واکنش‌ها به ویدئوی تازه تخریب عجیب یک ساختمان دیگر

مهندس تخریب در شهرداری کیست؟

کد خبر: 1240368

اگر کلمات «تخریب اصولی ساختمان» را در مستطیل جادویی گوگل سرچ کنید حداقل در ده صفحه ابتدایی نتایج، می‌توانید به روش‌های اصولی و البته کاربردی تخریب ساختمان دست پیدا کنید. این دم دستی‌ترین روش برای آگاهی از یک تخریب اصولی ساختمان است! اتفاقی که با توجه به ویدئوی تازه منتشر شده از تخریب یک ساختمان دیگر توسط شهرداری به نظر می‌رسد صورت نگرفته است و در همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد!

مهندس تخریب در شهرداری کیست؟

ویدئوی تازه از تخریب عجیب یک ساختمان نیمه‌ساز دیگر توسط شهرداری تهران دارد دست به دست می‌شود و البته که این بار مواجهه با این ویدئوی عجیب حسرت و غصه نیست بلکه بیشتر شوخی و خنده است! یک عضو شورای شهر سابق در واکنش به این ویدئو به تندی آن «روش نئاندرتالی» خوانده است. حتی اگر از موضع تند او هم بگذریم چیزی از وحشت این نوع تخریب کم نمی‌کند. همه این ها در حالی اتفاق می‌افتد که چند هفته پیش به واسه تخریب غیراصولی ساختمان در خلازیر چند نفر از جمله پرسنل نیروی انتظامی جان عزیزشان را از دست دادند و ویدئوی تازه منتشر شده هم نشان می‌دهد ساختمان نیمه ساز روی تیر برق حاشیه خیابان سقوط می‌کند و باعث قطعی برق منطقه می‌شود!

خدا به ما رحم کند

فریبرز ناطقی الهی - استاد مهندسی سازه و زلزله هم از دیگر کارشناسی  بود که ترجیح داد به جای طعنه یا شوخی با ویدئوی هولناک منتشر شده به شکلی منطقی شهرداری تهران و مدیران شهری را مورد پاسخ قرار دهد. او در یک یادداشتی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده نوشته است « «سوالی بعنوان یک معلم دروس سازه و مدیریت بحران از شهردار محترم، شورای محترم شهر، خبرگان سازمان مدیریت بحران شهر! و مهندسان عالی مقام شهرداری! تهران دارم. آیا می‌دانید امنیت پایتخت، مرکز سیاسی، کلیه نهادهای اصلی کشور و جان ١٤ میلیون شهروند در دست شما است؟ در زمان کشیدن ستون کناری ساختمان بصورت مورب در منطقه ١٩ انتظار چه رخدادی را داشتید؟! اولین درس مهندسی یعنی درس استاتیک، نه اصلا فیزیک دبیرستان، یادتان بود؟ یادتان بود که نیروی مورب در دو مولفه X و Y تجزیه می‌شود و لذا باید روی ساختمان‌های دیگر در اثر پیچش ساختمان می‌ریخت، وگرنه علمی جدید باید تدوین می‌کردیم!

از ستون بتنی از جایی که آن را کشیدید با توجه به ابعاد ستون (aspect ratio) و باربری و خاموت‌گذاری برای برش چه انتظاری داشتید؟ اصلا به این مسائل اولیه و ابتدایی، همانطور که عرض کردم در حد درس فیزیک دبیرستان فکر کرده بودید؟ خدا به ما رحم کند»

الگوی جدید تخریب با طناب

اما ماجرای وقتی جالب‌تر است که بدانیم شهردار تهران در رابطه با این نوع تخریب ساختمان آن را «الگوی جدید» در این حوزه معرفی کرده است. علیرضا زاکانی مدعی شده است تخریب «پیچیده» است، برای این تخریب «برنامه ریزی»  انجام شده بوده و در انجام تخریب ها از «الگوهای جدید» استفاده شده است! وصل کردن یک سیم بکسل به پایه ساختمان و کشیدن آن توسط یک بولدوزر!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها