقعا آخرین راهکار است یا راحت ترین آن؟

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها