اختیارات ویژه آقای رئیس برای آقای رئیس؛ واعظی دقیقا چه اجازه‌ای از حسن روحانی گرفته است؟

کد خبر: 999371

در روزهای اخیر خبری بر مبنی بر افزایش اختیارات محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری منتشر شده است که بر اساس آن «تغییر و جابه‌جایی مدیران ارشد ملی و استانی و بنگاه‌های بزرگ، با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهور انجام شود».

اختیارات ویژه آقای رئیس برای آقای رئیس؛ واعظی دقیقا چه اجازه‌ای از حسن روحانی گرفته است؟

گروه سیاست فردانیوز: در روزهای اخیر خبری بر مبنی بر افزایش اختیارات محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری منتشر شده است که بر اساس آن «تغییر و جابه‌جایی مدیران ارشد ملی و استانی و بنگاه‌های بزرگ، با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهور انجام شود». به گزارش سایت خبری-تحلیلی«مشرق» در این نامه علت صدور چنین دستوری، تأکید روحانی در یکی از جلسات اخیر کابینه عنوان و گفته شده است که «چنین اقدامی در راستای تحقق اهداف ناشی از نام‌گذاری سال1399 به‌عنوان جهش تولید و لزوم رعایت ضرورت ها، اولویت ها و الزامات مربوط به آن از جمله ثبات مدیریت در دستگاه های اجرایی است».

پیش‌تر هم این گزاره که واعظی در اداره امور مربوط به ریاست‌جمهوری نقش و اختیار ویژه‌ای دارد در میان خبرها به‌چشم می‌خورد تا حدی که سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مهر سال97 چنین برداشت شد که اختیارات ویژه در ید برخی افراد خاص است که حتی آن اختیارات قدرت معاون اول را هم محدود کرده است: «ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک‌‌پذیر می‌‌خواهیم و من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کند و این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته ‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم». یا او در جای دیگری گفته بود: «در دفتر رئیس‌جمهور درباره انتصابات بعد از کابینه، تمرکزی شکل گرفته که من تقریبا در جریان آن‌ها نیستم».

هرچند بعد از چنین سخنانی به سرعت واعظی از نبود هیچ اختلافی میان جهانگیری و دولت سخن گفت تا شاید شائبه‌ها را بتواند رفع کند که البته با رخدادهای دیگر این شائبه نه‌تنها کم‌رنگ نشد بلکه قوت یافت؛ برای مثال در جایی که واعظی در یک پست ایسنتاگرامی مانند یک رئیس‌جمهور به استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور داد: «امروز برای بررسی آخرین اقدامات انجام‌شده برای مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده در خائیز با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد بحران کشور تلفنی صحبت و به استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها در مهار حریق تاکید کردم. همچنین عرض کردم؛ لازم است با توجه به پیش بینی گرم‌تر شدن هوا در روزهای آینده و احتمال بروز حوادثی از این دست در دیگر نقاط، تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اندیشیده شود».

یا حتی بیش از این را در ماجرای برکناری وزیر سابق صمت مشاهده کردیم تا آنجا که رضا رحمانی در نامه اعتراضی خود به رئیس‌جمهور نکات بسیاری از دخالت‌های رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور که وظیفه اصلی آن رتق و فتق امور دفتر روحانی است را گوشزد کرد. رحمانی در نامه‌ای نوشت: «در تاریخ 17/2/99 جناب آقای واعظی با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رأی‌نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد». رحمانی در بخش دیگری از این نامه سرگشاده بیان کرد: «امروز 22/2/99 که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجددا جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم».

ابوالفضل ابوترابی، منتخب نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری «فارس» گفت: «از منبع موثق شنیدیم که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دکتر نمکی وزیر بهداشت را تهدید کرده که در صورتی با دولت هماهنگ نباشد، باید استعفا دهد... واعظی در این تهدید به دکتر نمکی گفته چرا از رئیس جمهور در بحث مقابله با کرونا تقدیر و تشکر نکرده است در حالی که رئیس جمهور زحمات زیادی کشیده است؟»

سایت «مشرق» در مطلبی حتی در موضوع استعفای ظریف هم به نقش واعظی اشاره می‌کند. این پایگاه خبری در مطلبی نوشت که پس از سفر غیر منتظره بشار اسد به ایران و دیدار با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف به‌دلیل عدم حضورش در این دیدارها استعفا داد. بعد این استعفا سردار سلیمانی در نامه‌ای بیان کرد: «در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم، برخی ناهماهنگی ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است».

در این‌باره، محمود واعظی در گفت‌وگویی درباره دلایل استعفای ظریف و اینکه برخی او را عامل این استعفا می‌دانند، گفت: «وقتی ساعت یازده‌ونیم دوشنبه شب، آقای ظریف استعفا داد، به‌محض اینکه مطلع شدم و دیدم خبرها به گونه‌ای است که گویی توافقی میان رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه بوده که او استعفا بدهد، نخستین عکس‌العمل از سوی من بود و نیمه شب اتفاق افتاد. بلافاصله اعلام کردم که رئیس‌جمهوری با این استعفا مخالف است. فردای آن شب نیز اعلام کردم آقای دکتر روحانی یک وزیر خارجه و یک سیاست خارجی دارد. معنای این واکنش‌ها و اظهارنظرها چیست؟ معنای این اظهارنظرها این است که دولت می‌خواهد آقای دکتر ظریف را قویاً در کابینه حفظ کند. تمام روز سه‌شنبه تا ساعت یک شب تلاش من این بوده که آقای ظریف بازگردد، که خوشبختانه این اتفاق افتاد». واعظی در مصاحبه خود نسبت به انتقادات از او درباره اظهارنظر درخصوص مسائل کشور گفت که «اگر انتظار این است که در دفتر خنثی باشیم و کاری نکنیم تا دیگران بگویند دفتر رئیس جمهوری کمرنگ است، این حرف مبنایی ندارد».

به هرحال با اختیار ویژه‌ای که اخیرا به محمود واعظی داده شده است باید دید که روند کاری دولت در نهادهای مختلف چگونه خواهد شد و در یک سال باقی‌مانده از دولت نقش رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری چه خواهد بود؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها