یک کپی برداری مضحک از یک سریال مضحک/ رسانه ملی به طور جدی با عوامل خاطی برخورد کند + فیلم و تصاویر

کد خبر: 352327

کپی برداری و بازتولید آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی پدیده نادری نیست و بعضا دیده می شود که در بالیوود و حتی هالیوود آثار ساخته می شود که بازتولید آثار شاخص جهان هستند اما تولید کنندگان در این زمینه هیچگونه مخفی کاری ندارند و با احترام به شعور مخاطب قبل از اینکه مخاطبین به کشف و شهود در زمینه کپی برداری برسند، نسبت به بازتولید آثار اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

یک کپی برداری مضحک از یک سریال مضحک/ رسانه ملی به طور جدی با عوامل خاطی برخورد کند + فیلم و تصاویر
سرویس فرهنگی « فردا»؛ سریال‌سازی در سیما اینک به مرحله جدیدی رسیده است. پس از آنکه موضوع کپی برداری سینماگران از سریال‌های ماهواره جنجال‌ساز شد و سیلی از فیلم‌های سینمایی در ژانر خیانت در سینماها به راه افتاد، اینک متاسفانه مشاهده می‌شود که سریال‌های تلویزیونی نیز به سمت کپی برداری از سریال‌های ماهواره‌ای فارسی 1 حرکت می‌کنند. سريال هفت سنگ به نويسندگي! و كارگرداني عليرضا بذرافشان كه اين شب‌ها بعد از افطار روي آنتن شبكه سوم سيما مي‌رود، يك كپي ناقص از يك سريال آمريكايي به نام «خانواده مدرن» است. کپی برداری (فریم به فریم) در این سریال تلویزیونی تا جایی بوده که مورد توجه رسانه‌های غربی نیز قرار گرفته است.
البته کپی برداری و بازتولید آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی پدیده نادری نیست و بعضا دیده می شود که در بالیوود و حتی هالیوود آثار ساخته می‌شود که بازتولید آثار شاخص جهان هستند اما تولیدکنندگان در این زمینه هیچگونه مخفی کاری ندارند و با احترام به شعور مخاطب قبل از اینکه مخاطبین به کشف و شهود در زمینه کپی برداری دست یابند، نسبت به بازتولید آثار اطلاع رسانی صورت می‌گیرد. جالب اینجاست که کپی برداری سریال هفت سنگ از نمونه آمریکایی‌اش با اینکه به طور فریم به فریم و با درجه کپی برداری بالا صورت گرفته است، به طور کاملا مخفیانه انجام شده است.
اما نکته قابل توجه دیگر در این کپی برداری تغییرات جزئی برخی از شخصیت‌هاست. سریال خانواده مدرن درواقع بازتاب یک زندگی کاملا آمریکایی است که در آن کاراکترهای مخصوص به این جامعه طراحی شده است. به عنوان مثال در سریال خانواده مدرن یک زوج همجنس‌باز حضور دارند که بچه‌ای را به فرزندی قبول کرده‌اند و در سریال هفت سنگ تنها تغییر در این زمینه حائز اهمیت است. خوشمزه اینکه این مساله از دید رسانه‌های غربی پنهان نمانده و وب‌سايتي كه اخبار بازيگران هم‌جنس‌باز را پوشش مي‌دهد با تيتر «تلويزيون ايران سريال خانواده مدرن را بدون شخصيت‌هاي هم‌جنس‌بازش بازسازي كرد» آورده است: سريال ايراني كمدي هفت سنگ بازسازي تقريبا كاملي از سريال آمريكايي خانواده مدرن و البته بدون شخصيت‌هاي هم‌جنس‌باز و رفتارهاي بي‌پرده آنان است.
جالب اینجاست که این سریال تلویزیونی که به عنوان یک سریال طنز در کنداکتور برنامه‌های رسانه ملی جای گرفته است چندان نیز نتوانسته سریال جالب توجهی برای ایرانیان باشد و تنها مایه سرافکندگی است و سرافکندگی بیشتر اینکه این سرقت یک سرقت آشکار از یک سریال تلویزیونی کاملا مضحک و مشمئز کننده است. این درحالی است که چنین سریالی توسط رسانه ملی در ماه مبارک رمضان پخش می شود. اگر نگاهی هم به نوع اثر بیاندازیم نمی‌توانیم چندان آن را با حال و هوای ماه میهمانی خدا قرین بیابیم. افرادی که مشخص نیست چه شغل و کاری دارند در خانه‌ ای بسیار مجلل زندگی می‌کنند و رفتار مضحکی از خود به نمایش می گذارند. همه این موارد در کنار هم نشان دهنده یک نوع کپی برداری مضحک از یک سریال آمریکایی است که از اساس با فرهنگ ما بیگانه است و کاملا خالی از محتواست.
به نظر می‌رسد که مسئولان رسانه ملی بایستی برخورد شدیدی با عوامل خاطی چنین مساله‌ای داشته باشند و جلوی پخش این سریال‌ را بگیرند تا دیگر شاهد بروز چنین مسائلی در تلویزیون نباشیم. چه اینکه عدم توجه به چنین مسائلی و برخوردهای مناسب سبب بی علاقه‌گی و بی‌اعتمادی مخاطبین به رسانه ملی می‌شود و این رسانه ملی است که در چنین مواردی ضربه می‌خورد و نباید فراموش کنیم که اعتبار هر رسانه‌ای به میزان اعتماد مخاطبان به آن رسانه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها