سفیر ایران در ارمنستان: اسرائیل به دنبال ایجاد تنش میان ایران و کشورهای قفقاز جنوبی است

کد خبر: 1286087

سفیر ایران در ارمنستان در جریان یک کنفرانس خبری با یادآوری نقش بی‌ثبات‌کننده رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز جنوبی تاکید کرد که بر خلاف تهران که سیاست آن بر محور صلح و دوستی استوار است، تل آویو در صدد ایجاد تنش بین ایران و کشورهای این منطقه است.

سفیر ایران در ارمنستان: اسرائیل به دنبال ایجاد تنش میان ایران و کشورهای قفقاز جنوبی است

به گزارش تارنمای ارمنستانی نیوز به نقل از «مهدی سبحانی» نوشت: برخی از سفارتخانه های اروپایی در ایروان در صفحات توئیتر خود به زبان های ارمنی و فارسی موضع یک جانبه و نادرست رهبران کشورهای خود را در قبال پاسخ قانونی ایران (به اسرائیل) منتشر می کنند.

وی با اشاره به آگاهی عمومی مردم ارمنستان نسبت به نقش اساسی رژیم صهیونیستی در بی ثباتی منطقه قفقاز جنوبی گفت: در جنگ دوم قره باغ، سربازان ارمنی توسط سلاح های اسرائیلی کشته می شدند.

وی افزود: این رژیم علاوه بر تلاش برای توسعه نظامی‌گری در منطقه (قفقاز جنوبی)، در صدد ایجاد تنش بین ایران و کشورهای منطقه نیز است.

سبحانی تاکید کرد: سیاست ایران بر محور صلح و دوستی استوار است. پیام ما به منطقه و کل جهان صلح، امنیت و پیشرفت برای همه کشورهاست.

وی در ادامه خبر داد که تبادلات تجاری ارمنستان و ایران در سال گذشته بالغ بر ۷۰۴ میلیون دلار بوده که در چند سال گذشته دو تا سه برابر افزایش یافته است.

به گفته این دیپلمات کشورمان، ایران و ارمنستان به توافق های خوبی در زمینه حمل‌ونقل و همچنین کاهش عوارض ترانزیتی دست یافته اند.

سفیر ایران در ارمنستان تاکید کرد: علاوه بر این موضوع بهسازی جاده ها و همچنین امکان آغاز تجارت پایاپای کالا با ارمنستان در دستور کار قرار دارد.

سبحانی همچنین از سفر آتی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به ارمنستان خبر داد و گفت: امکان بازدید مقام های ارمنستانی از بندر چابهار در دست بررسی است. ارمنستان علاقه مند به افتتاح مرکزی در این بندر است که به توسعه تجارت آن کشور با ایران، هند و در کل کشورهای جنوبی کمک کند.

سفیر ایران در ارمنستان در ادامه این نشست خبری تاکید کرد: ایران قاطعانه مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی و تغییر مرزهای شناخته شده بین المللی بوده و اگر مسائل مرزی وجود دارد، باید از طریق گفتگو و بر اساس برداشت های مشترک و همچنین احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها حل شود. نماینده ایران در ارمنستان گفت: ما طرفدار راه مسالمت آمیز به رسمیت شناختن مرزهای بین المللی هستیم.

سبحانی گفت و گو، دیپلماسی و همچنین احترام به حاکمیت ملی و عدم تغییر مرزهای شناخته شده بین المللی و قوانین بین المللی را از عوامل مهم کاهش تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان دانست و گفت: ما از هر دو طرف می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند، از آنها می‌خواهیم خویشتنداری نشان دهند و به گفت‌وگو درباره صلح ادامه دهند.

وی افزود: ایران امنیت همسایگانش را امنیت خود می داند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها