واکنش‌های بین المللی به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه

کد خبر: 935195

رئیس مجلس مشورتی عمان به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره جولان اشغالی سوریه واکنش نشان داد.

واکنش‌های بین المللی به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه

خبرگزاری مهر: به نقل از روسیاالیوم، خالد المعولی رئیس مجلس مشورتی عمان اعلام کرد که تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی با قوانین بین المللی در تضاد است و کراهت را افزایش می‌دهد و مانعی در روند صلح است.

وی در سخنانی خواستار توقف اقدامات رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی شد و افزود: تا زمانی که ملتی در این دنیا تحت اشغال، ظلم و تجاوز هستند نمی‌توان انتظار صلح داشت و امیدوار بود. آنچه رخ می‌دهد قابل پذیرش نیست و نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد.

شایان ذکر است که در ۲۵ مارس گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

واکنش پاریس به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه

وزارت خارجه فرانسه به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه واکنش نشان داد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه فرانسه امروز سه شنبه در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان تروریستی خارجی این کشور اعلام کرد: فرانسه به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی (برجام) است.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه فرانسه در این خصوص آمده است که پاریس در این راستا خواستار جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه است.

بیانیه پاریس در این خصوص می‌افزاید: از همه می‌خواهیم تا از تشدید تتش ها یا بی ثبات کردن منطقه پرهیز کنند.

گفتنی است، اقدام مضحک امریکا در این خصوص به مثابه تحریم بخشی از نظام و تعرض به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده و تهران نیز در اقدامی متقابل نظامیان این کشور را در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

مقام پنتاگون: اقدام ترامپ به معنی درگیر شدن با نیروهای ایرانی نیست

موضع‌گیری مقامات ارشد نظامی و همچنین یکی مقام اسبق در وزارت خارجه آمریکا حاکی از آن است که با وجود تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی آمریکا، قرار نیست اتفاق تازه‌ای بیفتد و اقدام ترامپ عملا یک تحرک نمایشی است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قرار دادن نام آن در لیست گروه‌های تروریستی به مخالفت برخی مقامات نظامی آمریکا با این تصمیم پرداخته و می‌نویسد: مقامات آمریکایی می‌گویند که فرماندهان ارشد نظامی آمریکا همانند ترامپ درباره ایران و سپاه پاسداران ایران نگرانند اما با تروریستی خواندن آن مدت‌هاست که مخالف‌اند چرا که این اقدام می‌تواند عکس‌العمل بالقوه‌ای علیه نظامیان آمریکا در منطقه ایجاد کند و همچنین برای شرکای آمریکا که با ایران در ارتباط هستند مشکل ساز شود.

رویترز در ادامه مطرح کرد: پنتاگون از ارائه توضیحات درباره این که ارتش آمریکا چه تدبیری برای حفاظت از نظامیان آمریکا در برابر هرگونه مقابله به مثل از طرف سپاه پاسداران و یا شبه‌نظامیان متحد با ایران در مناطقی مانند عراق اندیشیده است، خودداری کرد.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از برخی مقامات پنتاگون که نمی‌خواستند نامشان فاش شود نوشت: تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به معنای آن نیست که ارتش آمریکا با سپاه پاسداران رفتاری مشابه با القاعده، داعش یا جنگ‌طلبان دیگری که می‌تواند آن‌ها را مورد هدف قرار دهد، خواهد داشت.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی دیگر نوشت: این (تروریستی اعلام کردن سپاه) به معنای جنگ با ایران و یا کشتن نیروهای ایرانی نیست؛ قطعاً اینگونه نیست. ارتش آمریکا خط مشی جدیدی مبنی بر این دریافت نکرده است که سراغ نظامیان ایران برود.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشت: جیسون بلازاکیس، یکی از مقامات اسبق وزارت امور خارجه آمریکا که در پروسه اعلام سازمان‌های تروریستی نظارت داشته است معتقد است که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران با دلایل کاملاً نمادین و با اهداف سیاسی داخلی انجام گرفته است که می‌تواند عواقب مرگ‌باری برای نظامیان آمریکا داشته باشد.

در بخشی دیگر از نقل قول رویترز از این مقام اسبق وزارت امور خارجه مطرح شده است: این اقدام می‌تواند قاسم سلیمانی، فرمانده قدرتمند نیروهای قدس سپاه پاسداران را به فعالیت وادارد تا به "نیروهای شبه نظامی شیعه تحت کنترل سپاه پاسداران" اجازه دهد علیه نظامیان آمریکا در عراق مقابله به مثل کنند. او می‌تواند از آن‌ها بخواهد تا علیه منافع آمریکا در جاهایی مانند منطقه سبز بغداد وارد عمل شوند.

رویترز در ادامه به نقل از بلازاکیس می‌نویسد: تنها "فایده فرضی" این اقدام می‌تواند این باشد که کار برای وزارت دادگستری در زمینه پیگرد قانونی افرادی که "حمایت مادی" برای سپاه پاسداران فراهم می‌کنند، آسان‌تر می‌شود.

واکنش جنبش الامه لبنان به اقدام آمریکا علیه سپاه جنبش الامه لبنان اعلام کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست تروریستی از سوی آمریکا خود تروریسم است. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری النشره، جنبش "الامه" لبنان در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که قرار دادن نام سپاه در لیست تروریستی از سوی آمریکا خود تروریسم است. این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام آمریکا تنها فعالیت و پافشاری محور مقاومت که از یمن، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق تا تهران ممتد است را افزایش می‌دهد و عزم آنها برای مقابله با تجاوزها و شکست طرح تروریستی و همچنین معامله قرن که محور آمریکایی- صهیونیستی- عربی برای اعلام آن آماده شده است را افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا، کاخ سفید در اقدامی خصمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی عصر روز دوشنبه نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رسماً در لیست به اصطلاح تروریستی دولت آمریکا قرار داد.

چین به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه اعلام کرد که پکن با به کارگیری زور و قلدری در روابط بین المللی مخالف است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه شنبه در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان تروریستی خارجی این کشور اعلام کرد: وقتی از روابط بین المللی سخن به میان آورده می‌شود، همه کشورها باید از هنجارهای اساسی مدیریت روابط بین المللی بر اساس اصول و اهدف منشور ملل متحد پیروی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: امیداوریم کشورهای مرتبط به ویژه دولت‌های بزرگ غیر منطقه‌ای تلاش‌های خود را در راستای ارتقای صلح و ثبات در خاورمیانه و پرهیز از هرگونه تنش‌زائی در منطقه به کار بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: پکن با سیاست زور و قلدری مخالف است.

گفتنی است، اقدام مضحک آمریکا در این خصوص به مثابه تحریم بخشی از نظام و تعرض به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده و تهران نیز در اقدامی متقابل نظامیان این کشور را در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

بازتاب اقدام آمریکا ضد سپاه در رسانه‌های ترکیه گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا و واکنش‌های مقامات کشورمان در صفحه نخست همه روزنامه‌های امروز ترکیه منتشر شد.

اقدام آمریکا در خصوص قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی و واکنش‌های متقابل مسئولان کشورمان در برابر آن، در رسانه‌های ترکیه بازتاب گسترده‌ای داشت. این تصمیم دونالد ترامپ و واکنش‌های مقامات کشورمان در صفحه نخست همه روزنامه‌های امروز ترکیه منتشر شد و پایگاه‌های خبری نیز با تیتر‌های مختلف در صفحات خود این خبر بازتاب دادند.

روزنامه «حریت» در خبری با عنوان تصمیم غیرمنتظره آمریکا درباره ایران نوشت: «دونالد ترامپ» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

شبکه خبری «آ خبر» نیز این تیتر را برای خبر خود انتخاب کرد: «ایران نیز ارتش آمریکا را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد». این شبکه با اشاره به اینکه شورای امنیت ملی ایران ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به "سنت کام" را سازمان تروریستی اعلام کرد، این اقدام را به عنوان ضد حمله ایران علیه آمریکا تلقی کرد.

شبکه خبری «سی ان ان ترک» در خبری با عنوان «ایران ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد، نوشت»: حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران پیشتر اعلام کرده بود که ایران به زودی پاسخ اقدام آمریکا ضد سپاه پاسداران را خواهد داد.

پایگاه اینترنتی روزنامه «تقویم» نیز این رویداد را به عنوان تحولی که دنیا را تکان داد یاد کرد و نوشت: ایران در حرکتی تلافی جویانه ارتش آمریکا را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

پایگاه خبری «دیکن» نیز نوشت: آمریکا، سپاه پاسداران ایران را در فهرست تروریست‌ها قرار داد، ایران هم بدون معطلی مقابله به مثل کرد. به نوشته این پایگاه خبری، ایران پیشتر پس از آگاهی از اینکه آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد از این اقدام به عنوان یک فلاکت برای آمریکا یاد کرده بود.

پایگاه اینترنتی «ان سون خبر» نیز با چاپ عکسی از ولیعهد عربستان و ترامپ که در حال دست دادن هستند، نوشت: نخستین کشوری که به ترامپ برای این تصمیم تبریک گفت، عربستان بود. همچنین در این پایگاه آمده است: اسراییل و عربستان از این تصمیم ترامپ استقبال کردند، زیرا عربستان پیش از این خواستار اعلام، ایران به عنوان حامی تروریسم شده بود.

پایگاه اینترنتی «ینی چاغ» نیز در خبری با عنوان «واکنش ایران به اقدام مفتضحانه آمریکا» نوشت: رییس جمهور ایران در واکنش به آمریکا گفت: وقتی شما از تروریست‌ها به عنوان ابزار ضد ملت‌های منطقه استفاده می‌کردید و به سران داعش پناه می‌دادید پاسداران انقلاب با آن‌ها مبارزه می‌کردند.

دیگر پایگاه‌های خبری ترکیه نیز نظیر همین خبر‌ها را در صفحات اول خود جای داده‌اند.

واکنش مجلس اعلای اسلامی عراق به تصمیم وقیحانه آمریکا علیه سپاه رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصمیم وقیحانه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در راستای تلاش برای جلب رضایت صهیونیست‌ها دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های عراقی، شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق طی سخنانی در مراسم بزرگداشت شهید امام محمد باقر صدر در مسجد و حسینیه امام علی (ع) در بغداد گفت: «قطعا تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تصمیمات قبلی او درباره قدس و جولان تفاوتی ندارد. ترامپ این تصمیمش را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی و شعله ور کردن آتش ها در منطقه اتخاذ کرد.»

وی افزود: «نیروهای سپاه پاسداران مشاور رزمندگان ما در الحشد الشعبی بودند و آنها قوی ترین نیرویی هستند که با تروریسم مقابله کرده و در نابودی آن سهیم هستند.»

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از امت اسلامی خواست که وحدت و انسجام خود را حفظ کرده و پشتیبان مراجع عالیقدر باشند، زیرا از این طریق تمام تصمیمات ترامپ و همه توطئه های رژیم صهیونیستی خنثی خواهد شد.

وی افزود که انقلاب جمهوری اسلامی یک معجزه است زیرا این انقلاب بدون تکیه به اردوگاه شرق یا غرب به پیروزی رسید.

کاخ سفید روز دوشنبه در اقدامی خصمانه و ضد ایرانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروههای تروریستی خود قرار داد؛ اقدامی که البته بدون پاسخ نماند و شورای عالی امنیت ملی ایران بلافاصله ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و شرق آفریقا موسوم به سنتکام و کلیه نیروهای وابسته به آن را تروریستی اعلام کرد.

انصارالله: تروریستی خواندن سپاه، خدمت به رژیم صهیونیستی است

جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اقدام اخیر رئیس جمهوری آمریکا در اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان گروه «تروریستی» را محکوم کرد. جنبش انصارالله یمن شامگاه سه‌شنبه (۲۰ فروردین) به تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی دولت آمریکا واکنش نشان داد.

دفتر سیاسی این جنبش طی بیانیه‌ای، اقدام دیروز «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم را محکوم کرد و گفت که این اقدام، تصمیمی خصمانه و در خدمت رژیم صهیونیستی است.

در این بیانیه آمده است: «آمریکا خود، مادر و حامی اصلی تروریسم و صادرکننده آن‌ به همه کشورها است».

جنبش انصارالله در این بیانیه از همه ملت‌های آزاده جهان خواست «تصمیمات خصمانه و همه طرح‌ها و تحرکات» آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

این جنبش گفت: «تحرکات تاثیرگذار برای مقابله با تصمیم‌های آمریکا مناسب‌ترین و مفیدترین گزینه برای حفظ هویت، خاک، ملت و توانایی‌های آن است».

دولت آمریکا به ریاست ترامپ، دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را «تروریستی» خواند. شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به این اقدام، متقابلا نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه غرب آسیا را تروریستی اعلام کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها