افزایش حقوق | افزایش حقوق کارمندان

افزایش حقوق برای کارمندان غیر دولتی | افزایش حقوق کارکنان غیردولتی چقدر است؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری با هر نوع قرادادی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش تنها برای نیروهای رسمی دولت نیست.

افزایش حقوق برای کارمندان غیر دولتی | افزایش حقوق کارکنان غیردولتی چقدر است؟
کدخبر : 5459
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

افزایش حقوق یکی از موضوعات پربحث در اواخر سال 1400 بود ولی نتیجه قطعی از آن به دست نرسید. افزایش حقوق کارمندان، کارگران، بازنشستگان و افزایش حقوق سربازان همه در دستور کار دولت قرار گرفت. در فروردین ماه سال جاری، کمیسیون های زیادی برای افزایش حقوق این قشرها صورت گرفت اما باز هم زمان قطعی از افزایش حقوق به دست نرسید. حتی در موردی نه تنها افزایش حقوق صورت نگرفت، بلکه معوقه بازنشستگان مجدد دیر پرداخت شد. خبرهای جدید از افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری ارائه داد.

به نقل از مهر، مهدی طغیانی درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، گفت: دولت در این لایحه متناسب با شرایط بودجه‌ای خود پیش بینی کرده است که حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری مقداری افزایش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میزان افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری به صورت عددی در این لایحه نیامده است، چرا که پایه‌های حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان متنوع و متفاوت از یکدیگر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس این لایحه، کارکنان دولت و بازنشستگان با هر نوع قراردادی مشمول افزایش حقوق می‌شوند و این افزایش حقوق فقط برای نیروهای رسمی دولت نیست.

وی ادامه داد: پیشنهاد دولت آن است که علاوه بر افزایش حقوق، افزایش حق عائله‌مندی هم در نظر گرفته شود و مبلغی به ازای هر فرزند برای حقوق‌بگیران دولت در نظر گرفته شود.

طغیانی گفت: بر اساس قوانینی چون قانون جوانی جمعیت، ضرایب حق اولاد کارکنان دولت در این لایحه در نظر گرفته می‌شود و افرادی که پرجمعیت‌تر هستند، ضرایب حقوقی آنان بیشتر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این افزایش حقوق شامل حقوق‌بگیران مجرد یا کسانی هم که فرزند ندارند، می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر دوفوریت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در صحن مجلس تصویب شده است. این لایحه باید در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی شود، سپس در دستورکار صحن مجلس قرار می‌گیرد و در صورت تصویب این لایحه در مجلس و تأیید شورای نگهبان، این افزایش حقوق‌ها اعمال می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان، برای نخستین بار دولت در یک سال، ۲ بار افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را در دستور کار دارد که این رویکرد به کاهش فاصله بین تورم و دستمزد کارکنان دولت کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری که از سوی دولت به مجلس ارسال شده است، گفت: این لایحه بسیار مناسبی است که با توجه به شرایط حقوقی کارکنان و بازنشستگان به موقع به مجلس ارسال شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد، به میزان ۳ هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در این لایحه برخی مجوزها به دستگاه‌هایی که از منابع داخلی برخوردار هستند داده شده است تا نسبت به افزایش حقوق کارکنان خود اقدام کنند. همچنین بر اساس این لایحه مبلغ ۹ میلیون ریال حقوق کارمندان و بازنشستگان افزایش خواهد یافت و برای افزایش حقوق کارگران ۳۸ درصد در نظر گرفته شده است تا تبعیض در پرداخت‌ها کاهش یافته و به حداقل برسد.

نماینده مردم تبریز در مجلس یادآور شد: این لایحه قدم بسیار مثبت و ارزنده‌ای بود که از طرف دولت سیزدهم برداشته شد و برای نخستین بار دولت در یک سال، ۲ بار افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را در دستور کار دارد که این رویکرد به کاهش فاصله بین تورم و پرداختی‌ها کمک خواهد کرد و قابل تحسین است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این لایحه در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌ها از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

طبق گزارش ایرنا،  دو فوریت«لایحـه متناسـب سـازی حقـوق کارکنـان دولـت و بازنشستگان کشوری و لشگری» روز یکشنبه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با ایسنا در توضیح لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری گفت: هدف دولت در این لایحه این است که حقوق همه حقوق‌بگیران دولتی اعم از شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران افزایش پیدا کند که اقدام خوبی است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که افزایش حقوق در میانه سال مطرح می شود، افزود: پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق یک عدد ثابت است و در کنارش افزایش حق عائله مندی هم در نظر گرفته است؛ بر این اساس حداقل حقوق ماهیانه کارکنان دولت یک میلیون تومان و بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان افزایش می یابد، حق عائله مندی نیز دو برابر خواهد شد و مبلغی هم به ازای هر فرزند در نظر گرفته شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این افزایش حقوق شامل مجردها هم می شود، گفت: در حال حاضر حداقل حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در صورتی که این لایحه بدون تغییر در مجلس تصویب شد، یک میلیون تومان به حداقل حقوق اضافه می شود و خالص دریافتی به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می رسد علاوه بر این مبلغی برای حق عائله مندی و حق فرزندان تحت تکفل نیز اضافه می‌شود.

میرتاج الدینی میزان افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در لایحه دولت را ۹۰۰ هزار تومان عنوان و اظهار کرد: این لایحه هنوز در کمیسیون برنامه بررسی نشده و ممکن است تغییر کند مثلا عدد ثابت مدنظر دولت به درصد تبدیل شود؛ البته به نظرم پیشنهاد دولت خوب است.

وی در پایان با بیان اینکه این لایحه در جلسه فوق العاده فردا (دوشنبه) کمیسیون برنامه مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: این لایحه به زودی در دستور صحن قرار می گیرد تا با تصویب آن در نیمه دوم سال افزایش حقوق ها اعمال شود.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی اظهار کرد: هنوز جزئیات این لایحه در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته ولی از پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارکنان، پرسنل لشکری، کشوری و بازنشسته‌ها حمایت می‌کنیم و امیدواریم مجلس در کوتاه‌ترین زمان این لایحه را بررسی و تصویب کند.

وی تصریح کرد: قطعاً این لایحه ابعاد مختلفی را در بر گرفته و ما سعی خواهیم کرد با بررسی موضوع در کمیسیون تخصصی اقتصادی برای طرح در صحن علنی مجلس آن را به صورت کامل و جامع ارائه کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در روزهای گذشته در این زمینه فصل‌الخطاب بود و دستگاه قضا به صورت دقیق به جرایم رخ داده رسیدگی می‌کند و آنچه در این بین مظلوم واقع شد، نیروهای خدوم انتظامی بودند که مورد بی‌رحمی هجمه‌های سنگین استکبار جهانی قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: این نظام به برکت خون شهدا، ایثارگران و مجاهدت انسان‌های خدمتگزار روی پای خود ایستاده و هرگز این ملت اجازه نخواهند داد تا این تلاش‌ها و خون‌ها پایمال شود و یا دشمن بخواهد نگاه چپ به این کشور داشته باشد.

افزایش حقوق

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سرچشمه اغتشاشات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و همچنان با تحریک برخی گروه‌ها و اقداماتی که در فضای مجازی انجام می‌شود، جوانان و نوجوانان ما را در معرض آسیب قرار می‌دهند که باید خانواده‌ها در این زمینه مراقبت بیشتر را انجام دهند.

حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: در کنار این مسائل باید به اشتغال و رفع فقر خانواده‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر توجه جدی داشته باشیم و دولت و مجلس باید به بهبود معیشت مردم به معنای واقعی کمک کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهدات بین‌المللی اوراسیا و همراهی با کشورهای عضو این معاهدات، بتوان زمینه توسعه و پیشرفت کشور را فراهم کرد.

حمیدحاج‌اسماعیلی گفت : آنچه که الان لایحه می‌گوید، قرار است حدود ۹۰۰ هزار تومان به بازنشستگان اضافه کنند و مبالغی که تا حدود ۲.۵ تا ۳ برابر این مبلغ است، به بقیه کارمندان متناسب با امتیازات‌شان پرداخت شود.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: آن‌طور که منابع غیررسمی مطرح می‌کنند، برای گروه‌های خاصی که برخی کارمندان سازمان‌های خاص هستند، ممکن است این مبالغ تا چند برابر نسبت به بازنشستگان لشکری و کشوری بیشتر باشد.

وی عنوان کرد: گرچه افزایش حقوق را حق حقوق‌بگیران می‌دانیم با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده، اما متاسفانه در این بخش هم انتقاداتی به دولت داریم، چون هنوز این افزایش‌ها تبعیض‌گونه است. این باز به شکاف طبقاتی در کشور دامن می‌زند و فاصله بین مدیران و افراد خاص را با عموم مردم و حقوق‌بگیران در کشور افزایش می‌یابد.

خبرآنلاین

سازمان تامین اجتماعی ۳.۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱.۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکار هستند.

این سازمات قبلا افزایش ۱۰ درصدی حقوق به اضافه مبلغ ۶۵۰ هزار تومان را مطابق آنچه دولت ابلاغ کرده بود که اجرا کرد ولی پس از آن قرار شد افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان از شهریور ماه برای تمام بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی لحاظ شود.

بیست‌و سوم مرداد اعلام شد سازمان‌های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در پیشنهادی مشترک، افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارائه کرده‌اند. در توجیه این پیشنهاد گفته شد که هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری و ارتقای قدرت خرید آنهاست. قرار است دوباره حقوق افراد مشمول، افزایش یابد.

قرار بود افزایش حقوق بازنشستگان از شهریور اعمال شود

در همین رابطه ولی اسماعیلی، نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران گفت: تصمیمات لازم در این زمینه در هیات مربوطه اتخاذ شده و احکام افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر شده است.

وی افزود: قرار بود افزایش حقوق‌ها از شهریور ماه اعمال شود ولی گویا خلف وعده کرده‌اند و افزایش حقوق بازنشستگان از مهرماه اعمال و معوقات آنها نیز به حسابشان واریز خواهد شد.

خلف وعده تامین اجتماعی در واریز افزایش حقوق بازنشستگان

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: حقوق بازنشستگان سایر سطوح(غیر حداقل بگیران) در ماه آینده مطابق احکام صادره، با افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان مطابق قانون شورای‌عالی کار پرداخت خواهد شد.

پیشتر میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته بود احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی صادر شده و از ۲۰ شهریور پرداخت حقوق این افراد بر اساس افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان اعمال می‌شود.

وی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان عنوان کرده بود، برای معوقات فروردین تا اول شهریور، یعنی پنج ماه، برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ این احتمال وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی همزمان با پرداخت مستمری مهرماه، مابه التفاوت فرودرین ماه را نیز پرداخت کند. به نظر می‌رسد در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن تکرار خواهد شد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مستمری‌های ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز تا پیش از فرارسیدن ماه اسفند و موعد پرداخت عیدی پایان سال پرداخت خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان