پایان صنعت نساجی؛ واردات پارچه 6 برابر شد

کد خبر: 1262713

براساس داده های رسمی در 6 سال اخیر واردات پارچه 6 برابر شده است. از طرفی ارزآوری صنعت نساجی به رقم نزول کرده است.

پایان صنعت نساجی؛ واردات پارچه 6 برابر شد

داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مهر ماه نشان می‌داد که تامین ارزی صنایع نساجی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی حدود 8 درصدی داشته است.

از طرفی مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در همان مقطع اعلام می‌کند: بیش از 3.5 دلار قاچاق پوشاک در سطح کشور وجود دارد  و متاسفانه برنامه ای برای مبارزه با آن صورت نمی گیرد.

داده‌های موجود نشان می‌هد در گذشته عمدتا ایران از ترکیه واردات غیر رسمی پوشاک داشته اما اکنون این قاچاق بیشتر  از بنگلادش و بصورت تناژی و با قیمت بسیار پایین انجام می‌شود.

افتخاری گفته بود کالاهای قاچاق معمولا در شرایط نامناسبی نگهداری میشود بود و به همین دلیل بعضا مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و سلامتی برای مصرف‌کنندگان ایجاد می کند.

اما وضعیت صنعت نساجی ایران و ترکیه درحال حاضر چطور است؟

داده های اتاق تهران نشان میدهد، تعداد کل واحدهای تولیدی در صنعت نساجی ایران 47 هزار واحد بوده و این رقم در ترکیه به 241 هزار واحد می‌رسد. همچنین کل صادرات ترکیه در سال گذشته معادل 343میلیارددلار بوده که سهم صنعت نساجی در آن، 34.9میلیارددلار است. حال آنکه ارزش صادرات ایران طی همین مدت، 77 میلیارددلار برآورد شده که سهم صنعت نساجی درآن از حدود 700 میلیون دلار فراتر نمی‌رود.

ایمان مقدم عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با با اشاره به ارزش صادرات محصولات نساجی ایران می‌گوید: طی 6 ماهه نخست سال جاری معادل 115میلیون دلار ماشین آلات نساجی وارد کشور شده است.

مقدم با انتقاد از آنچه واردات بی رویه پارچه به کشور می‌خواند، ادامه می‌دهد: از سال 1396 تا 1401 واردات پارچه 6 برابر شده و این در حالی است که طی این مدت برای تولید این پارچه ها نیز سرمایه‌گذاری بسیاری صورت گرفته است. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه دولت ترکیه از صنایع نساجی این کشور برای حضور در نمایشگاه‌ها حمایت می‌کند، می‌افزاید: اگر در ایران نیز چنین حمایت‌هایی صورت نگیرد، صادرات 700 میلیون دلاری صنعت نساجی از دست خواهد رفت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها