پایان خواب غفلت بر تنها قنات 2 طبقه جهان +تصاویر

کد خبر: 503384

تنها قنات دو طبقه جهان که یکی از شاهکارهای مهم علم مهندسی قدیم است، در خاموشی به سر می‌برد اما پس از انتشار خبری سکوتش شکسته شد و با همت مسئولان در وضعیت مطلوبی قرار گرفت.

خبرگزاری فارس: ظهر روز چهارشنبه 26 اسفند ماه سال جاری بود که خبری با عنوان (فریاد در سکوت تنها قنات 2 طبقه جهان در اردستان) بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت.
این خبر که پیامش بی‌توجهی میراث فرهنگی به این اثر شاخص و بی‌نظیر بود، ظرف چند روز اخیر نیز با نارضایتی گردشگرانی که برای بازدید آمده بودند همراه شده و پس از انتشار با بازتاب و واکنش بسیاری از طرف مردم و دوست‌داران و علاقه‌مندان میراث فرهنگی مواجه شد.
پس از این اتفاق کمتر از 48 ساعت مسئولان مربوطه اردستان واکنش نشان داد و صبح روز گذشته این قنات از خاموشی رهایی پیدا کرده و هم به روشنایی و هم به نظافت آن رسیدگی شد.
هدف از انتشار خبر مذکور فقط رسیدگی و اهمیت به این شاخصه بی‌نظیر بود؛ بنابراین می‌طلبد که مسئولان به عنوان متولیان این کار پیش از آنکه مطلبی رسانه‌ای شود سعی کنند با توجه به ایام نوروز و حجم بالای گردشگران مکا‌ن‌های تاریخی شاخص را برای بازدید آماده کنند.
تنها قنات دو طبقه جهان به صورتی است که دو قنات با ارتفاع سه متر، روی هم قرار گرفته است که خاک هر دو قنات به لحاظ سختی و نرمی معتدل و از جنس رس چسبنده است که این مهم باعث شده آب از قنات بالایی به زیرین نفوذ نکند.
قدمت قنات دو طبقه مون اردستان بیش از 800 سال گذشته و به طول سه کیلومتر است که یکی از شاهکارهای مهم علم مهندسی قدیم و تنها قنات دو طبقه جهان و یکی از پیچیده‌ترین قنوات منحصر بفرد جهان است.
این اثر تاریخی در سال 82 با شماره 9023 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و هم‌اکنون در انتظار ثبت یونسکو است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها