دبیر سابق جشنواره عمار: به جناح مومن فرهنگی امکانات نمی‌دهند

کد خبر: 504732

دبیر اجرایی سابق جشنوار فیلم عمار با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون حمایت از گروه‌های خودجوش مردمی در عرصه فرهنگ توسط مسئولان، از اولویت‌های اجرایی این رویکرد ارزشمند سخن گفت.

خبرگزاری مهر: حامد بامروت‌نژاد دبیر سابق اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار و کارشناس مسائل فرهنگی و از دست‌اندرکاران جشنواره مردمی فیلم «عمار» در گفتگو با خبرنگار مهردرباره سخنان اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب پیرامون خودباوری و توجه دولت به گروه‌های خودجوش مردمی در عرصه فرهنگ اینگونه گفت: یکی از راهبردهای مدیریتی غلط در عرصه فرهنگی جمهوری اسلامی که سال‌هاست آن را امتحان می کنیم این است که به بهانه جذب روشنفکرها در حال هدر دادن امکانات و فرصت های نظام هستیم. در حالی که تجربه سال‌ها مدیریت فرهنگی نشان داده نه تنها هنرمند روشنفکر با این راهبرد غلط جذب نشده و اثری انقلابی تولید نمی شود، بلکه مدیریت ما را هم به سمت نگاه های روشنفکری می کشاند.
وی افزود: حالا همین راهبرد غلط، نگاه اشتباهی را ترویج داده که مگر هنرمند انقلابی وجود دارد که به آن امکانات بدهیم؟ اولا که هست و در برخی حوزه ها به کفایت هم هست. اگر در حوزه هایی هم با کمبود مواجهیم یکی از دلایلش این است که سرمایه گذاری نکردیم، اجازه سعی و خطا ندادیم، تربیت نیرو نکردیم، چرا؟ چون سال‌ها امکانات را در اختیار جریان روشنفکری گذاشتیم، روشنفکری هم با این فرصت تولید اثر کرد، تولید ادبیات کرد، تولید گفتمان کرد، تربیت نیرو و نسل سازی کرد.
بامروت‌نژاد بیان کرد: نکته دیگری که می‌توانیم از بیانات حضرت آقا استفاده کنیم موضوع «امکانات» است که صرفاً جنبه مادی ماجرا نیست. امکانات دستگاه های دولتی و به بیان دیگر امکانات نظام که باید به جای ریختن به پای روشنفکران غیرمعتقد به نظام و ارزش های اسلامی، برای گروه ها و هنرمندان و نیروهای مردمیِ خودجوشِ معتقد به نظام و انقلاب و ارزش های اسلامی هزینه شود، صرفا پول و وام نیست. آنتن تلویزیون، جشنواره‌های فجر، هفته های فیلم خارج از کشور، برنامه‌های رایزنی های فرهنگی خارج از کشور، سالن های نمایش، شبکه نمایش خانگی، پروانه نمایش و ... همه و همه امکانات جمهوری اسلامی است. مسئولیت در جمهوری اسلامی، امکانات نظام است. به عنوان نمونه دادن برخی مسئولیت‌ها به فردی خاص در شبکه‌ای در تلویزیون یا دادن مجوز به فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» و اکران آن در نوروز مصداق همین مسایل است.
این کارشناس مسائل فرهنگی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: مسئولان یا با راهبرد غلط جذب حداکثری و یا از روی غفلت و ناآگاهی امکانات نظام را در اختیار جناح فرهنگی مومن نمی‌گذارند. در هر دو صورت، سخنان حضرت آقا قدرت زیادی را به رسانه ها و منتقدان می دهد تا با معیارهای مطرح شده از سوی ایشان نسبت به رصد فضا و سنجش عملکرد مسئولان اقدام کنند. رسانه ها و منتقدان تاثیر زیادی بر اجرایی شدن این فراز سخنان مقام معظم رهبری دارند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها