نامه آقای کارگردان برای یک دیوانه!/ وقتی داعشی‌های تبلیغاتی بهانه تسویه حساب با حاتمی‌کیا شدند/ آرزوی مقام معظم رهبری برای بهبود جایگاه کتاب در جامعه

کد خبر: 811699

انتشار نامه یکی از کارگردانان سینمای ایران خطاب به ترامپ در کنار ماجرای تبلیغات جنجالی فیلم «به وقت شام» در پردیس کورش و بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب تهران از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.

نامه آقای کارگردان برای یک دیوانه!/ وقتی داعشی‌های تبلیغاتی بهانه تسویه حساب با حاتمی‌کیا شدند/ آرزوی مقام معظم رهبری برای بهبود جایگاه کتاب در جامعه

سرویس فرهنگی فردا: در هفته‌ای که خروج ترامپ از برجام و بدعهدی آمریکایی‌ها تبدیل به اصلی‌ترین خبر مورد بحث در جامعه شده بود، دنیای فرهنگ و هنر هم خالی از اتفاقات مهم و جالب توجه نبود. خبرهایی که برخی از آن‌ها حتی به اندازه ماجرای خروج آمریکا از برجام هم در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت که شاید مهمترین نمونه آن را باید ماجرای تبلیغ میدانی فیلم «به وقت شام» در پردیس کورش و حواشی پس از آن دانست.

۶ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از نامه‌نگاری به ترامپ تا هجوم داعشی‌های تبلیغاتی به کورش

نامه آقای کارگردان برای یک دیوانه!

حواشی این هفته با ماجرای انتشار یک نامه عجیب و غریبی از سوی علیرضا داودنژاد کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آغاز شد. جایی که آقای کارگردان از ترامپ خواسته بود تا پیش در زمینه کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای پیش قدم شوند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ملت بزرگ آمریکا، با هنرمندان، ورزشکاران و دانشمندان خود به هر چه که بخواهد می‌رسد و به ارعاب، تهدید و آزار ملت‌های دیگر احتیاجی ندارد. ملتی که مردم جهان، در همه جا برای خرید، کالاهای او صف می‌بندند، ملتی که هنرمندان آن در قلب ملت ها جا دارند و ملتی که ورزشکاران آن به بشر سلامتی و تحرک می بخشند؛ چه احتیاجی دارند که برای ملت‌های دیگر کج‌خلقی کنند یا به روی آنها اسلحه بکشند.»

فارغ از ادبیات عجیب این نامه که باعث روانه شدن موجی از انتقادات به سمت این کارگردان با سابقه شد، نکته جالب نوع نگاه لطیفی داودنژاد به فردی دیوانه همچون ترامپ است. نگاهی که نشان دهنده عمق ناآشنایی داودنژاد با کارنامه جنایت‌های آمریکا در طی یک قرن گذشته در سراسر جهان است و بیش از پیش موید این نکته است که اغلب هنرمندان ایرانی آشنایی چندانی با موضوعات سیاسی و پیچیدگی‌های آن ندارند.

۶ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از نامه‌نگاری به ترامپ تا هجوم داعشی‌های تبلیغاتی به کورش

خداحافظی مدیر جوان با بسیج هنرمندان

تغییر در مدیریت بسیج هنرمندان یکی از اتفاقات مهم این هفته بود که بالاخره و پس از 5 ماه کشمکش در نهایت به وقوع پیوست. در شرایطی که از 5 ماه پیش بحث استعفای احسان محمدحسنی مطرح شده بود در نهایت این استعفا در این پذیرفته شد تا امیر نصیربیگی جایگزین محمدحسنی در این سازمان شود.

هر چند که در ارتباط با دلایل این تغییر مدیریتی دلیل مشخصی بیان نشد ولی به نظر می رسد برخی موانع برای رسیدن به برنامه ها و اهدافی که محمدحسنی برای این مجموعه تعریف کرده بود دلیل رفتن وی از بسیج هنرمندان است.

شناسایی عامل انتشار دستمزد‌های جعلی بازیگران «پایتخت۵»

روح بابا پنجعلی در پایتخت 6

انتشار گفتگوی سیروس مقدم در ارتباط با ایده‌های مربوط به سری ششم سریال پایتخت هم از جمله خبرهای مهم این هفته بود که بازتاب بسیاری هم در فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. مقدم در گفتگویی در ارتباط با بخشی از تغییرات مهمی که قرار است در ادامه قصه خانواده معمولی به وقوع بپیوندد، گفت: «قطعا فصل جدید با تغییراتی همراه خواهد بود. به عنوان مثال بهتاش به عنوان نماینده قشر جوان جایش در کار خالی بود و شخصیت بابا پنجعلی هم به دلیل کهولت سن و اینکه نمی‌توانست خیلی دیالوگ بگوید، دیگر خیلی حضور چشمگیری در کار نداشت و در سری جدید ما از روح بابا پنجعلی بهره خواهیم برد که جای کار بیشتری برای نوشتن قصه و دیالوگ خواهد داشت.»

این ایده جالب که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز قرار گرفت، با حوادث سری پنجم پایتخت و حضور به شدت کم دیالوگ کاراکتر «بابا پنجعلی» در این سری نیز بی ارتباط نبود. موضوعی که باعث شد در زمان پخش سری پنجم این مجموعه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

۶ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از نامه‌نگاری به ترامپ تا هجوم داعشی‌های تبلیغاتی به کورش

انتقادات صریح یک مبارز انقلابی به شیوه نمایش ساواک در سریال‌های تلویزیونی

رونمایی از نشان گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم از جمله خبرهای مهمی بود که در این هفته به وقوع پیوست که البته همراهی این رویداد با حرف‌های صریح و بدون تعارف عزت‌الله مطهری یکی از سخنرانان این مراسم باعث شد که هر دو رویداد به شکلی پررنگی در رسانه‌ها بازتاب یابد.

عزت‌الله مطهری یا همان عزت‌شاهی معروف که از جمله مبارزان باسابقه سال‌های پیش از انقلاب است در این مراسم با گلایه از بازنمایی انقلاب در صداوسیما، از رسانه‌ها خواست بازنمای واقعیت باشند و در 40 سالگی انقلاب اسلامی با روایتی صادقانه و منصفانه از تاریخ و انقلاب، این میراث را در دستان نسل جدید حفظ کنند.

وی با روایت خاطره‌ای از تولید سریال عزت‌شاهی گفت: بارها شبکه‌‌های مختلف تلویزیونی از من خواستند با موافقت بنده، سریال مرتبط با خاطراتم را تولید کنند. من هم در جواب‌شان عرض کردم: من هیچ خواسته مادی و معنوی برای تولید این سریال‌ها نمی‌خواهم و حتی می‌توانید به اسم فرد دیگری این سریال را تولید و پخش کنید اما اگر بناست به نام بنده و خاطراتم منتشر شود، چند خواسته دارم. نخست اینکه واقعیت‌ها بازنمایی شود. من شخصا در طول مدت فعالیت‌‌های مبارزاتی‌ام راضی به حضور خانم‌ها در مبارزه‌‌های مسلحانه و خانه‌‌های تیمی نبودم؛ چه به لحاظ فسادی که مترتب می‌شد و چه از نظر شکنجه‌‌‌هایی که ساواک علیه خانم‌ها صورت می‌داد. به همین دلیل، من در طول مبارزات ارتباط چندانی با خانم‌ها نداشتم و عقیده دارم برای بیان واقعیت، این مسائل دستاویز بهانه‌‌های هنری- ماجراهای عشق و عاشقی- نشود. وی شرط دوم خود را پیام‌دار بودن سریال عنوان کرد و اظهار داشت: من معتقد بودم که باید سریال یک پیام داشته باشد و مثل فیلم‌‌های تاریخی کنونی نباشد که برای سرگرمی تولید می‌کنند و از اعتبار تاریخی خارج است. در بسیاری از این فیلم‌ها آدم بیشتر به ساواک می‌خندد تا بتواند فهم درستی از آنها به‌دست بیاورد. ساواکی‌ها تا حد زیادی احمق جلوه داده می‌شوند و بهانه سرگرمی موجب شده است تاریخ به درستی روایت نشود. عزت‌الله مطهری شرط سوم خود را خواندن فیلمنامه عنوان کرد و بیان داشت: من از آنها خواستم که فیلمنامه را قبل از تولید مطالعه کنم. وی با بیان اینکه پس از خواندن 8-7 قسمت از فیلمنامه تعجب کرده است، اظهار داشت: من دیدم در فیلمنامه از تنها چیزی که حرف زده نمی‌شود، انقلاب است. در بخشی از فیلم من در پارک با دخترها ارتباط داشتم، همراه آنها کتاب می‌خواندم و به دختری علاقه‌مند شده بودم که با تیر خوردنش من نیز غش می‌کنم. یا در جایی دیگر به خاطر غذای زندانی‌ها با پلیس زندان درگیر شده‌ام و همچنین دختر بازجوی من به من علاقه‌مند شده است و... .

وی با بیان اینکه با تولید چنین اثری که دروغین بوده و خلاف واقعیت است مخالفت کرده، گفت: مدیر شبکه گفته بود اصلا به چه کسی ربط دارد که ما می‌خواهیم سریال درست کنیم. من نیز در جواب گفته بودم که من هم‌اکنون زنده‌ام و اگر بخواهید چنین اثری را درباره من تولید کنید بی‌شک شکایت می‌کنم و در رسانه‌ها اعلام خواهم کرد که این اثر ربطی به بنده ندارد!

واکنش وزیر ارشاد به تبلیغات عجیب «به وقت شام»

وقتی داعشی‌های تبلیغاتی بهانه تسویه حساب با حاتمی‌کیا شدند

اما شاید مهمترین حاشیه فرهنگی این هفته را باید ماجرای تبلیغات میدانی فیلم سینمایی «به وقت شام» در پردیس کورش دانست. ماجرا از آنجا آغاز شد که تیم تبلیغاتی فیلم »به وقت شام» به بهانه رونمایی از آلبوم موسیقی این فیلم و حضور یکی از بازیگران خارجی این فیلم که با دیالوگ «چطوری ایرانی» در میان مخاطبان معروف شده بود در ایران، تصمیم گرفتند تا با گریم چند نفر با شکل و شمایل داعش و حضور آن‌ها در پردیس کورش به نوعی برای این فیلم تبلیغ کنند.

هرچند که بنابر گفته علی سرتیپی مدیر پردیس کورش این موضوع پیش از این برای مخاطبان از طریق بلندگوهای پردیس اطلاع رسانی شده بود ولی به واسطه عدم وجود چنین تجربه‌هایی در فضای تبلیغاتی کورش و البته غلظت بالای نقش‌آفرینی بازیگرانی که ایفاگر نقش داعشی‌ها شده بودند، این برنامه با بازخوردهای منفی از سوی برخی از مردم روبرو شد.

با وجود آن که پس از این اتفاق ابراهیم حاتمی‌کیا و مسئولان سازمان اوج به طور رسمی بابت این اتفاق از مخاطبان و مردم عذرخواهی کردند اما همین اشتباه کوچک کافی بود تا بسیاری از کسانی که از حاتمی‌کیا و ساخته جدیدش که در ارتباط با بحران سوریه است، دل خوشی نداشتند به حمله به این کارگردان و البته سازمان اوج بپردازند. جالب اینکه این حملات پس از عذرخواهی رسمی حاتمی‌کیا نیز پایان نیافت تا مشخص شود که دلیل اصلی این انتقادات در ظاهر خیرخواهانه چیز فراتر از دغدغه مردم و نگرانی از ترسیدن گروهی از مردم به واسطه مواجه با چند داعشی تبلیغاتی بوده است.

۶ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از نامه‌نگاری به ترامپ تا هجوم داعشی‌های تبلیغاتی به کورش

آرزوی مقام معظم رهبری برای بهبود جایگاه کتاب در جامعه

اما آخرین خبر مهم فرهنگی این هفته بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب تهران و دیدار صمیمانه ایشان با اهالی نشر بود. در این دیدار که در آخرین روز برگزاری نمایشگاه کتاب انجام شد رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه با سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۵۰ غرفه دیدن کردند و ضمن گفت‌وگو با ناشران و شنیدن نکات و دغدغه‌های آنان در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند.

رهبر انقلاب اسلامی پس از بازدید، در سخنان کوتاهی، کتاب و کتابخوانی را یکی از ضرورتهای زندگی آحاد مردم بویژه جوانان دانستند و افزودند: نقش کتاب یک نقش بی‌بدیل است، البته بهترین کتابها، کتابی است که انسان را به سمت خداوند و ارزشهای والا و انقلابی هدایت کند، و امیدواریم کتاب جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها