«سوت طلایی» فغانی در تاریخی‌ترین داوری ایران

کد خبر: 559283

در شرایطی که تیم ملی فوتبال المپیک ایران برای چندین دوره پیاپی حسرت المپیکی شدن را می‌کشید، قضاوت داور ایرانی در فینال المپیک اتفاق خوشایندی برای جامعه ورزش بخصوص فوتبال ایران محسوب می‌شد.

روزنامه ایران: در شرایطی که تیم ملی فوتبال المپیک ایران برای چندین دوره پیاپی حسرت المپیکی شدن را می‌کشید، قضاوت داور ایرانی در فینال المپیک اتفاق خوشایندی برای جامعه ورزش بخصوص فوتبال ایران محسوب می‌شد.
علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و رضا سخندان داورانی بودند که موفق شدند با قضاوت‌های بی‌نقص خود در مراحل مقدماتی، تا پای فینال المپیک خود را بالا ببرند و در نهایت به قضاوت بازی تیم‌های آلمان و برزیل در ورزشگاه ماراکانا بپردازند. در ایامی که ورزشکاران ایرانی کمتر حضور در فینال المپیک را تجربه می‌کردند حضور تیم داوری ایران در فینال فوتبال، ارزشی معادل طلا داشت و عملکرد خوب تیم داوری موجب افتخار کاروان ایران شد. در سال‌های گذشته فغانی داوری بود که عملکردش بخصوص در قضاوت دیدارهای داخلی مورد نقد قرار گرفت و بارها با بی‌مهری جامعه فوتبال ایران مواجه شد اما او بی‌توجه به ناملایمت‌ها کارش را ادامه داد تا اینکه شانس‌ زیادی برای حضور در میدان معتبری همچون جام جهانی 2014 به دست آورد.
بی‌مهری کنفدراسیون فوتبال آسیا در آن مقطع مانع قضاوت فغانی و تیمش شد ولی از آن سال تاکنون روز به روز به موفقیت‌های تیم داوری ایران اضافه شد تا جایی که این داور با استعداد فینال جام ملت‌های فوتبال آسیا را سوت زد و در جام جهانی جوانان و فینال جام باشگاه‌های جهان قضاوت کرد. موفقیت‌های فغانی پس از سوت در فینال جام باشگاه‌های جهان متوقف نشد تا جایی که قضاوت حساس فینال المپیک و رویارویی دو تیم نامدار برزیل و آلمان هم به او سپرده شد تا او در این دیدار هم ارزش‌های خود را نشان دهد. داور ایرانی از ابتدای دیدار فینال اقتدار خود را نشان داد و در زمانی که بازیکن آلمانی قصد داشت با اعتراض خود شرایط را به ضرر حریف کند، فغانی مانع این کار شد تا بازیکنان دو تیم بدانند با داوری سرسخت و کاربلد طرف هستند.
پس از آن بود که هیچ بازیکنی در طول بازی به فغانی و تیمش اعتراض نکرد. جاگیری صحیح و حضور فغانی در تمام صحنه‌ها نیز نشان دهنده آمادگی بالای ذهنی و بدنی‌اش در دیداری بود که 120 دقیقه ادامه یافت و نشان داد که این داور با استعداد کشورمان انتخاب درستی برای قضاوت در فینال مسابقات فوتبال المپیک بود. فغانی با کمک‌هایش به صورت چشمی به بهترین نحو ممکن در ارتباط بود، در یک صحنه در زمانی که دروازه بان برزیل توپ شلیک شده آلمانی‌ها را روی خط دروازه کنترل کرد، سخندان بدرستی دستور به ادامه کار داد. تصمیم درست محمدرضا منصوری در صحنه‌ای که مشکوک به آفساید بود هم از جمله نکات مثبت تیم داوری در این دیدار محسوب می‌شد. داور ایرانی در فینال المپیک قضاوت خوبی داشت و سوت‌هایش به جا نواخته شد. بدون شک فغانی و کمک‌هایش با این کارنامه و با توجه به اعتمادی که نهادهای بین‌المللی فوتبال همچون AFC و فیفا به آنها دارند، یکی از بخت‌های اصلی قضاوت در دیدار فینال یا رده‌بندی جام جهانی 2018 روسیه‌اند و با قضاوت درست استارت خوبی برای حضور در فینال جام جهانی روسیه داشتند. پیش از این محمد فنایی در المپیک بارسلون، علی خسروی در المپیک آتن و مسعود مرادی و حسن کامرانی فر در المپیک پکن داورانی بودند که در ادوار مختلف المپیک قضاوت داشتند اما قضاوت علیرضا فغانی در فینال المپیک تنها افتخار جامعه داوری ایران محسوب می‌شود. حال با قضاوت خوب فغانی می‌توان امید داشت که او می تواند قضاوت در میادین بزرگ دیگری را هم تجربه کند.
رضایت رسانه‌های آلمانی از قضاوت فغانی
رسانه‌های آلمانی عملکرد داور ایرانی فینال المپیک را مثبت ارزیابی کردند، به طوری که سایت «sportschau.de» آلمان نوشت؛ در دقیقه 72 بازی، شوله، مدافع آلمان در محوطه جریمه خودی پای لوان، هافبک برزیل را زد که علیرضا فغانی با کمی سختگیری می‌توانست حتی نقطه پنالتی را به سود سلسائو اعلام کند، اما ترجیح داد بازی دنبال شود. سایت شبکه تلویزیونی «اسپورت وان» آلمان هم در گزارش بازی خود نوشته است؛ در دقیقه 93 بازی نیل پترسون در دوئلی که در محوطه جریمه حریف با رودریگو کایو، هافبک برزیل داشت، معتقد بود که داور باید به سود آلمان پنالتی اعلام کند اما فغانی چنین نظری نداشت و اتفاقاً تصمیمش درست بود.
پیام فدراسیون فوتبال در خصوص قضاوت داوران ایرانی در فینال المپیک
به دنبال برگزاری فینال مسابقات المپیک 2016 ریو، رئیس فدراسیون فوتبال در پیامی به تیم داوری ایرانی و جامعه داوری کشور تبریک گفت.

متن پیام مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص قضاوت داوران ایرانی در فینال المپیک به این شرح است: حضور داوران ایرانی شامل آقایان علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری در فینال مسابقات بزرگ المپیک ریو 2016 و ارائه عملکردی مطلوب و شایسته از سوی این عزیزان در قضاوت این دیدار حساس و مهم که بزرگان فوتبال جهان در آن حضور داشتند، مایه اعتبار و مباهات فوتبال کشور و بخصوص جامعه داوری است. کسب این موفقیت که برای نخستین بار در تاریخ داوری کشور به دست آمده است، نشان از زحمات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این عزیزان در اعتلای نام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بدون شک فوتبال و علی الخصوص داوری کشور از کسب این موفقیت بزرگ به خود می‌بالد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها