ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا»:

ظاهرا تب تنش بین تهران و تلاویو در حال فروکش است

کد خبر: 1286736

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر پاسخ اسرائیل به ایران همانی باشد که در اصفهان رخ داد، ایران همچنان دست بالا را دارد.

ظاهرا تب تنش بین تهران و تلاویو در حال فروکش است

گروه سیاست سایت فردا: بامداد جمعه 31 فروردین ماه چند ریزپرنده در حریم هوایی اصفهان توسط پدافند هوایی منهدم شدند و هیچ‌گونه خسارتی به اماکن نظامی و غیرنظامی وارد نشد. حال این سئوال پیش می آید که آیا این نقطه پایان منازعه مستقیم تهران و تلاویو بود یا باید منتظر اقدامات بعدی بود.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با فردا درباره سرنوشت منازعه ایران و اسرائیل گفت: معادلات هم می تواند به سمت آرام شدن و هم سمت تشدید تنش‌ها پیش برود. ظاهراً احتمال فروکش کردن تنش بیشتر از تشدید تنش است، البته این قطعی نیست چون امکان دارد دوباره یکسری اتفاق خواسته و ناخواسته رخ دهد که آرامش نسبی را به هم بزند.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان شاهد کاهش تنش بین تهران و تلاویو خواهیم بود، افزود: به نظر می رسد اسرائیل نخواست پاسخ همتراز به حمله ایران بدهد تا تنش ها افزایش پیدا نکند؛ ایران مسئولیت عملیات وعده صادق را برعهده گرفت و حجم آتش قابل ملاحظه بود اما اتفاقی که در ایران رخ داد، نه اسرائیل مسئولیتش را برعهده گرفت و نه شدت آتش به اندازه حمله ایران بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره اثرات سیاسی حمله ایران به اسرائیل اظهار کرد: وقتی ایران اقدامی علیه اسرائیل انجام داد، می دانست که فقط با اسرائیل رو در رو نخواهد بود و همان طور هم که پیش بینی می شد آمریکا، انگلیس و فرانسه یعنی نیمی از ناتو نیز در کنار اسرائیل از سرزمین های اشغالی دفاع کردند. به عبارت دیگر ایران در شب حمله به اسرائیل با نیمی از ناتو در تقابل قرار گرفت.

وی افزود: ایران نشان داد که جسارت حمله به خاک اسرائیل را دارد و مسئولیت آن را نیز به عهده می گیرد. این مسئله معادلات را بر هم زد. همواره آمریکا و اسرائیل می گفتند «همه گزینه ها روی میز است و اگر لازم باشد مراکز هسته ای ایران را بمباران می کنیم» اما بعد از حمله ایران به اسرائیل، ادبیات آنها تغییر کرد. آمریکایی ها دائم گفتند «ما خواهان جنگ نیستیم و خواستار کاهش تنش ها هستیم»، اسرائیلی ها نیز اعلام کردند «می خواهیم تلافی کنیم اما طوری عمل می کنیم که باعث تشدید تنش نشود».

ابوالفتح با بیان اینکه توازنی که تا پیش از این به ضرر ایران بود، دگرگون شد، گفت: طرف های مقابل دائم می گویند «خواهان جنگ نیستند»، این در حالی است که ایران تنهاست و از حمایت خارجی برخوردار نیست و اسرائیلی که تمام غرب پشتش هستند. به نظر می رسد نوعی معادلات قدرت در منطقه تغییر کرده است.

وی افزود: اگر پاسخ اسرائیل به ایران همانی باشد که در اصفهان رخ داد، ایران همچنان دست بالا را دارد به ویژه الان که اسرائیل تحت فشار متحدانش است و اگر اسرائیل بخواهد حمله به رفح را آغاز کند فشار افکارعمومی به مراتب سنگین تر می شود و دولت نتانیاهو هزینه بیشتری را پرداخت خواهد کرد. در مجموع ایران نشان داد دوره ای که اسرائیل بخواهد هر کاری کند تمام شده است. به ازای هر اقدام اسرائیل، ایران مقابل عمل خواهد کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها