بازتاب اظهارات روحانی در رسانه های عربی پیرامون خاشقجی

کد خبر: 886111

سخنان امروز دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی، در رسانه های عربی منعکس شد و نوشتند که روحانی با انتقاد شدید از عربستان و آمریکا در این باره، گفت: همان تفکری که سبب کشته شدن خاشقچی شد، داعش را در منطقه ایجاد کرده است.

بازتاب اظهارات روحانی در رسانه های عربی پیرامون خاشقجی

خبرگزاری ایرنا: روحپایگاه خبری 'رای الیوم' امروز در گزارشی نوشت که روحانی در جلسه هیات دولت، به شدت از ریاض و واشنگتن که در کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، نقش داشتند، انتقاد کرد. رای الیوم افزود: روحانی قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول را جنایتی سازمان یافته و بی سابقه طی چند دهه اخیر خواند و تاکید کرد که این جنایت بدون حمایت آمریکا امکان وقوع نداشت و قطعا اگر حمایت واشنگتن نبود، ریاض قادر به ارتکاب آن نبود. این پایگاه خبری به سخنان رئیس جمهوری کشورمان درباره آغاز تحریم آمریکا در 13 آبان ماه (4 نوامبر) اشاره کرد و به نقل از روحانی ادامه داد: آمریکا نمی تواند این تاریخ را به یک روز تلخ و سخت برای مردم ایران تبدیل کند. مردمی که دارای روح مقاومت و رهبری شجاع هستند. **روسیا الیوم سایت 'روسیا الیوم' نیز به سخنان امروز رئیس جمهوری کشورمان اشاره کرد و نوشت که روحانی ضمن محکوم کردن قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، از آنکارا خواست که تحقیقات بی طرفانه و دقیق خود را در خصوص قتل فجیع این خبرنگار ادامه دهد تا همه ابعاد و زوایای آن روشن شود. روسیا الیوم به انتقاد شدید روحانی از ریاض اشاره کرد و به نقل از وی افزود: کسی تصور نمی کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید چنین قتل سازمان یافته و برنامه ریزی شده ای روی دهد و فکر نمی کنم بدون حمایت آمریکا کشوری جرات ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد. این سایت روسی اظهارات روحانی خطاب به آمریکا و کشورهای غربی را منعکس کرد و نوشت که رئیس جمهوری ایران قتل خاشقچی رو آزمونی برای کشورهای مدعی حقوق بشر دانست. وی افزود: بدون تردید موضع گیری آمریکا، اروپا و دیگر کشورهای جهان در این مساله نشان می دهد که آنها چقدر در زمینه حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی حساسیت دارند.

**الخلیج الجدید سایت قطری 'الخلیج الجدید' نیز به سخنان امروز روحانی اشاره کرد و نوشت که رئیس جمهوری ایران آمریکا را به دست داشتن در قتل روزنامه نگار سعودی متهم کرد. الخلیج الجدید ادامه داد: روحانی با طرح پرسشی خطاب به مقام های آمریکایی، گفت: مردم جهان شعارهای شما را درباره حقوق بشر باور کنند یا اینکه می گوئید بخاطر 450 میلیارد دلار حاضر نیستید در این زمینه اظهار نظر کنید. این سایت قطری به توصیه رئیس جمهوری کشورمان به دولت ترکیه برای ادامه تحقیقات خود در خصوص روشن شدن موضوع قتل خاشقچی، اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: ارتکاب چنین جنایتی بیانگر آن است که یک تفکر غلط چگونه می تواند انحراف ایجاد کند و این همان تفکری است که گروه های تروریستی مانند داعش را در منطقه بوجود آورده است.

**الجزیره شبکه خبری الجزیره نیز نوشت:رئیس جمهوری ایران قتل روزنامه نگار سعودی را به شدت محکوم کرد و گفت: این جنایت، یک جنایت سازمان یافته و بی سابقه است و گفت کسی تصور نمی کرد که در قرن جدید، شاهد چنین جنایت سازمان یافته ای به این شکل باشد که این خود نشان دهنده ماهیت نظام عربستان است.

**المیادین شبکه خبری المیادین همچنین با انعکاس اظهارات رئیس جمهوری کشورمان، به نقل از روحانی نوشت: اندیشه ای که منجر به کشته شدن خاشقچی شده همان اندیشه ای است که داعش را در منطقه ایجاد کرد. رئیس جمهوری ایران قتل خاشقچی را جنایتی سازمان یافته از سوی ریاض دانست که بدون حمایت آمریکا امکان وقوع نداشت. روحانی نظام حاکم در عربستان را به قبیله ای تشبیه کرد که از حمایت امنیتی برخوردار است و با اتکا به یک ابرقدرت دست به چنین جنایتی می زند. المیادین همچنین افزود: رئیس جمهوری ایران مواضع کشورهای اروپایی و آمریکا را در خصوص کشته شدن خاشقچی امتحانی برای مدعیان حقوق بشر دانست. خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود روز دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب در نهایت تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد روز شنبه 31 مهر تائید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است. همه مدارک و شواهد نشان می ‌دهد که 15 نفر از نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام ‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند. قتل خاشقچی تاکنون واکنش های گسترده منطقه ای و بین المللی را به همراه داشته و ریاض به عنوان متهم اصلی این جنایت، با فشارهای فزاینده ای روبه رو است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها