چه عواملی باعث پرفروش شدن برخی کتاب‌ها شد؟/وقتی کتاب‌های دفاع مقدسی مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیرد/ از روایت انسان ۲۵۰ ساله تا گزارش انتقال ضریح امام حسین

کد خبر: 464552

تقریظ‌های رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ای ، مسابقات کتاب‌خوانی سراسری ، جنجال‌های رسانه‌ای مبنی بر نگرفتن مجوز یک کتاب و یا داشتن اسم و رسم یک نویسنده روی جلد کتاب از عمده دلایل پرفروش‌شدن کتاب های فوق است.

سرویس فرهنگی فردا: محمد مهدی شیخ صراف - به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی فردا، در گزارشی به معرفی پرفروش ترین کتاب های یک سال اخیر بازار نشر ایران می پردازد.

تقریظ‌های رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ای ، مسابقات کتاب‌خوانی سراسری ، جنجال‌های رسانه‌ای مبنی بر نگرفتن مجوز یک کتاب و یا داشتن اسم و رسم یک نویسنده روی جلد کتاب از عمده دلایل پرفروش‌شدن کتاب های زیر است . در میان کتاب های پرفروش شده، کتاب های تاریخ شفاهی و دفاع مقدس با بیشترین اقبال مواجه بوده اند و بعد از آن کتابهای ژانر ادبیات در رتبه بعدی قرار دارد. یکی دیگر از موضوعاتی که بسیار مورد توجه بوده کتاب های عمومی است. کتابهایی که حجم قابل توجهی از خرید بازار کتاب را به خود اختصاص داده‌اند .

الف - کتابهای تاریخ شفاهی:

1- من زنده ام - معصومه آباد - انتشارات بروج

کتاب «من زنده‌ام» خاطرات هزارروز اسارت دختر 17ساله ایرانی‌است که در اولین روزهای جنگ، در حالی‌ که مشغول خدمت‌رسانی در هلال‌احمر بود به اسارت رژیم بعث عراق در می‌آید. این کتاب با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه شده است و تاکنون نزدیک به 200 مرتبه تجدید چاپ شده و شمارگان آن از مرز نیم‌ میلیون نسخه گذشته است .

2- آن بیست و سه نفر - احمد یوسف زاده - سوره مهر

آن بیست و سه نفر» کتابی از خاطرات اسارت 23 نوجوان حاضر در جبهه‌ها است که به دست رژیم بعثی عراق اسیر شدند و در این کتاب که احمد یوسف‌زاده آن را نگاشته خاطرات 8 ماه ابتدایی اسارت برای خواننده روایت می‌شود. خاطره دیدار با صدام حسین و مقاومت آنها در اینکه سنشان زیر 17 سال نیست تا صدام نتواند علیه انقلاب اسلامی استفاده تبلیغی کند .

3- دختر شینا - بهناز ضرابی زاده - سوره مهر

دختر شینا» خاطرات قدم خیر محمدی کنعان است که بهناز ضرابی‌زاده آن را نوشته و انتشارات سوره آن را چاپ کرده است. این کتاب خاطرات روزهای سخت یک زن از جنگ است که به تنهایی در حالی که همسرش در جبهه‌ها است بار زندگی را به دوش می‌کشد. این کتاب دارای روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس است که به شهرها و حال و هوای آنجا در هنگامه جنگ اشاره دارد .

ب - کتاب های عمومی

1- انسان 250 ساله - مقام معظم رهبری - موسسه جهادی (صهبا)

«انسان 250 ساله» کتابی است که چهار سال از انتشارش می‌گذرد و تاکنون بیش از یکصد و هفتاد هزار نسخه از آن به فروش رفته و از زمان انتشار تاکنون همیشه در میان پرفروش‌ها جای داشته است. این کتاب شرح مبارزات سیاسی و اجتماعی ائمه است که از زبان رهبر انقلاب تقریر شده است. این کتاب را انتشارات موسسه جهادی(صهبا) منتشر کرده است .

2 - خانواده - مقام معظم رهبری - موسسه جهادی (صهبا)

«خانواده» عنوان کتابی دیگر از موسسه جهادی(صهبا) است که توانست 19 هفته در میان پرفروش‌های کتاب قرار گیرد این کتاب توصیه‌ها و سخنان رهبر انقلاب به جوانان پیرامون مسئله ازدواج است که در قالب یک جلسه تدوین شده است .

3- بازگشت از نیمه راه - علی الفت پور - ناشرمولف

«بازگشت از نیمه راه» اثر علی الفت‌پور است. این کتاب جریان‌شناسی برخی چهره‌های درون نظام و مخالفت آنها با رهبر انقلاب اسلامی را بررسی کرده است. این کتاب به صورت ناشر مولف منتشر شده و توانسته 11 هفته در جمع کتاب‌های پرفروش قرار بگیرد .

4- بی شعوری - خاویر کرمنت - انتشارات تیسا

«بی شعوری» اثر خاویر کرمنت نیز یکی دیگر از کتبی است که در جمع پر‌فروش‌ها قرار گرفت. این کتاب در دسته کتب روانشناسی قرار می‌گیرد که انتشارات تیسا آن را راهی بازار کتاب کرده است .

ج - کتاب های دینی

1- پنجره های تشنه - مهدی قزلی - سوره مهر

«پنجره های تشنه» روایت گر انتقال ضریح حرم حضرت امام حسین (ع) از قم مقدس به کربلای معلاست. قزلی با قلم تیزبینو نکته بین خود، به هنرمندی تمام روایتگر این سفربوده است.

2- قاف - یاسین حجازی - شهرستان ادب

این کتاب بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام از سه متن کهن به نام های تفسیر سورآبادی، سیرت رسول الله و شرف النبی است که ازولادت تا رحلت آخرین فرستاده الهی را برای خواننده روایت می کند. یاسین حجازی برای نوشتن این کتاب 3 سال زمان گذاشته تا تصویری روایی و مبتنی بر مستندات تاریخی را برای خواننده به صورت خطی روایت کند .

د - کتاب های دیگر

کتاب های «سلام بر ابراهیم»، «عباس دست طلا»، «قرارگاه‌های فرهنگی»، «من دیگر ما» «همنام گلهای بهاری» ، «تفحص»، «داعش از کاشت تا برداشت»، «سیزده ساله‌ها»، «کار باید تشکیلاتی باشد» ،«پنج اقلیم حضور» «پنجره چوبی»، «ته خیار»، «دغدغه‌های فرهنگی»، «روش تحلیل سیاسی»، «ریحانه بهشتی»، «ضد»، «گنجینه»، «ماه در آینه»، «مترسک مزرعه آتشین»، «محمد مثل گل بود»، «نگاهی به رابطه عبد و مولا» «داریم با حسین حسین پیر می شویم» ،«آواز لال»، «نامه های بی جواب» نیز از جمله پرفروش های یک سال اخیر بودند که توانستند بازار فروش کتاب را تسخیر کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها