گاسپاریان بالاخره در جشنواره فجر اجرا کرد!

کد خبر: 615189

ژیوان گاسپاریان نوازنده نامدار دو دوک از کشور ارمنستان که سال گذشته به علت بیماری موفق به حضور در جشنواره موسیقی فجر نشد، آخرین اجرای روز اول این دوره از جشنواره را روی صحنه برد.

خبرگزاری فارس: ژیوان گاسپاریان در اولین روز جشنواره موسیقی فجر به همراه 5 نوازنده دیگر در سالن برج میلاد شبی به یادماندنی را رقم زد. ژیوان گاسپاریان نوازنده نامدار دو دوک از کشور ارمنستان آخرین اجرای روز اول جشنواره موسیقی فجر را در حالی به روی صحنه برد که علی مرادخانی معاون هنری وزیر و حمیدرضا نوربخش دبیر این جشنواره نیز در سالن حضور داشتند. این اجرا در دو بخش پی‌‌درپی به روی صحنه رفت که بخش اول آن با صدای دو دوک گاسپاریان و اکمپانیمان 3 ساز بادی از خانواده دو دوک که به صورت هارمونیک و بیشتر به عنوان صدای زمینه و پَد ژیوان را همراهی می‌کردند. قالب اجراهای این بخش با ریتم‌های سنگین شامل 3 ضربی و 6 ضربی بدون همراهی ساز کوبه‌ای به اجرا گذاشته شد. در بخش دوم این اجرا تار آذری و ساز کوبه‌ای ناقاره به گروه اضافه شد و اجراها ریتم تند‌تری به خود گرفت که حس و حال همه تماشاچیان را تغییر داد و بیشتر اجراهای این بخش با ریتم‌های 6 ضربی و 2 ضربی، تمپوهای سرعتی اجرا می‌شد که بر هیجان مخاطب می‌افزود. تکنیک‌های نوازنده تار نیز و نوازنده ناقاره و اجراهای تریوله بجا، زیبا و دلپسند بود. ساز بادی دو دوک به لحاظ ویژگی‌های فیزیکی علاوه بر تجربه در نوازندگی نیازمند نفس‌گیری‌های درست و محاسباتی است که این نفس‌گیری به واسطه بالا رفتن سن نوازنده در نوازندگی اثر می‌گذارد که نقصان در نفس‌گیری به جهت بالا بودن سن این استاد محسوس بود که هم بر کشش نت‌ها و هم در حفظ ریتم تأثیر می‌گذاشت. لیکن همچنان اجرای نت‌های کششی با حسی عمیق که حاصل دهه‌ها تجربه است و نیز تکنیک ویبراسیون و کشش نت‌های بالا به پایین و خلق فواصل کمتر از ربع پرده شاید فقط از عهده ژیوان گاسپاریان برآید. از مهمترین نقطه ضعف‌های اجرای دیشب می‌توان به ناکوکی فاحش تار آذری که در پارت پیوسته دوم به صحنه آمد اشاره کرد که با وجودی که حدود نیم‌ پرده با دیگر سازهای گروه اختلاف کوک داشت اما از سوی نوازنده اقدامی برای رفع این ناکوکی مشاهده نگردید و تا آخر اجرا با همان ساز ناکوک به همراهی گروه ادامه داد که با توجه به توانایی و مهارت نوازنده تار در اجرای تکنیک‌های آذری و تسلط مشهود وی بر این ساز، بی‌توجهی به ناکوکی بس عجیب به نظر می‌رسید. اولین روز جشنواره با مشکلاتی نیز همراه بود. مشکل پرینت بلیت با تایپ واژه «تالار وحدت» به جای «برج میلاد» باعث تجمع خبرنگاران پشت گیشه‌های سالن برج میلاد شده بود و خبرنگاران در انتظار هماهنگی کردن‌های همیشگی سپری کردند. از دیگر مشکلات دیشب این بود که سال گذشته برج میلاد قسمتی را همچون تالار وحدت برای امکان مخابره خبر با لب‌تاپ همراه با سرویس چای و پذیرایی فراهم کرده بود که امسال از آن هم خبری نبود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها