بحران این روزهای مناطق جنوب شهر تهران

کد خبر: 687421

بابك نگاهداری گفت: پژوهش‌های انجام شده در شهر تهران بیانگر آن است که محله‌های جنوب شهر تهران در معرض نرخ بالایی از انواع جرایم شهری و آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت، نزاع، توزیع مواد مخدر، معتادین متهاجر، دختران فراری و فحشا است، به گونه‌ای که برخی جامعه‌شناسان شهری از بروز پدیده ای با عنوان «مهاجرت آسیب‌دیدگان شهری» به این محله‌ها به عنوان یک معضل جدی یاد می‌کنند.نباید شهروندان ساکن در جنوب شهر تهران را در مواجهه با این پدیده تنها گذاشت.

137 آنلاین: اولویت های مدیریت شهری در مسئله آسیب های اجتماعی از نگاه پژوهشگر مطالعات شهری مورد بررسی قرار گرفت. مناطق مرکزی و جنوب پایتخت هویت شهر تهران هستند آسیب های اجتماعی مسئله مهم کلان شهرهایی است که این روزها با حجم سنگینی از مهاجرت ها مواجه هستند. اگرچه ابزار اصلی سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی در دستان دولت است اما به دلیل قرابت مجموعه مدیریت شهری با بدنه جامعه و مردم یکی از مهمترین بازیگران مقابله با آسیب های اجتماعی مجموعه شهرداری و مدیریت شهری است.
بابك نگاهداری پژوهشگر مطالعات شهری به مسئله آسیب های اجتماعی و مطالبات مردم به ویژه در مناطق جنوب شهر اشاره کرد و گفت:‌ بسیاری از محله های اصیل شهر تهران که هسته اصلی این شهر را شکل دادند و نقش اصلی در ایجاد هویت شهر تهران به عنوان آنچه امروز پایتخت کشور می شناسیم، داشته‌اند امروز با گسترش شهر تهران در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران واقع شده اند و متاسفانه به دلیل سیاست‌های ملی و محلی نامتوازن، امروزه بسیاری از این محله‌ها درگیر مشکلات متعدد شهرسازی مانند بافت فرسوده و از آن مهمتر مشکلات اجتماعی و فرهنگی شده‌اند که بهای مستقیم آن را ساکنین این مناطق می پردازند.
وی گفت: پژوهش‌های انجام شده در شهر تهران بیانگر آن است که محله‌های جنوب شهر تهران در معرض نرخ بالایی از انواع جرایم شهری و آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت، نزاع، توزیع مواد مخدر، معتادین متهاجر، دختران فراری و فحشا است، به گونه‌ای که برخی جامعه‌شناسان شهری از بروز پدیده ای با عنوان «مهاجرت آسیب‌دیدگان شهری» به این محله‌ها به عنوان یک معضل جدی یاد می‌کنند.نباید شهروندان ساکن در جنوب شهر تهران را در مواجهه با این پدیده تنها گذاشت. اگرچه ابزار اصلی سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی در دستان دولت است اما اکنون زمان پیدا کردن متهم نیست و حتی در صورت عدم ورود سازمان‌ها و دستگاه های دولتی، شورای شهر تهران باید با استفاده از تمام ظرفیت خود برای تسکین مصائب و مشکلات شهروندان جنوب شهر تهران اقدام کند. عدم اقدام به موقع موجب مهاجرت بیشتر شهروندان اصیلی خواهد شد که نسل‌ها در مناطق جنوبی و مرکزی شهر تهران ساکن بوده اند و اکنون شرایط مناسبی را برای سکونت خود و خانواده اشان در این مناطق نمی‌یاند؛ موضوعی که خود باعث خالی شدن بیشتر این مناطق از خانوارها و تبدیل شدن این مناطق به مناطق بحرانی برای پایتخت خواهد شد.نتایج چنین روندی نه تنها ساکنین مناطق مرکزی وجنوبی شهر تهران را، بلکه زندگی کل شهروندان ساکن در تهران را با تهدید جدی مواجه می‌کند. محله هرندی نمونه‌ای از کانون بحران جرایم و آسیب‌های اجتماعی در جنوب پایتخت است که طی سالیان اخیر اهمیت برنامه‌ریزی عاجل برای جنوب شهر تهران را یادآور می شود. امکان بهره‌گیری از تجارب آزموده شده روز دنیا در جنوب شهر تهران مانند توانمندسازی جوانان، ایجاد اورژانس‌های اجتماعی، ارائه خدمات روانپزشکی و مددکاری اجتماعی، اصلاح فضاهای بی‌دفاع شهری با استفاده از ابزارهای شهرسازی، ارائه امتیازات و تسهیلات به کسانی که قصد ایجاد مراکز کار و فعالیت مناسب در این مناطق را دارند از راه‌کارهایی است که در قالب یک برنامه جامع از سوی شورای شهر می‌تواند کیفیت زندگی در جنوب شهر تهران را به صورت محسوسی دگرگون کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها