جزئیات سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان:

رئیسی در نشست با همتای تاجیکستانی: فلسطین امروز مساله اول جهان اسلام و مساله بشریت است /رئیس جمهور در انجمن تجاری ایران و تاجیکستان: فعالان اقتصادی دو کشور برای تحقق توافقات تلاش کنند

کد خبر: 1254935

رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، به منظور دیداری رسمی عازم این کشور شد.

رئیسی در نشست با همتای تاجیکستانی: فلسطین امروز مساله اول جهان اسلام و مساله بشریت است /رئیس جمهور در انجمن تجاری ایران و تاجیکستان: فعالان اقتصادی دو کشور برای تحقق توافقات تلاش کنند

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، به منظور دیداری رسمی عازم این کشور شد.

پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، روسای جمهور دو کشور دیداری خصوصی خواهند داشت و سپس در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و تاجیکستان شرکت خواهند کرد.

در جریان این سفر همچنین مقامات ایران و تاجیکستان چند سند همکاری مشترک امضا خواهند کرد.

رئیسی پس از این سفر به دعوت رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به تاشکند سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور در این سفر ضمن شرکت در اجلاس سران اکو و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، با تعدادی از سران و مقامات شرکت کننده در اجلاس نیز دیدار خواهد کرد.

رایزنی در خصوص همکاری‌های دوجانبه به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی و مسائل بین‌المللی خصوصا شرایط بحرانی در غزه محور گفتگوهای 2 جانبه رئیس جمهور در این سفر 2 روزه خواهد بود./ فارس

غزه محور گفت و گو با سران کشورها در اجلاس اکو است

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان با اشاره به اینکه مقصد بعدی سفر من به ازبکستان است، گفت: محور گفت و گو با سران کشورها در اجلاس اکو، غزه است چراکه همه مردم دنیا با هر گویش، دین و مذهبی نگران وضعیت مردم این منطقه هستند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه پیش از عزیمت به تاجیکستان در فرودگاه مهرآباد در تشریح برنامه های سفر خود بیان کرد: در سیاست خارجی دولت ارتباط با کشورهای همسایه  و مسلمان و همسو از ویژگی های مهم است. آسیای میانه از کشورهایی است که ظرفیت بسیار قابل توجهی در آن وجود دارد و ارتباط ایران با این کشور ها و توسعه روابط در دستور کار دولت قرار دارد.

وی در ادامه بیان‌ کرد: سفر قبل به تاجیکستان با گشایش گره هایی از مسایل بین دو کشور همراه و منجر به توسعه روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی دو کشور شد.

تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با تاجیکستان

رئیس جمهور روابط ایران با تاجیسکتان با قبل از دولت سیزدهم را متفاوت دانست و تاکید کرد: این سفر که به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام‌می شود در راستای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و روابط فرهنگی بین دو کشور است.

به گفته آیت الله رئیسی اسنادی در این سفر به امضا خواهد رسید که در جهت توسعه و تقویت روابط بین دو کشور خواهد بود.

تقویت روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اکو

وی با بیان اینکه در این سفر مذاکرات دو جانبه پیرامون‌ مسائل منطقه صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: سفر بعدی به تاشکند به دعوت رئیس جمهور ازبکستان انجام می شود که ریاست دوره ای سازمان همکاری های اکو را به عهده دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در این‌ نشست پیوند اقتصادی بین اعضای اکو، مساله محوری است که مورد بحث ما در شانزدهم اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی خواهد بود.

آیت الله رییسی گفت: در این اجلاس با توجه به ظرفیت هایی که کشورهای عضو اکو دارند بحث های مهمی میان اعضا در جهت توسعه روابط صورت خواهد گرفت.

دیدار با سران کشورهای عضو اکو

وی خاطر نشان کرد: در حاشیه این نشست روابط و دیدارهایی با سران کشورهای عضو اکو خواهیم داشت.

آیت الله رئیسی در ادامه  با بیان اینکه موضوع فلسطین امروز یک مساله جهان بشریت است، بیان کرد: مهمترین موضوعی که در دیدار با سران کشورها و در اجلاس ازبکستان مطرح خواهیم کرد، مساله غزه است. همه مردم دغدغه مند در عالم با هر گویش ، دین و مذهبی و در هرکجای دنیا امروز به رژیم صهیونیستی و جنایت های هولناک آن نفرت جدی دارند.

وی با بیان اینکه سازوکارهای حمایتی در دنیا از مظلومان، به‌هیچ عنوان کارایی ندارد، گفت: موضوع فلسطین از مهم‌ترین مسائلی است که در این مدت با کشورهای مختلف صحبت شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم از اقدامات سازمان‌های بین‌المللی در قبال غزه ناراحت هستند، تصریح کرد: بی عملی سازمان های بین المللی برای مردم روشن شده است و آنها به خوبی احساس می کنند این سازوکار غیر عادلانه است و صدای مظلوم شنیده نمی شود.

رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» همتای تاجیکستانی خود با بدرقه معاون اول و معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز ۱۷ آبان ماه عازم «دوشنبه» پایتخت این کشور شد.

دیدار و گفت وگو بین روسای جمهور و انجام مذاکره بین وزرا و مقامات دو کشور از جمله برنامه های آیت الله رئیسی در این سفر است.

همچنین قرار است تعدادی سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی - تجاری - صنعتی - حمل ونقل و ترانزیت - راه آهن - انرژی - ایجاد منطقه آزاد مشترک - گمرک - حوزه های فرهنگی - علمی - فناوری های نوین - ورزشی- مدیریت بحران و مبارزه با مواد مخدر به امضاء طرفین برسد.

برگزاری همایش مشترک تجاری و اقتصادی با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر از فعالان و کارآفرینان اقتصادی ایرانی و تاجیک و صدور بیانیه مشترک روسای جمهور از دیگر برنامه های این سفر است./ایرنا

رئیسی

 رئیسی در نشست هیات‌های ایران و تاجیکستان: اشتراکات متعدد میان طرفین زمینه مناسبی برای گسترش روابط دوجانبه است

رئیس جمهور هدف‌گذاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قدم اول تا سطح 500 میلیون دلار را کاملاً امکان‌پذیر دانست و گفت: با توجه به زمینه‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و داروسازی دستیابی به این هدف در دسترس است.

رئیسی در نشست هیات‌های ایران و تاجیکستان: اشتراکات متعدد میان طرفین زمینه مناسبی برای گسترش روابط دوجانبه است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در جریان سفر به تاجیکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: در دو سال گذشته قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

 رئیسی هدف‌گذاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قدم اول تا سطح 500 میلیون دلار را کاملاً امکان‌پذیر دانست و افزود: با توجه به زمینه‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و داروسازی دستیابی به این هدف در دسترس است.

رئیس جمهور نگاه دو کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم.

رئیسی کمک به برقراری امنیت کامل در افغانستان و مبارزه با پدیده‌های مخربی همچون تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور دانست.

در این نشست، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه جانبه روابط دو کشور به خصوص در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تاسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌های برق آبی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه وضعیت کنونی فلسطین و کشتار هزاران انسان به‌ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه غزه را به‌شدت محکوم و بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌بس فراگیر در غزه تاکید کرد.

امامعلی رحمان با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک و مشترک دو کشور در مسائل مختلف بین‌المللی، خاطرنشان کرد: باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و همچنین فرصت عضویت مشترک دو کشور در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر تلاش کنیم.

رئیسی

 رئیسی: اراده ایران و تاجیکستان مبنی بر توسعه همه جانبه روابط است

رئیسی رئیس جمهور در نشست خبری با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان گفت: بدون تردید این رفت آمدها بین دو کشور دوست، برادر و همسایه ایران و تاجیکستان در توسعه روابط دو کشور موثر است. 

وی افزود: امروز با گذشت ماه ها روابط در حوزه اقتصادی و فرهنگی توسعه پیدا کرده است. در مذاکراتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور وجود ندارد چون باورهای مشترکی داریم. 

رئیسی تاکید کرد: اشتراکات فرهنگی بسیاری با تاجیکستان داریم، می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم؛ مقرر شد با فعال شدن بخش‌های فرهنگی دو کشور گام‌هایی در جهت توسعه زبان فارسی برداریم.

وی افزود:  باید در مقابل تهاجم فرهنگی غرب داشته‌های فرهنگی مشترک مان را حفظ کنیم؛ اشتراکات فرهنگی ما، سرمایه ایران و تاجیکستان است.

رئیس جمهور گفت: در حوزه علم و فناوری جمهوری اسلامی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، ظرفیت‌‌ها و تجارب زیادی در حوزه کشاورزی، صنعت و معادن داریم که می‌توانیم آن‌ها را به اشتراک بگذاریم. 

رئیسی تاکید کرد: باید داشته های فرهنگی را حفظ کنیم و به عنوان سرمایه ماندگار باقی بماند. در حوزه اقتصادی و تجاری نیز ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد.

وی افزود: ایران و تاجیکستان به افغانستان نیز نگاه مشترکی دارند. آمریکایی‌ها در ادفغانستان جز کشتار و جنایت کاری نکردند و باعث پسرفت این کشور شدند. 

آیت الله رئیسی با تاکید بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین، گفت: امروز نمی‌توانیم از موضوع فلسطین بگذریم و فلسطین مسئله امروز ما است. آن چه مورد تاکید ماست قطع سریع حملات به مردم غزه و پایان یافتن نسل کشی و کودک‌کشی در سرزمین فلسطین بوده و محاصره مردم غزه باید سریعا شکسته شود.

وی افزود: اراده ایران و تاجیکستان مبنی بر توسعه همه جانبه روابط در همه حوزه ها است.

امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان در نشست خبری مشترک با آیت‌الله سید ابراهیم رئیس رئیس‌جمهور ایران با استقبال از گسترش همکاری‌های گوناگون، گفت: امضای اسناد دوجانبه بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف، سطح همکاری‌ها را افزایش می‌دهد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان ادامه داد: زمینه‌های مشترک تاریخی باعث گسترش همکاری‌ها بین دو کشور می‌شود.

گفتنی است، دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه از سوی مقامات دو کشور و شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان تاجیکستان و ایران از جمله برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر یک روزه است./فارس

رئیسی

 رئیسی در انجمن تجاری ایران و تاجیکستان: فعالان اقتصادی دو کشور برای تحقق توافقات تلاش کنند

رئیس‌جمهور در نشست انجمن تجاری ایران و تاجیکستان خطاب به تجار و بازرگانان دو کشور، گفت: ما با امضای اسناد همکاری مشترک، زمینه را برای فعالیت فراهم کردیم و شما با تلاش و عمل خود این اسناد را به مرحله اجرا برسانید.

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در نشست انجمن تجاری ایران و تاجیکستان، سابقه روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی و پیوند عمیق و ناگسستنی عقاید و باورهای دو کشور را زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط فی‌مابین دانست و با اشاره به اراده مسئولان عالی ایران و تاجیکستان برای گسترش روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل در این زمینه تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری و پزشکی به رغم تهدیدها تحریم‌ها، بر آمادگی برای انتقال و اشتراک این تجربیات و پیشرفت‌ها با کشور تاجیکستان تأکید کرد.

رئیسی، تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات ایران و تاجیکستان را در جهت منافع دو ملت و دو کشور بسیار سودمند دانست و گفت: علاوه بر روابط دوجانبه، هر دو کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و زیرساخت‌های اقتصادی قاره آسیا زمینه بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی است که می‌تواند دو کشور را به هم مرتبط کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش تجار و بازرگانان دو کشور در عملیاتی کردن توافقات و تفاهمات تهران و دوشنبه در بخش تجاری و اقتصادی، بر ضرورت شناخت کامل توانمندی‌ها و تولیدات ایران و تاجیکستان در این زمینه با استفاده از ظرفیت دفاتر بازرگانی در دو کشور تأکید کرد و گفت: یکی از جلوه‌های آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل برپایی نمایشگاه تولیدات دو کشور است که مورد استقبال و تأکید ماست.

رئیسی همچنین موفقیت در توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی را مستلزم تسهیل فعالیت تجار و بازرگان، تسهیل قوانین و مقررات گمرکی و ترانزیتی و رفع مسائل و مشکلات پیش‌روی تبادلات پولی و بانکی دانست و گفت: اینکه دیگران توسعه روابط ایران و تاجیکستان را نپسندد اهمیتی ندارد، برای ما مهم منافع دو کشور و دو ملت است، ما پیشرفت تاجیکستان را پیشرفت خود و امنیت این کشور را امنیت ایران می‌دانیم؛ حتما در نیل به این اهداف از هیچ همکاری فرو گذار نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به سیاست آمریکا و کشورهای غربی برای جلوگیری از استقلال و پیشرفت دیگر کشورها، وقایع تلخ و تأسف‌بار غزه و کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در این منطقه و همچنین ظلم تاریخی به ملت ایران را جلوه‌ای از خواست آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان او برای ملت‌های منطقه دانست و تصریح کرد: ما با توکل به خدا و اتکا به ظرفیت‌ها و اراده پولادین ملت‌های‌مان اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای در استقلال و پیشرفت‌هایمان ایجاد شود.

رئیسی، در پایان خطاب به تجار و بازرگانان ایران و تاجیکستان، گفت: ما با امضای اسناد همکاری مشترک، زمینه را برای فعالیت فراهم کردیم و شما با تلاش و عمل خود این اسناد را به مرحله اجرا برسانید.

«امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست در سخنانی پیشبرد همکاری‌های دوجانبه با ترسیم نقشه راه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بلندمدت میان ایران و تاجیکستان را در جهت تأمین منافع دو ملت و دو کشور سودمند دانست.

رئیس‌جمهور تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران را یکی از اولویت‌های اصلی این کشور برای توسعه و تعمیق همکاری و تبادلات تجاری و اقتصادی عنوان کرد و با اشاره به عزم جدی مسئولان دو کشور در این زمینه، تقویت همکاری در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری با مشارکت بخش خصوصی را ضروری دانست.

رئیسی

 رئیسی:‌ پارلمان‌های ایران و تاجیکستان نقش مهمی در اجرای توافقات مشترک دارند

رئیس جمهور با اشاره به عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان برای تقویت و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف گفت:‌ پارلمان‌های دو کشور نقش مهمی در اجرایی شدن توافقات مشترک دارند.

به گزارش ایرنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در بخش پایانی برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در دیدار با «محمدطاهر ذاکرزاده» رئیس مجلس نمایندگان این کشور، با اشاره به عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان برای تقویت و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف، بر افزایش تلاش‌ها برای فعال‌سازی ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور، در راستای ارتقای هر چه بیشتر سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه بخش صنعت، معدن، کشاورزی، نفت و گاز، آب و برق، صدور خدمات فنی-مهندسی و راه‌سازی را از جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور عنوان کرد و افزود: ایران و تاجیکستان همچنین به واسطه برخورداری از پیشینه مشترک فرهنگی و تاریخی، می‌توانند با تقویت همکاری‌ها در بخش فرهنگ و به‌ویژه حفظ زبان فارسی، نقش موثری در انتقال این سرمایه ارزشمند به نسل‌های پیش رو ایفا کنند.

دکتر رئیسی تلاش و مساعدت در جهت سامان یافتن وضعیت افغانستان و استقرار دولتی فراگیر در این کشور و همچنین تقویت منابع آبی دو کشور در سد دوستی را از دیگر حوزه‌های همکاری میان ایران و تاجیکستان برشمرد و بر اهمیت نقش پارلمان‌های دو کشور در اجرایی شدن توافقات و تفاهمات صورت گرفته فیمابین تاکید کرد.

رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از رویکرد مثبت و سازنده دولت دکتر رئیسی در اولویت‌دهی به تقویت روابط با همسایگان، افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین را در جهت تأمین منافع دو ملت و دو کشور سودمند و موثر دانست.

محمدطاهر ذاکرزاده همچنین با اشاره به عضویت ایران و تاجیکستان در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای بر ضرورت بهره‌گیری از این فرصت در جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها