آیا نوسانات ارزی به افزایش قیمت دارو می‌انجامد؟

تاثیر دلار روی سلامت مردم!

کد خبر: 1194680

افزایش قیمت دلار طی ماه گذشته نگرانی‌های بسیاری به همراه داشته است، این موضوع بدیهی‌تر از آن است که بگوییم سرمایه جامعه ایرانی با این روند ارزش کمتری می‌یابد و به دنبال آن سفره او هم کوچک‌تر می‌شود، اما نوسانات ارزی پیش‌تر از آنکه باعث نگرانی‌های اینچنین شود یک دلواپسی مهم به همراه دارد؛ اینکه با رهاشدگی قیمت ارز آیا دارو هم در شیب گرانی می‌افتد؟ همین روز گذشته بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد « با توجه به اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده به نظر نمی‌رسد سال آینده افزایش قیمت داشته باشیم.» اما از همین قید «به نظر نمی‌رسد» به کار رفته در جمله او می‌توان به نامطمئنی این گزاره پی برد. همین موضوع را با سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان مطرح کردیم. اینکه چقدر می‌توان امید داشت که نوسانات ارزی این روزها روی قیمت دارو در آینده‌ای نزدیک تاثیری نداشته باشد؟

تاثیر دلار روی سلامت مردم!

دولت زیر بار یارانه سنگین دارو می‌رود؟

 سال اخیر سال کمبودهای دارویی بود. اما این موضوع معلول در دسترس نبودن داروها نبود بلکه در مواقعی هم افزایش قیمت داروها باعث شده بود دست مردم از درمان کوتاه بماند. نگرانی‌های کنونی نوسانات ارزی هم دوباره چنین نگرانی را پیش آورده که آیا قرار است متناسب با افزایش قیمت دلار داروها هم گران شوند؟ سید علی فاطمی‌نیا نایب رئیس انجمن داروسازان در این رابطه به فردا می‌گوید « تاثیر احتمالی نوسانات ارزی روی قیمت دارو به این مربوط است که ببینیم بودجه سال آینده چه تصمیمی می‌گیرد. قانون بودجه سال 1401 تصمیم گرفته بود که قیمت داروها یا به صورت دقیق‌تر بگوییم پرداخت از جیب بیمار برای داروها معادل نرخ دارو در شهریور 1400 باشد. همین امر هم رعایت شده است به این معنا که  دولت یک یارانه سنگینی را در عمل به سازمان‌های بیمه‌گر  پرداخت می‌کند ( پیش از این به شرکت‌ها پرداخت می‌کرد ) دولت قاعدتا باید در سال آینده بودجه خیلی بیشتری را متناسب با افزایش نرخ دلار پیش‌بینی کند که از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان‌های بیمه بدهد.»

افزایش قیمت قطعا؛ پرداخت از جیب بیمار؟ معلوم نیست

هر چند وزیر بهداشت اعلام کرده است قیمت دارو در سال آینده افزایش پیدا نخواهد کرد اما با توجه به استدلال‌های علی فاطمی‌نیا چندان نباید دلخوش به این وعده وزیر باشیم. او به فردا می‌گوید « اخیرا خبری آمده که دولت دیگر تصمیم ندارد که قیمت دارو را در حد شهریور 1400 حفظ کند. با این اوصاف هم تا زمانی که قانون بودجه به تصویب نرسد نمی‌شود که در این رابطه قضاوت قطعی کرد. قیمت دارو قطعا متناسب با افزایش نرخ ارزو همینطور نهاده‌هایی که برای تولید دارو نیاز هستند اعم از نیروی انسانی، سوخت و ادوات بسته بندی و خیلی مواردی که تا امروز یارانه دریافت نمی‌کردند افزایش پیدا خواهد کرد. دولت همانطور که در سال 1401 قیمت دارو را افزایش داد در سال آینده هم افزایش خواهد داد. اما تکلیف چیزی به نام  پرداخت از جیب بیمار هنوز روشن نیست چون هنوز تکلیف بودجه سال آینده مشخص نیست.»

نامه روانپزشکان به رئیسی؛ افزایش مصرف آرامبخش در ایران

ماجرای کمبود دارو همچنان ادامه دارد، هر چند وزارت بهداشت اعلام کرده ذخیره دارویی این وزارت‌خانه قابل قبول است و حالا به خلاف چند ماه پیش هم آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس قرار دارد اما همین دیروز انجمن علمی روانپزشکان در نامه‌ای به رئیس جمهور از او درباره کمبود داروهای مربوط به روانپزشکی کمک خواستنند و هشدار دادند عدم دسترسی به این داروها می‌تواند پیامدهای بدی به همراه داشته باشد. سید علی فاطمی‌نیا در این مورد به فردا می‌گوید «این کمبود در سال گذشته هم به چشم می‌خورد به خصوص در رابطه با داروهای ضدافسردگی این کمبود بسیار به چشم می‌آمد. اما در این زمینه وضعیت حاد و بحرانی نیست، یعنی به اندازه کمبود دارویی همچون آنتی‌بیوتیک این موضوع بحرانی نیست.» اما آیا مصرف داروی آرمبخش در جامعه ایرانی افزایش داسته است که حالا کمبود آن به چشم می‌آید . فاطمی نیا می‌گوید « دوران فراگیری کرونا و قرنطینه‌گی به شدت افزایش داروهای آرامبخش در ایران دامن زده است، نه تنها ایران که بسیاری از کشورهای دیگر هم دچاز چنین مواردی بوده‌اند. هر چند این کمبودها می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد اما وضعیت کمبود این دارها همچنان به بحرانی وضعیت سرم در چند ماه پیش نیست.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها