نجفی شهردار ماند اما گمانه‌زنی برای جانشین او ادامه دارد/ چه بلایی سر تهران و پایتخت نشینان خواهد آمد؟

کد خبر: 799392

حال سوال اینجاست که شهرداری که در مدت کمتر از یکسال که کارنامه قابل دفاعی از خود ندارد و با اصرار اعضای شورای شهر در این سمت باقی مانده است؛ با ناکارآمدی، سوءمدیریت و بی انگیزگی اش برای مدیریت شهر چه بلایی سر تهران و پایتخت نشینان می‌آورد؟

نجفی شهردار ماند اما گمانه‌زنی برای جانشین او ادامه دارد/ چه بلایی سر تهران و پایتخت نشینان خواهد آمد؟
سرویس اجتماعی فردا: اواخر اسفند ماه بود که محمدعلی نجفی از شهرداری تهران استعفا داد و قرار شد در اولین جلسه شورای شهر در سال ۹۷ این استعفا مورد بررسی قرار گیرد. حالا امروز در اولین جلسه رسمی امروز شورای شهر تهران، اعضا با ۱۶ رای مخالف و ۴ رای موافق استعفای نجفی را نپذیرفتند! این در حالی است که در این مدت برخی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده بودند که با استعفای نجفی موافق نیستند و در نهایت هم در جلسه امروز به این استعفا رای ندادند.
بیشتر بخوانید: ابقای شهردار تهران روی تخت بیمارستان
شورای شهر رای گیری آرا نجفی شهردار ماند/ چه بلایی سر تهران و پایتخت نشینان خواهد آمد؟ محمدعلی نجفی در جلسه امروز شورای شهر علت استعفای خود را بیماری عنوان کرد و گفت که به دلیل درمان نمی‌تواند در شهرداری بماند و از شورایی‌ها درخواست کرد که با استعفایش موافقت کنند. اما پس از این اظهارات و طی اقدام عجیبی، اکثریت اعضا با رد درخواست او خواستار ماندن نجفی در شهرداری شدند.
هنوز از یاد‌ها نرفته است که در سال گذشته سه بحران در پایتخت اتفاق افتاد که با سوءمدیریت نجفی رو به رو شد؛ اول زلزله‌ای که تهران را لرزاند و ترس و دلهره‌ای را برای مردم ایجاد کرد و تا چندین روز پس از این حادثه خبری از حضور آقای شهردار نبود! از طرفی بارش برف و آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو هم دیگر بحران‌های تهران بود که با سوء مدیریت نجفی همراه شد. این در حالی است که یک مدیر بحران کارآمد باید خودش در معرکه و میدان عمل حاضر باشد و متاسفانه در مورد آقای نجفی این مسئله با تاخیر زیادی اتفاق افتاد.
نقطه ضعف کارنامه محمدعلی نجفی در دوره فعالیتش در شهرداری تهران این است که او در این مدت با رویکرد سیاسی شهر را اداره کرد و این بزرگترین آفت کار او می‌باشد؛ شهردار تهران از تریبون‌های مختلف به دنبال تخریب گذشته بود و مدام سیاه نمایی می‌کرد که هر چه در گذشته انجام شد بد بوده و این در حالی بود که حتی آینده بهتری برای شهر را نیز ارائه نمی‌کرد!
بیشتر بخوانید: بازی استعفا کشی تا چه زمانی ادامه دارد؟
نکته بعدی اینکه آنچه که محمدباقر قالیباف، شهردار سابق در دوره مدیریت جهادی خود در شهر تهران کاشت را نجفی برداشت کرد. یعنی نجفی از پروژه‌های افتتاح شده یا در حال افتتاح زمان قالیباف بهره برداری و آن را به اسم خودش ثبت کرد؛ و از داشته‌ها و کاشته‌های گذشتگان مصرف کرد. در حالی که خودش برنامه‌ای جدی برای توسعه و عمران شهر نداشت و تلاش کرد تا با افزایش قیمت بلیط مترو، افزایش قیمت طرح ترافیک، افزایش قیمت پسماند و عوارض و نوسازی این ناکارآمدی را جبران کند.
نجفی که دیگر جز سیاه نمایی و سیاسی کاری و افتتاح پروژه‌های تکراری کاری از دستش بر نمی‌آمد، ترجیح داد تا استعفا دهد و از میدان خارج شود. اما با وجود اینکه خودش اعتراف به ناتوانی در مدیریت شهر تهران کرده بود، ولی استعفای او از سوی شورای شهر تهران پذیرفته نشد. شاید دلیل این تصمیم از سوی شورایی‌ها این باشد که خود آن‌ها نیز دچار بن بست و بحران سیاسی شده اند. زیرا که با ناکارآمدی و بعد از آن استعفای نجفی، سوالات زیادی از آن‌ها پرسیده شد که چرا انتخاب درستی برای شهردار تهران انجام ندادید و قرار است که در کمتر از یکسال شهردار تغییر کند؟ بنابراین اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند تا با ماندن نجفی در شهرداری تهران کمی وقت بخرند و راهکار بهتری برای فرار از انتقادات پیدا کنند. از همین رو امروز مهمترین دلیل اعضای شورای شهر در نطق‌های مخالفت خود با استعفا اصرار اصلاح‌طلبان به بقای نجفی بود. از طرفی شنیده‌ها حاکی از آن است که اگرچه شورای شهر تهران با استعفای نجفی مخالفت کرد، اما گویا با تصمیم شورایی‌ها پیروز حناچی معاون نجفی در یک قدمی سرپرستی شهرداری است؛ و این یعنی شورا در قدم بعدی استعفا را می‌پذیرد.
حال سوال اینجاست که شهرداری که در مدت کمتر از یکسال که کارنامه قابل دفاعی از خود ندارد و هنگام مواجهه با بحران‌های شهری در حل آن‌ها عاجز مانده بود و با اصرار اعضای شورای شهر در این سمت باقی مانده است؛ با ناکارآمدی، سوءمدیریت و بی انگیزگی اش برای مدیریت شهر چه بلایی سر تهران و پایتخت نشینان می‌آورد؟ شهرداری که نه تنها در این دوره فعالیتش در جهت توسعه شهری حرکت نکرد بلکه موجب توقف و تعطیلی بسیاری از پروژه‌های عمرانی تهران شد، حالا قرار است تا استعفای بعدی خود چه اقدام مثبتی برای شهر تهران انجام دهد؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها