سه سال است در مورد پلاسكو هشدار مى‌دهیم ولى كسى توجه نمى‌كند/ وزارت کار می‌توانست حکم توقیف را بدهد/ دو سال و نیم است تلاش می‌کنیم علاءالدین را پلمب کنیم اما فرمانداری نمی‌گذارد

کد خبر: 623626

دکتر محمدباقر قالیباف صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس درباره فاجعه پلاسکو و اقدامات شهرداری تهران به نمایندگان ملت گزارشی ارائه کرد.

سه سال است در مورد پلاسكو هشدار مى‌دهیم ولى كسى توجه نمى‌كند/ وزارت کار می‌توانست حکم توقیف را بدهد/ دو سال و نیم است تلاش می‌کنیم علاءالدین را پلمب کنیم اما فرمانداری نمی‌گذارد
مجلس شورای اسلامی
سرویس اجتماعی فردا: دکتر محمدباقر قالیباف صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس درباره فاجعه پلاسکو و اقدامات شهرداری تهران به نمایندگان ملت گزارشی ارائه کرد.
پیش از سخنان قالیباف دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور دراین باره سخن گفت. همچنین کولیوند سخنگوی کمیسیون شوراها گزارش کارشناسی این کمیسیون و دکتر رضایی سخنگوی کمیسیون عمران و دکتر امینی‌فر رئیس کمیسیون بهداشت درمان و دکتر سلمان خدادادی سخنگوی کمیسیون اجتماعی گزارش کارشناسی کمیسیون‌های متبوع خود را ارائه کردند.
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۲:۱۵
محمدباقر قالیباف توضیحاتی را در مورد عملیات بعد از حادثه ارائه کرد و گفت: در برداشت آوار با همه استانداردها پیش رفتیم. اگر بخواهم مقایسه ای کنم باید بگویم که آواربرداری حادثه 11 سپتامبر، 8 ماه زمان برد، اما در حادثه پلاسکو حجم سنگین آوار کمتر از نه روز زمان برد. روز اول دلیل کندی کار استراکچر و نمای ساحتمان به هم تصل بودند و یک سازه متصل به همه جا وابسته بود که این کار هم پیش رفت و انجام شد و تخلیه هم اتفاق افتاد.
نکاتی راجع به عملیات انجام شده در حادثه پلاسکو
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۲:۰۷
شهردار تهران اظهار داشت: برای قبل از حادثه در حین عملیات به این نکات اشاره می کنم:
1- در زمان رسیدن به حادثه در کمتر از 2.5 دقیقه رسیدیم.
2- در حوزه تجهیزات ما هیچ مشکل تجهیزاتی نداشتیم اما اگر پلاسکو یا ساختمان دیگری به تنهایی باشد. اگر این حادثه تبدیل به 5 ساختمان شود، این تجهیزات جواب نمی دهد.
3- در عملکرد میدانی نیروها به موقع رسیده اند. یکی از افتخارات این عملیات این است دقیقا 31 دقیقه اعلام تخلیه ساختمان به همه نیروهای عمل کننده شده است چون مجموعه نیروی اتش نشان و نیروی انتظامی مردم را توانسته اند بیرون کنند. در حالی که در ماجرای سئول، 1200 نفر در همین ریزش ها جان خودشان را از دست دادند. حدود 100 نفر مشغول اتش خاموش کردن بودند اعلام تخلیه هنگام خطر اتفاق افتاد که بخشی از مسیر پله و برخی از نردبان ها بیرون آمدند. شهید امینی با تعدادی از بچه ها از پله پایین می آیند که کسی در داخل ساختمان نمانده باشد در همین حین بخشی از ساختمان می ریزد.
در ماجرای پلاسکو امکان استفاده از هلی کوپتر نداشته ایم و اصلا به کار نمی آمد
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۲:۰۴
محمدباقر قالیباف درباره اظهارات برخی افراد و رسانه ها راجع به استفاده هلی کوپتر در اطفای حریق ساختمان پلاسکو گفت: در ماجرای پلاسکو امکان استفاده از هلی کوپتر نداشته ایم و اصلا به کار نمی آمد.
دو سال و نیم است که تلاش می کنیم علاءالدین را پلمب کنیم اما نمی توانیم
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۲:۰۱
قالیباف گفت: درباره ساختمان علاءالدین که هم مشکل اسکلتی دارد و هم مشکل آتش نشانی، من شخصا ورود کردم اما ۲ سال و نیم است که داریم تلاش می کنیم آن را پلمپ کنیم اما شورای تامین استان در برهه ای و شهرستان در برهه دیگری نتوانستیم پلمپ کنیم.
وزارت کار می توانست حکم توقیف را بدهد
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۵۷
شهردار تهران بیان کرد: وزارت کار نظام صنفی ماده 105، 46 بازرس وزارت کار ضابط دادگستری براساس مصوبه مجلس است؛ یعنی وزارت کار می تواند به عنوان ضابط حکم توقیف را بخواهد و این مصوبه مجلس است که حکم توقیف را بدهد.
بعضی اوقات می خواهیم کار را انجام بدهیم اما چون صاحب شخصی دارد باید حکم قضایی بگیریم
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۵۴
شهردار تهران تصریح کرد: برای ساختمان پلاسکو و ساختمان علاالدین من شخصا اقدام کردم. رفع خطر در اماکن عمومی است در اماکن عمومی بحث خطر بالفعل و بالقوه است. در اماکن عمومی خطرهای بالفعل هستند. هرچند که بعضی اوقات می خواهیم کار را انجام بدهیم اما چون صاحب شخصی دارد باید حکم قضایی بگیریم. در موضوع ساختمان پلاسکو، دوستان بدانند اخطارها و آموزش ها را دادیم در ساختمان پلاسکو مدیریت بحران آموزش گذاشتیم. برای شهروندانی که در آنجا زندگی می کنند. اما بعد از دوبار اجرا، فقط 17 نفر شرکت کردند!
برای جلوگیری از سیل در تهران 500 کیلومتر تونل زدیم تا از سیل جلوگیری کنیم
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۵۲
محمدباقر قالیباف بیان کرد: در سال 93 در جلسه شورای شهر قوانین و مقررات و اشکالات را بیان کردم. مسئولیت ها در هم است ماده 55 قانون شهرداری در بند 14 می گوید شهردرای تهران درسیل و حریق باید کارهایی انجام دهد، وقتی میگوییم سیل یعنی سیل منطقه تجریش اتفاق نیفتد بیش از 500 تونل و کانال برای جلوگیری از سیل و روانان ابهای شهری احداث کردیم، حوضچه ارامش زده ایم، این کارها انجام شده است.
تهران تنها شهری است که 34 درصد از بافت فرسوده آن احیا شده در حالی که در سطح کشور این عدد 7 درصد است
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۵۰
شهردار تهران ادامه داد: کار مهم دیگر انجام شده بافت فرسوده است. در بافت فرسوده نمایندگان تهران تصویب کرده اند سالی ده درصد انجام شود، تهران تنها شهری است که 34 درصد بافت فرسوده احیا شده دارد، در شهرهای دیگر به طور متوسط 7 درصد است.
روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم 54 تا ایستگاه آتشنشانی داشتیم و الان 125 ایستگاه
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۴۶
قالیباف گفت: تهران تنها شهری است که مدیریت بحران به عنوان شهردار و در بقیه شهرها به عهده فرماندار است. امروز مهمترین سازماندهی از بعد ساخت مکانی یعنی امروز تنها محل فرماندهی و سازماندهی مدیریت بحران فقط شهر تهران است. در بحث اچ اس ای به عنوان کارگاههای کوچک مختص تهران مربوط به شهرداری است مقاوم سازی در برابر زلزله، امداد بیمارستان ها، گروههای دوام از مردم که اموزش و سازماندهی شده اند. اموزش های ماهانه که مانور هم دارند تنها جایی در کشور گروه دوام و بیش از 5 هزار گروه می توانید بیایید سوله های بحران در این ده سال ساخته شده است و تمام تجهیزات ارتباطات بیسیمی خارج از شبکه های موبایل و رسمی برقرار است اردوگاههای اسکان مانور و مراکز درمانی و بیمارستانی اماده شده است و ما هرسال مانور انجام می دهیم در حوزه حریق گزارش آقای وزیر است که روز ی که شهردرای را تحویل گرفتیم 75 ایستگاه اتش نشانی و امروز 125 اتش نشانی داریم به دلیل گسترش خوب و امکانات توانستیم در حد 2.5 دقیقه به محل حادثه برسیم از حدود 280 ماشین در سال 84 به 900 خودرو رسیدیم در این شهر نردبان ها در 4 سال قبل برای تهران خریداری شده است ما نردبان 54 متری در کشور نداشتیم نردبان های 33 و 54 متری برای تهران خریداری شده است.
اگر روند تحلیلی بر حوادث داشته باشیم اشکالات ساختاری را می بینیم
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۴۳
شهردار تهران تصریح کرد: در زلزله منجیل، زلزله بم در سال 82 ، به دستور مقام معظم رهبری سازمان مدیریت بحران به دلیل پیشگیری از حوادث آنجا بوده است.
وی بیان کرد: اگر روند تحلیلی بر حوادث داشته باشیم اشکالات ساختاری را می بینیم بعضی بحران ها حادثه هستند بعضی بحران ها تبدیل به روند شده است مانند بحران محیط زیست و آلودگی هوا و خاک.
در فرآیندها و ساختارها دچار اشکال هستیم
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۴۱
محمدباقر قالیباف ادامه داد: از قانون گذاری تا اجرای قوانین قدیمی و تورم قانونی و روشن نبودن مسئولیت ها و اختیارات از جمله معضلات ماست.
وی برای معرفی چند نمونه از این معضلات گفت: در سال ۷۶ یک هواپیما در اصفهان خارج از باند و فرودگاه به زمین نشست ولی از ساعت ۲۰ تا شش و نیم صبح فردا نتوانستیم به این هواپیما دست پیدا کنیم. در سال ۸۲ در قطار نیشابور ۳۲۰ کشته دادیم که پیکرهای بسیاری پیدا نشد یا در سال ۹۲ در اتوبان قم در دو تصادف چندین نفر سوختند! ما در فرایندها و ساختار دچار اشکال هستیم.
فقدان نگاه سیستمی و فرایندمحور چالش اساسی در پیشگیری از بحران است
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۳۳
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در ابتدای صحبت های خود گفت: از دو زاویه به این مساله می‌پردازم. جزئیات را درکمیسیون های تخصصی بررسی خواهیم کرد. از دید مدیریت بحران، حوادثی که در حال اتفاق افتادن است، یا عامل انسانی در آن دخیل است، یا اشکالات ساختاری در آن وجود دارد.
که در اشکال ساختاری، نبود یک نگاه سیستمی و فرآیند محور به موضوعات حوادث و پیشگیری از آن چالش اساسی ماست.
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۲۵
محمدباقر قالیباف شهادت مظلومانه قهرمانان ملی و مجاهدان فی سبیل الله را تسلیت گفت و از ملت عزیز و همه همکاران و همسنگران خود تقدیر کرد و گفت: برای خانواده مغزز شهدا و جانباختگان حادثه پلاسکو صبر جزیل آرزومندم . وی از عملکرد رسانه ها و نیروهای مردمی داوطلبانه از سراسر کشور تقدیر کرد و گفت: از هیات رییسه مجلس که این فرصت را فراهم آوردند تا نکاتی را در خصوص حادثه پلاسکو ارایه کنم تقدیر و تشکر می نمایم .
پخش فیلم ارائه شده قالیباف
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۲۰
در ابتدای حضور دکتر محمدباقر قالیباف برای ارائه گزارش پشت تریبون مجلس، فیلمی که توسط قالیباف ارائه شده در حال پخش است.
شهردار تهران در مجلس شورای اسلامی
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۱:۱۵
گزارش شهردار تهران به نمایندگان ملت درباره پلاسکو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها