واقعه مسجد گوهرشاد تنها هویت دینی یک شهر نیست/ آرزو برای روایت تاریخ شفاهی شهرها

کد خبر: 542389

ارگردان مستند «هویت» با بیان اینکه داستان این اثر به بررسی واقعه کشف حجاب و حوادثی که در مسجد گوهرشاد رخ داده می‌پردازد، اظهار داشت: این مستند نشان از هویت دینی دارد؛ هویت دینی یک شهر که حوادث آن، شهرهای دیگر را هم تحت پوشش قرار می دهد.

سرویس فرهنگی فردا : محمد دستمالچیان خراسانی متولد سال ۱۳۴۸ در شهر مشهد دارای کارشناسی تدوین فیلم و همچنین عضو انجمن مستندسازی ایران است و از سال ۱۳۶۳ شروع به فعالیت هنری در زمینه کارگردانی و بازیگری کرده و تا کنون در حدود ۱۵۰ مستند از جمله «هلال»، «کد یمین» و غدیرانه کارگردانی کرده است که با مستند "هویت" درباره تاریخ شهر مشهد و واقعه قیام گوهرشاد و کشف حجاب در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم حاضر شده بود.

محمد دستمالچیان کارگردان مستند «هویت»، در گفت‌وگو با «فردا»، با اشاره به نحوه ورود به عرصه هنر و فیلمسازی بیان داشت: ابتدا از بازی در نمایش‌های مدرسه‌ای و منطقه‌ای وارد عرصه هنر شدم و با بازی در فیلم‌های کوتاه متعدد انگیزه بیشتری برای ورود به عرصه سینما پیدا کردم که پس از آن وارد عرصه کارگردانی فیلم‌های کوتاه داستانی و به توصیه یکی از اساتید وارد عرصه ساخت مستند شدم که در نهایت هم وارد تلویزیون مشهد شدم که هشت سال سابقه حضور در تلویزیون خراسان رضوی را برایم داشت.

کارگردان مستند «هویت» با بیان اینکه داستان این اثر به بررسی واقعه کشف حجاب و حوادثی که در مسجد گوهرشاد رخ داده می‌پردازد، اظهار داشت: این مستند نشان از هویت دینی دارد ؛ هویت دینی یک شهر که حوادث آن، شهرهای دیگر را هم تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود: متاسفانه به دلایل مختلف نتوانستیم مستند را بازسازی کنیم، فیلمی در دهه شصت ساخته شده بود و چندین سال از توقیف آن می گذشت، به صورت کاملا اتفاقی در مراحل ساخت مستند با این فیلم روبرو شدم و قسمت هایی از این فیلم را که مربوط به داخل حرم و عزاداری زائران در دهه شصت و یکی از ملزومات کار بود، از آن انتخاب کردیم که این نکته جالب توجهی در مراحل ساخت مستند است.

وی ضمن اشاره به نحوه آشنایی با جشنواره عمار افزود: سال گذشته به صورت تصادفی در یکی از مکانهایی که در مشهد فیلم ها و مستندها اکران می‌شد، آثار را مشاهده کردم و امسال هم از طریق پوسترهای آن از چگونگی جشنواره مطلع شدم و اثر خود را ارسال کردم.

کارگردان مستند هویت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از سوی فیلمسازان، مستندسازان و اهالی سینما به جرات م‌ توان گفت که موضوعات رزق حلال، حقوق شهروندی و سبک زندگی حقیقتا مورد غفلت واقع شده است و اگر یک جشنواره فیلم کوتاه را به این موضوعات اختصاص بدهیم کار بیهوده‌ای را انجام نداده‌ایم و نکته مهم این است که بتوان فیلم ها را در شبکه های اجتماعی به راحتی و سرعت پخش کرد و بتوان فرهنگ رزق حلال را در جامعه ترویج داد.

وی به آرزوی خود اشاره کرد و افزود: آرزوی من روایت تاریخ شفاهی شهرهای ایران است، من عمیقا معتقد به این موضوع هستم که شهرها در حال تغییر شکل و پوست اندازی هستند و طی این فرآیند هویت و فرهنگ هر شهری در حال نابودی است؛ پیشنهاد من این است که مرکزی به نام مرکز تاریخ شفاهی ایران تشکیل شود که در آن تصاویر، صوت‌ها و فیلم‌هایی که مرتبط با تاریخ شفاهی آن شهر است، آرشیو و ذخیره شود.

دستمالچیان در ادامه سخنانش گفت: موضوعات و سوژه‌ها در جشنواره عمار به سَمتی نرود که یکسویه و تکراری شود، به عنوان مثال عمده آثار ارسالی به جشنواره، سیاسی است و نباید به خصوص به یک موضوع خاص پرداخته شود. در جشنواره عمار همه موضوعات متنوع باید خود را نشان دهند، اگر مسیر جشنواره به سمت تنوع سوژه نرود جاذبه خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است در جشنواره عمار شرکت می‌کند، تصریح کرد: اکران های مردمی عمار، حرکت بسیار خوبی است، زیرا بهترین داورها، مردم و مخاطبان هستند. ایده اکران های مردمی نباید مقطعی باشد، به عنوان مثال باید در سراسر سال، فیلم های جشنواره عمار برای همه مخاطبان پخش شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها