روایت سینماگر ایرانی از نمایش فیلم اصغر فرهادی در کن/ «فروشنده» سیاه نما و مایه سرافکندگی نیست

کد خبر: 525023

تم اصلی «فروشنده» قضاوت در بستر داستانی پرکشش که نشان از توانمندی اصلی فرهادی در نویسندگی است. قطعا فیلم با فاصله پایین تر از جدایی و حتی درباره الی ایستاده اما به جرات میتوان گفت از سطح فعلی و بخصوص این سالهای سینمای ایران یک سر و گردن بالاتر است.

سرویس فرهنگی فردا: محمد رضا عباسیان، تهیه کننده سینما و مستند ساز بین المللی که سابقه دبیری جشنواره فیلم فجر و مدیریت موسسه رسانه های تصویری را دارد از جمله افرادی است که اولین اکران فیلم فروشنده، به عنوان هفتمین اثر سینمایی اصغر فرهادی را در جشنواره کن 2016 به تماشا نشسته است.
عباسیان پس از تماشای این فیلم در یادداشت کوتاهی درباره این فیلم نوشته:
«جشنواره ۶۹ کن، ساعت هفت شامگاه جمعه سی و یک اردیبهشت و در اولین نمایش فیلم سینمایی فروشنده اصغر فرهادی در سالن دبوسی جشنواره که مختص خبرنگاران است، را دیدم.
همانطور که انتظار می رفت فرهادی همان روندی که از چهارشنبه سوری آغاز کرد و در درباره الی و جدایی نادر از سیمین و حتی گذشته ادامه داد را رها نکرده است. تم اصلی قضاوت در بستر داستانی پرکشش که نشان از توانمندی اصلی فرهادی در نویسندگی است.
قطعا فیلم با فاصله پایین تر از جدایی و حتی درباره الی ایستاده اما به جرات میتوان گفت از سطح فعلی و بخصوص این سالهای سینمای ایران یک سر و گردن بالاتر است.
به اصغر فرهادی باید دست مریزاد گفت که با کیفیت قابل قبول فیلمش پرچم ایران را در کن بالا نگه داشت.
همچنین با آنکه میتوان ایراداتی به فیلم وارد آورد بخصوص ارایه تصویری خاکستری از جامعه ایران اما بهرحال جزو فیلم های سیاه نمایی که دیدنش در بلاد فرنگ موجب سرافکندگی است نبود.»
گفتنی است داستان فیلم «فروشنده» که در آن شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران فیلم‌های قبلی فرهادی نقش‌های اصلی را بر عهده دارند، داستان زن و مردی روایت شده که مجبور می‌شوند به یک خانه جدید نقل مکان کنند و در آنجا با مستاجر قبلی خانه جدید دچار چالش می‌شوند.
پخش‌کننده جهانی این فیلم، کمپانی «ممنتو» است که این فیلم را با عنوان انگلیسی The Salesman اکران می‌کند و عنوان فرانسوی این فیلم به دلیل آنکه اخیرا فیلمی با نام «فروشنده» در فرانسه ساخته شده است با عنوان فرانسوی (LE CLIENT) « مشتری» خواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها