جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت تورم را حدود 30 درصد نگه دارد خیلی خوب است

کد خبر: 1286862

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: یکسری اقداماتی را دولت براساس لایحه حمایت از تولید آغاز کرده است و سعی دارد کسری بودجه اش را از مالیات ها تأمین کند اما این اقدامات در کوتاه مدت جواب نمی دهد.

دولت تورم را حدود 30 درصد نگه دارد خیلی خوب است

گروه سیاست سایت فردا: از قدیم گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست. نوسانات شدید قیمتی از همان روزهای نخست فروردین ماه چشم انداز نگران کننده ای را برای مردم ایران ترسیم ساخته است اما برخی کارشناسان معتقدند بعد از آرام گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل و عبور از قله تورمی خردادماه، اگر اتفاق خاصی نیفتد شاهد کاهش تدریجی نرخ تورم به حدود 30 درصد خواهیم بود.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره پیش بینی بازار و اوضاع اقتصادی در سال 1403 گفت: قانون های اقتصادی را نمی شود عوض کرد بنابراین این مسئله به عرضه و تقاضا و شاخص های اقتصادی همچون تورم، نرخ رشد اقتصادی و وضعیت بازار ارز بر می گردد. 

وی افزود: هرچند یکسری نوسانات روانی ناشی از اتفاقات مختلف و غیرمترقبه همچون کرونا می توانند بر معادلات اقتصادی کشور اثرگذار باشند اما اثرات آنها کوتاه مدت است و بعد از مدتی دوباره قوانین اقتصادی بر بازار حاکمی می شوند. 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: با وجودی که نرخ رشد نقدیندگی برای اولین بار حدود 25 درصد است، مهمترین فاکتور نرخ تورم بالا که اثر خودش را بر وضعیت اقتصادی کشور می گذارد. در کنار این مسئله موضوع کاهش ارزش پول ملی نیز حائز اهمیت است که از عوامل مختلفی تأثیر می پذیرد.

وی با اشاره به تورم 40 درصدی سال گذشته ادامه داد: قیمت دلار سال گذشته متوسط 50 هزار تومان بود که با تورم 40 درصدی، امروز قیمت 65 هزار تومان برای دلار منطقی به نظر می رسد بنابراین ارز نیمایی هم مجبور است رفته رفته به همان سمت حرکت کند.

وی درباره وضعیت مسکن و اجاره بها یادآور شد: این هم بسته به معادله عرضه و تقاضا دارد دولت می گوید 20 درصد افزایش اما صاحب خانه می تواند تا 50 درصد نیز اجاره را بالا ببرد. بازار مسکن در کل خیلی معادلات پیچیده ای دارد و یک قانون کلی نمی تواند درباره آن وضع کرد.

عدالتیان گفت: البته یکسری اقداماتی را دولت براساس لایحه حمایت از تولید آغاز کرده است و سعی دارد کسری بودجه اش را از مالیات ها تأمین کند اما این اقدامات در کوتاه مدت جواب نمی دهد و باید منتظر نتیجه اقدامات عملی دولت بود. اگر بخواهیم با نظر خیلی مثبت نگاه کنیم اگر دولت بتواند تورم را حدود 30 درصد نگه دارد خیلی خوب است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها