اندازه گیری هوشمند قند خون بیماران دیابتی

کد خبر: 577430

بیماران مبتلا به دیابت علاوه بر دردسرهای این بیماری، مجبورند روزانه 3 نوبت درد سوزن دستگاه سنجش میزان قند خون خود را تحمل کنند تا میزان قند خونشان کنترل شود؛ موضوعی که بسیاری از آنها را به ستوه آورده و همین موضوع محققان و پزشکان را بر آن داشته تا راهکاری مناسب‌تر برای تعیین اندازه قند خون این بیماران بیابند.

روزنامه ایران: بیماران مبتلا به دیابت علاوه بر دردسرهای این بیماری، مجبورند روزانه 3 نوبت درد سوزن دستگاه سنجش میزان قند خون خود را تحمل کنند تا میزان قند خونشان کنترل شود؛ موضوعی که بسیاری از آنها را به ستوه آورده و همین موضوع محققان و پزشکان را بر آن داشته تا راهکاری مناسب‌تر برای تعیین اندازه قند خون این بیماران بیابند.
با توجه به روند رو به رشد تعداد بیماران مبتلا به دیابت، این موضوع بسیار جدی‌تر در دستور کار قرار گرفته و یک تیم از محققان و دانشمندان دانشگاه تگزاس دالاس، در تازه‌ترین تحقیقات خود بیوسنسورهایی(حسگرهای زیستی) کوچک و هوشمند به اندازه یک سکه طراحی کرده‌اند که می‌تواند بدون وقفه میزان قند خون بیمار را از طریق قطرات بسیار کوچک عرق اندازه‌گیری کند.
این بیوسنسور قابل انعطاف که می‌تواند به هر فناوری پوشیدنی متصل شود، از ترکیب یک فیلم فلزی بسیار نازک و یک پارچه پلیمری متخلخل تشکیل شده است و دقیقاً مشابه نوارهای تست قند خون عمل می‌کند با این تفاوت که به جای یک قطره خون تنها کافی است با یک قطره عرق بدن به اندازه یک کریستال نمک تماس برقرار کند و در نتیجه تماس با الکترودهای این بیوسنسور، میزان قند خون بیمار را نشان دهد.
از سوی دیگر این بیوسنسور به گونه‌ای طراحی شده است که مولکول‌های گلوکز اکسیداز را به دام می‌اندازد و به همین دلیل با سرعت بالاتری می‌تواند اندازه قند خون را نشان دهد. این بیوسنسور ویژگی‌های دیگری هم دارد و جدا از قند خون می‌تواند بالا رفتن میزان PH و مواد شیمیایی موجود در خون را نیز در هنگام استرس، هیجان و.. اندازه‌گیری کند. سنجش میزان هورمون کورتیزول و اسیدلاکتیک نیز بخشی دیگر از توانمندی‌های این بیوسنسور هوشمند است.
این بیوسنسور برای اندازه گرفتن میزان قند خون یا سایر مواد شیمیایی، به کمتر از یک میکرولیتر عرق نیاز دارد و تاکنون در مراحل آزمایشی عملکرد مناسبی داشته است ولی موضوع این است که آیا این راهکار تازه می‌تواند به تولید انبوه برسد و رنج بیماران دیابتی را کمتر کند؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها