پایتخت «برقی » می‌شود!

کد خبر: 1241336

با توافق صورت گرفته فی‌مابین شهرداری تهران و وزارت صمت قرار است یک هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار دستگاه تاکسی وارد تهران خواهد شد.

 پایتخت «برقی » می‌شود!

سال‌هاست آلودگی هوا نه‌تنها آسمان آبی پایتخت را خاکستری‌رنگ کرده، بلکه سیمای آن را هم دودی، تنفس شهروندان را تنگ و زندگی روزانه آنان را با چالش‌های متعددی همراه کرده است.

امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت روزافزون فنّاوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان، اکثر کشورهای دنیا برای مهار این چالش و همچنین کاهش مخاطرات زیست‌محیطی ناشی از آلودگی هوا به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت می‌کنند.

از آنجایی که شهرهای بزرگ در کشور ما هم با مسئله آلودگی هوا ناشی از مصرف زیاد انواع آلاینده‌های متحرک (حاصل تردد وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، موتورسیکلت و خودروهای فرسوده) دست‌وپنجه نرم می‌کنند، استفاده از خودروهای برقی به جهت کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌تواند راهی مناسب برای حل این معضل باشد.

اگرچه در دولت‌های سابق و ادوار گذشته مدیریت شهری، بارها برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد زیرساخت خودروهای برقی آغاز شد و هدف‌گذاری‌هایی هم روی آن انجام شد، اما درنهایت هیچ‌کدام از طرح‌های مربوط به تولید انبوه نرسید و سرانجام در دولت سیزدهم با همکاری و تعامل شهرداری تهران اقدامات مؤثری در این خصوص انجام شد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات برای استفاده از خودروهای برقی عدم وجود زیرساخت‌های لازم مانند جایگاه‌هایی برای شارژ باتری‌های خودروهای برقی بود؛ در همین ارتباط عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از افتتاح و نصب ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران خبر داد.

وی درباره برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: شهرداری تهران در تعامل با دولت مجدانه پیگیر برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در پایتخت است. در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکسی‌های برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودرو قرار دارند و با توجه به قیمت مضاعف آن‌ها نسبت به نسخه‌های بنزینی، وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران تسهیلات لازم را برای متقاضیان این تاکسی‌ها در نظر گرفته‌اند.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره انعقاد تفاهم شهرداری تهران با وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ورود تعدادی موتورسیکلت، تاکسی و اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت تا پایان سال هدف‌گذاری شده است.

البته پیش ‌از این هم علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در بازدیدی که به همراه رئیس‌جمهور از چند خودروی برقی در حیاط پاستور داشت، از ورود 1000 دستگاه اتوبوس، 400 هزار موتور و 50 هزار تاکسی برقی در تهران خبر داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها