سه برابر شدن هزینه‌های جاری دولت

کد خبر: 604382

بدهی دولت به بانک‌ها در یک سال گذشته 20 درصد افزایش داشته و این در حالی است که هزینه‌های جاری دولت در 3 سال گذشته نیز 3/2 برابر شده است.

روزنامه کیهان: در همین زمینه خبرآن‌لاین (از سایت‌های حامی دولت) نوشت: آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک‌ها همچنان در حال افزایش است؛ روندی که استمرار آن طی سال‌های اخیر شبکه بانکی را از نفس انداخته و ساختار اقتصاد کشور را دچار مشکلات فراوانی کرده است. بدهی دولت به بانک‌ها باز هم رشد کرد، رقمی که تا 204 هزار میلیارد تومان تا پایان مهرماه امسال ثبت شده تا همچنان دولت بزرگترین بدهکار بانکی باشد.
آن گونه که گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد، مجموع بدهی بخش دولتی در پایان مهر ماه سال جاری حدود 204 هزار میلیارد تومان شده که رشد بیش از 20 درصدی را نسبت به رقم حدود 173 هزار میلیاردی پایان سال قبل نشان می‌دهد.

از حدود 204 هزار میلیارد بدهی دولت به شبکه بانکی تا 173 هزار میلیارد تومان متعلق به خود دولت و حدود 31 هزار میلیارد تومان نیز برای شرکت‌ها و مؤسسات دولتی است.

بدهی دولت به بانک مرکزی در مهر ماه تا بیش از 40 درصد نسبت به اسفند ماه سال قبل که 24 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، افزایش یافت که تا 10 هزار میلیارد تومان رشد دارد.

دولت در سال جاری 10 هزار و 50 میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرد و در حالی که باید تا پایان سال این تنخواه به حساب بانک مرکزی بازگردد، در مهر ماه فقط 1100 میلیارد تومان از این تنخواه تسویه شده است.

دولت از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه 10 هزار و 50 میلیارد تومان تنخواه دریافت کرده و در مهر ماه 1100 میلیارد تومان از این تنخواه را تسویه کرده است، بنابراین 8 هزار و 950 میلیارد تومان از تنخواه دریافت شده از بانک مرکزی در سال جاری هنوز تسویه نشده است.

گزارش خبرآن‌لاین در حالی است که چندی پیش اعلام شد هزینه‌های جاری دولت برای سال آینده 320 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های عمرانی 60 هزار میلیارد تومان (یک پنجم هزینه‌های جاری) پیش‌بینی شده است. بدین‌ترتیب هزینه‌های جاری در 3 سال گذشته 3/2 برابر شده است. هزینه جاری دولت یازدهم در اولین سال فعالیت 104 هزار میلیارد تومان بود. بودجه هزینه‌های جاری در سال گذشته 204 هزار میلیارد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها