گیلان 14 هزار بی‌سواد دارد

کد خبر: 504012

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان از وجود کمتر از 100 نفر بی‌سواد مطلق در استان خبر داد و گفت: گیلان 14 هزار و 353 نفر بی‌سواد دارد.

خبرگزاری فارس: نورالله اکبری با اشاره به وجود 80 هزار نفر جمعیت بی‌سواد طبق آمار خوداظهاری در سال 90 در گیلان اظهار کرد: سال 94 تعداد بی‌سوادان استان به 14 هزار و 353 نفر رسیده است.
وی وجود حتی یک نفر بی‌سواد در گیلان را مناسب ندانست و افزود: در جامعه شاهد وجود افراد بی‌سواد مطلق هستیم و سازمان‌های جهاد کشاورزی، بهزیستی، کمیته امداد و ... برای شناسایی و باسواد کردن افراد بی‌سواد به ما کمک می‌کنند.
معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه 7 هزار و 715 نفر از بی‌سوادان را توانستیم زیر پوشش ببریم، تصریح کرد: شهرستان‌های رشت، تالش، فومن و صومعه‌سرا بیشترین نرخ بی‌سوادی را در استان دارند.
اکبری از سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 خبر داد و بیان کرد: امسال در سرشماری مکانیسمی ارائه شود تا بتوانیم پالایش دقیقی از میزان بی‌سوادی در گیلان داشته باشیم.
وی خواستار استفاده از یک‌هزار و 800 نفر آموزش‌دهنده آموزش و پرورش برای شناسایی افراد بی‌سواد در گیلان شد و گفت: اکنون برای کشف جامعه بی‌سواد به خوداظهاری اکتفا می‌شود و بخشی از آموزش‌دهندگان مذکور می‌توانند نیروهای آمارگیر باشند.
معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به وجود افراد بی‌سواد مطلق در محدوده سنی 10 تا 49 سال در استان، خاطرنشان کرد: افرادی بی‌سواد مطلق محسوب می‌شوند که توانایی خواندن، نوشتن و محاسبه کردن را نداشته باشند و در این زمینه نتوانستیم مبادی ورودی بی‌سوادی در استان را ببندیم.
اکبری به وجود جمعیت بازمانده از تحصیل در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سال 93 تعداد کمتر از 100 نفر بازمانده از تحصیل در استان داشتیم و این تعداد در سال گذشته نیز کمتر از 100 نفر بود.
وی با بیان اینکه ریشه‌کنی بی‌سوادی در برنامه پنجم توسعه کشور از تکالیف ما در گیلان بود، اظهار کرد: تکلیف مذکور را نتوانستیم انجام دهیم و امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های مربوطه آمار بی‌سوادی را به کمترین حد ممکن در استان کاهش دهیم.
*برگزاری کنفرانس دانش‌آموزان کشورهای حاشیه خزر در گیلان
معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در ادامه به برگزاری نخستین کنفرانس دانش‌آموزان متوسطه کشورهای حاشیه خزر در راستای بین‌المللی کردن آموزش و پرورش در سال 95 در استان اشاره کرد و افزود: کارگروهی برای انجام موضوع مذکور در آموزش و پرورش گیلان تشکیل شده است.
اکبری برگزاری مسابقه‌های ورزشی، علمی و فرهنگی را از جمله برنامه‌های نخستین کنفرانس دانش‌آموزان متوسطه کشورهای حاشیه خزر برشمرد و بیان کرد: افزایش تعأمل‌های منطقه‌ای در بین‌المللی کردن آموزش و پرورش حائز اهمیت است.
وی با اشاره به وجود اشتراک‌های فرهنگی، دینی و زبانی در حوزه کشورهای حاشیه دریای خزر، تصریح کرد: کنفرانس مذکور با مدیریت استانداری گیلان و همراهی منطقه آزاد انزلی برگزار می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها