از افتتاح بزرگترین باغ کتاب جهان تا بحران سرانه مطالعه در کشور/ کتاب‌نخوان‌ها در «باغ کتاب» به مطالعه علاقه‌مند می‌شوند

کد خبر: 691782

باغ کتاب با ۴۰۰ هزار عنوان کتاب، می‌تواند باعث افزایش سرانه مطالعه در کشورمان شود. زیرا که کودکان در کنار خانواده شان می‌توانند در محیطی مناسب علاوه بر ساعت‌ها تفریح، کتاب بخرند و فرهنگ کتابخوانی را بیاموزند.

از افتتاح بزرگترین باغ کتاب جهان تا بحران سرانه مطالعه در کشور/ کتاب‌نخوان‌ها در «باغ کتاب» به مطالعه علاقه‌مند می‌شوند
باغ کتاب در تهران
سرویس اجتماعی فردا: یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آنجاست. ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت کتاب در کشور در نخستین دیدار کتابداران و مسئولان نهادکتابخانه‌های عمومی کشور در ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۹۰، هشداری جدی بود که متأسفانه از سوی مسئولان رسمی و متصدیان حوزه کتاب، مورد توجه قرار نگرفت. حالا امروز به همت مدیریت شهری تهران شاهد افتتاح باغ کتاب تهران هستیم که به عنوان بزرگترین مجموعه علمی و فرهنگی ضمن افزایش سرانه مطالعه در کشور، می‌تواند به رشد علمی کودکان، نوجوانان وحتی بزرگسالان کمک قابل توجهی داشته باشد. آمار سرانه مطالعه در کشورمان بحرانی‌ست اعداد و ارقامی که هر سال مسئولان از میزان مطالعه در کشور اعلام می‌کنند هر چند با هم متفاوت است، اما نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است. طبق آمارهای جهانی و بر اساس استانداردهای تعریف شده، آمریکایی‌ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهنداین در حالی است که آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران ارائه شده از ۲ دقیقه تا ۱۵ دقیقه می‌باشد؛ و این نشان می‌دهد که ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی‌ها به مطالعه کتاب علاقه‌مند هستند. گفتنی است که ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان دارد و ۹۱ درصد مردم این کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله می‌خوانند؛ برای مثال یک ژاپنی در سال حدود ۴۷ کتاب می‌خواند! ۵ نکته راجع به باغ کتاب سال‌ها پیش مقام معظم رهبری فرمودند: در اراضی عباس آباد نباید ساخت و ساز اداری و شخصی انجام شود. اینجا بهترین مکان در تهران به لحاظ مرکزیت، اراضی، ارتفاعات و دسترسی است و باید به فضای فرهنگی و سبز تبدیل شود؛ بنابراین این باغ طی چند سال گذشته با همت دکتر قالیباف، شهرداری تهران و با همکاری شورای سوم و چهارم در دست احداث قرار گرفت و حاصل این تلاش‌ها، فضاهای فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس، خانه شعر و مهمترین آن باغ کتاب است.
۱. باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور است که بزرگترین فروشگاه کتاب کشور با ۱۴ هزار متر مربع، بزرگترین مرکز علم کشور با ۱۲ هزار متر مربع، گالری هنری با هزار و ۷۰۰ مترمربع و فضاهای متعدد فرهنگی و هنری در آن قرار دارد. ۲. آنطور که به نظر می‌رسد باغ کتاب با ۴۰۰ هزار عنوان کتاب، می‌تواند باعث افزایش سرانه مطالعه در کشورمان شود. زیرا که کودکان در کنار خانواده شان می‌توانند در محیطی مناسب علاوه بر ساعت‌ها تفریح، کتاب بخرند و فرهنگ کتابخوانی را بیاموزند؛ و وقتی بچه‌ها در کنار پدر و مادر بتوانند در یک محیط تفریحی کتاب بخرند، همیشه خاطره خوبی دارند و خاطره اجبار مطالعه کتاب‌های درسی از ذهن شان می‌رود. ۳. فروشگاههای مختلف برای فروش محصولات فرهنگی‌شان در باغ کتاب باعث جلب مخاطبان بیشتر از هر گروه سنی و با هر جنسیتی می‌شود. همچنین باغ کتاب می‌تواند انواع خدمات را در حوزه تمامی رسانه‌ها با انواع مدیا‌ها (کتاب، سی دی، دی وی دی، اینترنت و...) به مخاطبان خود ارائه دهد. ۴. این مجموعه به عنوان یک فضای فرهنگی در طول سال به نمایش و عرضه کتاب و محصولات فرهنگی مرتبط با کتاب خوانی می‌پردازد، که علاوه بر افزایش و تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به کتاب، این مکان را مبدل به یک مرکز فرهنگی قابل احترام و کامل برای مخاطبان از سنین و سلیقه‌های متنوع، کرده است. ۵. باغ کتاب تهران بدون شک یکی از بزرگترین پروژه هاست که در سطح ملی، هم از لحاظ سازه‌ای و هم زیبایی بسیار منحصر به فرد است.
بزرگ‌ترین باغ کتاب جهان در تهران علیرضا جعفری، مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اعلام خبر افتتاح باغ کتاب گفت: باغ کتاب تهران به عنوان بزرگترین کتابفروشی، دسترسی مخاطبان بین المللی به منابع اسلام، ایران وانقلاب اسلامی را فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه باغ کتاب تهران از ۱۰ سالن سینما و آمفی تئاتر تشکیل شده است، گفت: باغ کتاب تهران با مساحت ۱۱۰۰۰۰ مترمربع، فضای مفرح و شادی را برای دورهم بودن خانواده‌ها و در نظر گرفتن ساعتی برای مطالعه و کتابخوانی فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: اصلاح عملکرد و جایگزینی برای نمایشگاه بین المللی در عرصه تخصصی کتاب، افزایش عرصه عمومی تعامل مدنی مردم با کتاب و فرهنگ کتاب خوانی، ایفای نقش به عنوان هماهنگ کننده در فرآیند تولید و نشر کتاب و ارتقای استانداردهای تولید و نشر و ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه نشر از جمله اهداف پروژه باغ کتاب تهران به شمار می‌آید.
به گفته علیرضا جعفری تالارهای متعدد باغ کتاب همچون تالار علم خردسال، تالار علم کودک، تالار علم نوجوان، کشتی کتاب، بخش داستانهای تجسمی، داستانهای شاهنامه و مجموعه سالنهای سینما، تئاتر، همایش و ... از جمله زیر پروژه‌های باغ کتاب به شمارمی آیند.
ترغیب و تشویق کودکان به مطالعه در باغ کتاب
وی به ساخت مجسمه چهره‌های محبوب کودکان در تالار علم کودک، اشاره کرد و گفت: در این بخش و سایر بخش‌های از شیوه‌های ترغیبی و تشویقی برای ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان استفاده می‌شود.
مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در ادامه به مساحت ۱۰ هزار متر مربع بام سبز باغ کتاب تهران اشاره و خاطر نشان کرد: بام سبز، فضایی دلنشین برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان فراهم می‌کند.
به گفته علیرضا جعفری یکی از موارد قابل توجه در پروژه باغ کتاب تهران استفاده وسیع از فضای سبزاست و این در حالی است که با استفاده از بام سبز علاوه بر زیبایی و افزایش ارزش ساختمان می‌توان تا ۵۰ درصد از هدر رفتن آب جلوگیری کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها