کتاب‌های دفاع مقدسی روی میز نقد سرای اهل قلم

کد خبر: 445979

همزمان با هفته دفاع مقدس سه کتاب، 528، وقتی مهتاب گم شد و برادرها در سرای اهل قلم نقد و بررسی می‌شود.

سرویس فرهنگی فردا_ در هفته دفاع مقدس قرار است نشست‌هایی در سرای اهل قلم برگزار شود که برنامه‌ آنها در ذیل می آید.
نشست نقد و بررسی «کتاب528» به دبیری آذر خزاعی سرچشمه روز دو شنبه 31/6/1394 از ساعت 18 تا 16 در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش در این نشست امیرمحمدعباس نژاد، شمسی خسروی و جوادکامور بخشایش حضور خواهند داشت.
در این کتاب به تاریخچه اختلافات مرزی ایران و عراق»، «سومار در دفاع مقدس‌»، «مناطق حساس سومار‌»، «شرح کلان جنگ‌»، «موقعیت منطقه از نظر نظامی‌»، «مرز از نظرعملیات نظامی‌»، «عملیات‌هایی پدافندی و آفندی درمنطقه سومار در دوران دفاع مقدس»، «تاریخچه بیمارستان‌های صحرایی در دوران دفاع مقدس‌«، «بیمارستان صحرایی 528 سومار‌»، «فهرست بیمارستان‌های ایجاد شده درمناطق عملیاتی» و همچنین به خاطرات 7 نفر از پزشکان و پرستاران حاضر در بیمارستان 528 سومار پرداخته است. بیمارستان 528 در دهم دی ماه 1365 توسط رژیم بعث عراق هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت.
نشست دوم نقد و بررسی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» است که به دبیری مسعود امیرخانی روز و ساعت پیشنهادی: سه شنبه 01/07/1394 ساعت 16تا 14 با حضور علیرضا کمری، علی خوش لفظ ، حمید حسام و مسعود امیرخانی برگزار خواهد شد.
کتاب خاطرات علی خوش لفظ با عنوان «وقتی مهتاب گم شد» نوشته حمید حسام است.
«وقتی مهتاب گم شد» چهاردهمین اثر حسام است که درقالب خاطره نوشته شده است. معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و دبیر علمی نخستین جشنواره ملی خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس از سمت‌های او در حوزه ادبیات جنگ بوده است.
مولف «وقتی مهتاب گم شد» درباره موضوع کتابش گفت: «موضوع کتاب درباره فردی به نام علی خوش لفظ، جانباز 70 درصد است که در 16 سالگی به جبهه می‌رود و از همانجا پس ازآشنایی با حاج احمد متوسلیان به صف شناساگران دشمن می‌پیوندد و بعدها در خرمشهر به تیپ 27 محمد رسول‌الله می‌پیوندد و از آنجا حماسه‌های وی درعملیات‌های مختلفی چون رمضان، ثارالله، والفجر2 و بسیاری ازعملیات‌های دیگر آغاز می‌شود.»
وی افزود: «عنوان کتاب نیز به یکی از خاطرات این جانباز شیمیایی اشاره دارد که برای شناسایی به منطقه سومار رفته بود و در آن شب با طلوع مهتاب، وی شاهد شهادت همرزمانش درمیدان مین می‌شود.»
مؤلف کتاب «وقتی مهتاب گم شد» خاطر نشان کرد: «اصل کار تألیف این کتاب در حوزه تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد، چرا که تمامی خاطرات بدون دخل و تصرف در کتاب روایت و در واقع تدوین روایی است. این تدوین تنها شامل ریزش عناصر زاید در سخن، تنظیم وقایع به ترتیب زمانی و تبدیل زبان گفتار به نوشتار می‌شود و تمامی سخنان وی بدون تحریف در کتاب نقل شده است.»
و در نهایت نشست آخر به نقد و بررسی کتاب «برادرها» می‌پردازد، دبیر جلسه امیرمحمد عباس نژاد است. این نشست روز هفتم مهرماه ساعت 18 تا 14 با سخنرانی امیرمحمدعباس نژاد، علی الله سلیمی، عزت الله الوندی و آذر خزاعی سرچشمه برپا می‌شود.
معرفی اجمالی کتاب مورد نقد: دوازده داستان کوتاه با موضوع دفاع مقدس شخصیتهای این داستانها برادرانی هستند که در موقعیتهای متفاوت درخطوط جنگی به رشادت از خودگذشتگی و ایثار عشق و دوست داشتن در قبال یگدیگرپیشی می گیرند گاه برادرکوچکتر و گاه برادر بزرگتراست که عشق خود را در شرایط سخت نشان می دهد.
این نشست‌ها در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار می‌شود.
منبع:فارس
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها