شیبانی: آمریکا از ابتدا در بحران سوریه دچار سردرگمی بود

کد خبر: 912630

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه می‌گوید آمریکا در رابطه با خاورمیانه و پرونده سوریه از ابتدای بحران تاکنون دچار سردرگمی استراتژیک بوده و نتوانسته رویکرد مشخصی را تعیین کند.

شیبانی: آمریکا از ابتدا در بحران سوریه دچار سردرگمی بود

خبرگزاری فارس: «محمدرضا رئوف شیبانی»، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در دمشق امروز (شنبه) در همایش تخصصی چشم‌انداز تحولات سوریه و نظم منطقه‌ای غرب آسیا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی سخنانی عنوان کرد: هر اتفاقی در هر حجم در حوزه تحولات سوریه بیفتد بدون تردید اثرات جانبی بر ایران، محور مقاومت و رژیم صهیونیستی به جا خواهد گذاشت. وی افزود: ما در سوریه حضور یافتیم و اهدافی را دنبال کردیم و از جمله اهداف ایران در سوریه، محور مقاومت و هویت مقاومتی سوریه است. ما در سوریه هزینه کردیم که هویت مقاومتی سوریه را حفظ کنیم. شیبانی درباره اینکه آیا سوریه در محور مقاومت باقی خواهد ماند؟ به چند عامل اشاره کرد و اظهار داشت: مادامی که جولان تحت اشغال است قاعدتا روحیه مقاومتی از این کشور دور نخواهد بود. روسیه نیز به دنبال حفظ محور مقاومت و همراهی با آن است؛ روسیه دنبال مهار آمریکاست

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در رابطه با خاورمیانه و پرونده سوریه از ابتدای بحران تاکنون دچار سردرگمی استراتژیک بوده و نتوانسته رویکرد مشخصی را تعیین کند.

وی گفت: بازگشایی سفارتخانه‌ها در سوریه به نظر من مثبت است. شیبانی همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را نیز مثبت خواند.

شیبانی همچنین در پاسخ به سوالی گفت: ما مایل هستیم مشکل دولت مرکزی سوریه با کُرد‌ها حل و فصل شود. سه کشور ضامن روند آستانه اراده کرده اند روند آستانه به کار خود ادامه دهد و بعید می‌دانم هدف آمریکا برای شکست آستانه محقق شود.

به گزارش فارس، شیبانی در پاسخ به سوالی درباره حضور اقتصادی ایران در سوریه، بخشی از آن را به توان اقتصادی ایران مربوط دانست و گفت: فرصت برای حضور ایران در بازسازی سوریه تضمین شده است و سوریه آمادگی پذیرش ما را دارد. سفیر سابق ایران در دمشق عنوان کرد: طرف مقابل آمادگی پذیرش را دارد و در خلال بحران سوریه توافق‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه اقتصادی بین ما و سوریه امضا شد که ماندگاری ما را به لحاظ اقتصادی تضمین می‌کند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کرد‌ها افزود: کُرد‌ها در انتخاب خود دچار اشکال شدند؛ نزدیک‌ترین همراه با کردها، ایران است. این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: انتخاب مطلوب کرد، باید حتما جمهوری اسلامی ایران باشد. ایجاد هویت مستقل کردی به نفع کرد‌ها نیست و کرد سوریه به دنبال استقلال هم نیست. وی درباره نظم منطقه‌ای که ایران به دنبال آن است، گفت: این نظم نباید توسط دیگران تحمیل شود و باید توسط کشور‌های منطقه ایجاد شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها