ایده جالب اجرای اولین تئاتر شهدای غواص در حوض

کد خبر: 445350

کارگردان «دریادلان» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی از ناگفته های دوران مقاومت می گوید عنوان کرد شعارزدگی و تکرار مکررات آفت اصلی تئاترهای دفاع مقدسی است.

ایده جالب اجرای اولین تئاتر شهدای غواص در حوض
سرویس فرهنگی فردا_ امیرحسین شفیعی کارگردان نمایش محیطی «دریادلان» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «دریادلان» نخستین نمایش محیطی است که درباره شهدای غواص مراحل تولید خود را سپری می کند. این نمایش که ۳۰ بازیگر دارد قرار است از ۲۶ شهریور ماه در حوض بزرگ پارک دانشجو اجرا شود.
وی درباره دلایل شکل گیری این اثر نمایشی بیان کرد: با تفحص شهدای غواص موجی از احساسات در جامعه شکل گرفت که البته هنرمندان نیز نشان دادند که جدا از مردم نیستند. معتقدم این اتفاق یک تراژدی قرن است و با تفحص این شهدای غواص اتفاقات هشت سال دفاع مقدس برای مردم کشورمان مجددا زنده و پررنگ شد. در همان حال و هوا بود که تصمیم گرفتم نمایشی را با این مضمون اجرا کنم. به همین جهت شروع به تحقیق و پژوهش در این زمینه کردم و متوجه شدم که چقدر درباره جنگ نکات ناگفته وجود دارد و تا چه اندازه این ناگفته ها را من به عنوان یک جوان دهه شصتی نمی دانم.
بیشتر از پیروزی‌ها گفته‌ایم تا شکست ها
شفیعی ادامه داد: معمولا در روایات و خاطرات دوران مقاومت عملیات های پیروز شده بازگو می شود و کمتر از عملیات هایی که شکست خورده و به پبروزی نینجامیده است، اطلاع داریم. اطلاعاتی که مردم عادی از دفاع مقدس دارند مربوط به خاطرات تعریف شده و فیلم های سینمایی و تئاترهایی است که در این زمینه تولید شده اند که البته معتقدم نقش تئاتر در این زمینه بسیار کم رنگ بوده است. در فیلم هایی که تا به حال ساخته شده معمولا شاهد به تصویر کشیدن عملیات های پیروزمندانه رزمندگان بوده ایم اما در این نمایش یکی از عملیات هایی را که منجر به شکست شده اما در درون خودش پر از پیروزی است به نمایش در می آید.
مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: از طرف انجمن انقلاب و دفاع مقدس لباس های غواصی در اختیار ما گذاشته شد اما وقتی بازیگران این لباس ها را پوشیدند چنان فشاری به آنها وارد می شد که نمی توانستند حرکت کنند و بنابراین تصمیم گرفتیم که آنها از لباس های پارچه ای استفاده کنند. این نکته را از این جهت عنوان کردم که گوشه ای از رشادت‌ها و تلاشی که این شهدای غواص عزیز از خود نشان داده اند و موقعیت تراژیکی که در آن قرار داشتند برای مخاطبان مشخص شود. تصور کنید این غواص ها با این لباس های سنگین و تنگ باید مدت ها در آب می ماندند و عملیاتی را به سرانجام می رساندند.
دست از شعار دادن برداشتیم
شفیعی اضافه کرد: در ماجرای یافتن شهدای غواص همه مردم ایران فارغ از خط فکری سیاسی که داشتند برای این شهدا اشک ریختند و تحت تاثیر اتفاقی که برایشان رخ داده بود، قرار گرفتند. این امر نشان می دهد این شهدا متعلق به همه ملت ایران هستند. در اجرای این اثر نمایشی نیز ما به این سمت رفتیم که ضمن خلاقانه بودن کار بتوانیم همه قشر مخاطب را پای نمایش بنشانیم چون تکرار مکررات و شعارزدگی آفت تئاتر مقاومت محسوب می شود و ما تلاش کردیم در این نمایش به تئاتری نزدیک شویم که از کلیشه ها به دور است.
وی درباره شیوه روایت داستان توضیح داد: این نمایش بی کلام است و به صورت فیزیکال اجرا می شود. زمانی که وارد پروسه تولید یک نمایش دفاع مقدسی شدم به این نتیجه رسیدم که کار کردن در این حوزه تا چه اندازه شگرفت و سخت است. به این نتیجه رسیدم که اگر می خواهیم تئاتر مقاومت ما زنده بماند باید ناگفته ها را بازگو کنیم چون گفتنی ها را گفته اند پس باید به یکدیگر اعتماد کنیم و به سراغ بیان ناگفته ها برویم. این نمایش روایت امیر حسین شفیعی از نسل سوم انقلاب است، فردی که جنگ را ندیده و آن را درک نکرده است اما تلاش کرده با درک درستی با این موضوع روبرو شود.
۹۰ درصد اتفاقات در آب می افتد
این هنرمند نمایش خیابانی متذکر شد: ۹۰ درصد از وقایع این نمایش در آب رخ می دهد و تصویرسازی از اتفاقات شب و روز عملیات را به تصویر می کشد. قرار بود این نمایش پر پرسوناژ تر این باشد اما سختی های اجرا در آب این اجازه را به ما نمی داد بنابراین ۳۰ بازیگر در این اجرا با ما همراه هستند. «دریادلان» از ۲۶ شهریور ماه در حوض پارک دانشجو اجرای عمومی خود را آغاز می کند و تا زمانی که آب سرد نشده و بازیگران می توانند در آب بازی کنند ادامه خواهد داشت.
وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: در این نمایش حسین مسافر آستانه به عنوان مشاور هنری اثر در کنار گروه حضور دارد و به دلیل آشنایی وی با فضای دفاع مقدس مشاوره های خوبی به ما می دهد. اصولا در تمرین های این نمایش تلاش کردیم از حضور هنرمندانی که در زمینه آثار دفاع مقدس کار کرده اند، استفاده کنیم.
منبع:مهر
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها