خیانت پدر و پسر / ملک عبدالله مانند پدرش به آرمان فلسطین خیانت کرد

کد خبر: 1286034

همراهی برخی دولت‌های خائن منطقه با اسرائیل صدای مردم منطقه را نیز درآورده است کمااینکه انتقادهای گسترده مردمی و فعالان اجتماعی از اردن تا سایر کشورهای منطقه در پی مشارکت علنی شاه اردن با رژیم اسرائیل در جهت مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی نیز افزایش یافته است.

خیانت پدر و پسر / ملک عبدالله مانند پدرش به آرمان فلسطین خیانت کرد

عملیات «وعده صادق» در حالی موفقیت‌آمیز انجام شد که برخی از کشورهای منطقه همچون اردن برای رهگیری پهپادها و موشک‌های شلیک شده به سوی رژیم اسرائیل با این رژیم همراهی و حتی از موضع خود با این اقدام دفاع کردند تا به‌وضوح نشان دهند حامی و همراه رژیم اشغالگر صهیونیستی در منطقه هستند و حمایت و دفاعی از مردم مظلوم فلسطین به خصوص غزه که 6 ماه اخیر زیر بمباران نظامیان صهیونیستی است، ندارند. از دیگر سو برخی خبرهای غیررسمی از همراهی برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه با جنایت‌های رژیم اسرائیل در فلسطین حکایت دارد. همکاری‌هایی که به عادی‌سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی در سال های اخیر منجر شد. جنایت‌پیشگانی که از هیچ خیانتی به ملت‌های خود و مردم مظلوم فلسطین رویگردان نبودند. ‌آن‌گونه در که وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره) به‌درستی آمده است: «ملت‌های اسلامی و مستضعفان جهان مفتخرند که دشمنان آنها حسین اردنی این‌ جنایت‌پیشه دوره‌گرد و حسن و حسنی مبارک هم‌آخور با اسرائیل جنایتکارند و در راه خدمت به آمریکا و اسرائیل از هیچ خیانتی به ملت‌های خود رویگردان نیستند.» همراهی برخی دولت‌های خائن منطقه با اسرائیل صدای مردم منطقه را نیز درآورده است کمااینکه انتقادهای گسترده مردمی و فعالان اجتماعی از اردن تا سایر کشورهای منطقه در پی مشارکت علنی شاه اردن با رژیم اسرائیل در جهت مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی نیز افزایش یافته است.

جمعی از فعالان عرب و غیرعرب انتقادهای تندی از موضع‌گیری رسمی اردن در قبال اولین حمله تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی داشتند. جمعی از فعالان اظهار کردند که مشارکت علنی اردن در مقابله با حمله ایران با سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادها در آسمان امان و دیگر استان‌های این کشور، مسأله‌ای تحریک‌آمیز است؛ چراکه اردن باید دست‌کم بی‌طرف می‌ماند و در یک جبهه با رژیم اشغالگر صهیونیستی برای مقابله با حملات ایران که هیچ خطری برای خاکش ایجاد نکردند، نمی‌ایستاد.

تقدیر صهیونیستی از اردن

آنها تأکید کردند: «مشارکت اردن در این تقابل، نتیجه منفی برای امنیت این کشور داشت و رهگیری برخی از موشک‌های ایرانی باعث سقوط تکه‌های بزرگی از این پرتابه‌ها بر فراز مناطق مسکونی امان شد.»

اما رسانه‌های رژیم صهیونیستی از این موضع‌گیری اردن تقدیر کردند و نوشتند: «با وجود اینکه به دلیل اقدامات ناقض اسرائیل در مسجدالاقصی و حمله به غزه، تنش بر روابط تل‌آویو - امان حاکم است؛ اما آنچه اتفاق افتاد، نشان داد که ارتباط میان دو طرف عمیق و مستحکم است.»

برخی تحلیلگران اسرائیلی اظهار کردند: «اردن که حریم هوایی خود را بست و علنا اعلام کرد با هر پهپاد یا موشکی که به سمت فلسطین اشغالی شلیک شود، مقابله خواهد کرد، بار دیگر ثابت کرد که هم‌پیمانی استراتژیک برای تل‌آویو است.»

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داد: «اقدام اردن در دفاع از اسرائیل و برخورد با ایران غافلگیرکننده بود، در ظاهر روابط سرد است؛ اما حمله ایران ائتلاف واقعی را فاش کرد؛ چراکه جنگنده‌های اردنی از اسرائیل دفاع کردند.»

روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «اردن با وجود بستن حریم هوایی‌ خود به «اسرائیل» اجازه داد از آسمان اردن استفاده کند، جنگنده‌های نیروی هوایی «اسرائیل» و تجهیزات الکترونیک پیشرفته در آسمان اردن در کمین پهپادهای ایرانی بودند و هم‌زمان جنگنده‌های اردنی از پایگاه‌های خود به سمت پهپادهای ایرانی که نیمی از راه را طی کرده بودند، شلیک کردند.»

برخی فعالان در این خصوص اظهار کردند: «در صورتی که گزارش روزنامه آحارونوت صحت داشته باشد، این اولین باری است که یک کشور عربی برای مقابله با حمله‌ای که علیه رژیم اشغالگر انجام شده، از آن حمایت نظامی می‌کند.»

از جمله انتقادهایی که از اردن در شبکه‌های اجتماعی شد، می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد: «رامی عبده» فعال دانشگاهی و حقوق بشر فلسطینی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت: «ناراحت‌کننده است که نظرات متعددی به زبان عبری در تقدیر از ائتلاف رژیم صهیونیستی با یک کشور عربی دیده می‌شود، عبارت مشترک این است: حاکمیت اردن بارها ثابت کرده که هم‌پیمانی استراتژیک برای اسرائیل است.»

«محمد حامد العیله» پناهنده فلسطینی از «یبنا» نیز در حساب کاربری خود نوشت: «اردن آسمان و خاک خود را در جنگ آمریکا علیه عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار داد و سال ۲۰۲۱ توافقنامه‌ای را با این کشور امضا کرد که به موجب آن تمام خاک اردن برای سربازان آمریکایی مجاز بوده و بیش از سربازان خود اردن در آن اختیارات دارند، آنچه (در شب عملیات وعده صادق) اتفاق افتاد، نتیجه یک ائتلاف دفاعی مشترک بود.»

فعال دیگری در ایکس به نام «تامر» نوشت: «در واقع نیروی هوایی اسرائیل در آسمان اردن از آزادی کامل برخوردار بود و طبق آنچه روزنامه یدیعوت آحارونوت فاش کرد، همکاری جدی میان نیروهای امنیتی اردن و اسرائیل نمایان شد و به نظر می‌رسد همکاری آشکار و پنهان در دوره اسحاق رابین و ملک حسین به دوره عبدالله دوم و بنیامین نتانیاهو بازگشته است.» «بلال نزار ریان» نیز نوشت: «اردن موشک‌ها را روی شهر شهروندان خودش زد، مهم حمایت از اسرائیل است، آیا ننگی بالاتر از این هست؟» «عبدالله عقرباوی» نوشت: «بیشتر انتقادها و کنایه‌هایی که درباره پاسخ ایران دنبال کردم، منبع‌شان از اردن بود، این فرار از پرداختن به موضع‌گیری شرم‌آور اردن در حمایت از اسرائیل نیست؟ ما در برابر حمایت اردن از اسرائیل سکوت می‌کنیم!»

کاربر دیگری در پلتفرم «ایکس» در انتقاد از اردن نوشت: «کشوری دارای حاکمیت که پایگاه‌های آمریکایی و فرانسوی و زندان‌های آمریکایی دارد، اردن بی‌طرف نیست و روشن است که در کنار چه کسی ایستاده است.»

روایت آشنایی حسین اردنی و حسنی مبارک با رژیم اسرائیل

به دنبال خروج انگلیس از شرق کانال سوئز و جایگزینی تدریجی آمریکا در منطقه بود که شاه حسین اردنی از حمایت آمریکا برخوردار شد. سیاست‌های حکومت شاه حسین در منطقه خاورمیانه، همواره دنباله‌روی از سیاست‌های آمریکا و انگلیس در منطقه بوده است. در سال 1967 میلادی که جنگ اعراب و رژیم اسرائیل آغاز شد، با خیانت شاه حسین، صهیونیست‌ها توانستند کرانه غربی رود اردن را اشغال و به خاک اسرائیل ضمیمه کنند. در نتیجه چهارصد هزار فلسطینی آواره و به اردن رانده شدند. در این برهه شاه حسین نه‌تنها در جهت حقوق حقه مردم فلسطین قدمی برنداشت، بلکه با فاجعه سپتامبر 1970 میلادی که به سپتامبر سیاه مشهور شد، با کشتار مردم مظلوم و آواره فلسطین در خاک اردن، لکه ننگی برای همیشه در پیشانی حکومت اردن باقی گذاشت.

حسنی مبارک یکی از نزدیکان انور سادات، بانی قرارداد ننگین کمپ دیوید بود و در ملاقات‌های مهم وی حضور داشت. مبارک پس از ترور سادات توسط سرهنگ انقلابی، شهید خالد اسلامبولی در سال 1981 میلادی، زمام امور مصر را به دست گرفت. وی پس از جایگزینی اعلام کرد که تمامی سیاست‌های سادات را در زمینه‌های داخلی و خارجی دنبال خواهد کرد و در سال 1982 در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا گفت: «دروازه‌های ما به روی دوستان اعراب باز است؛ اما نه به قیمت از دست رفتن روابطمان با اسرائیل، ما می‌توانیم نقش خوبی را برای رفع هرگونه تشنجی که در هر زمان برای دوستان عرب و اسرائیلی ما به وجود بیاید، ایفا کنیم.»

البته شاه حسن مراکشی، فرزند سلطان محمد پنجم در سال 1929 میلادی به دنیا آمد، وی تحصیلات خود را در فرانسه گذرانیده است و بعد از درگذشت پدرش به نام سلطان حسن دوم به پادشاهی رسید. بعد از به قدرت رسیدن سلطان حسن دوم، روابط فرانسه با مراکش همان‌گونه که انتظار می‌رفت، گسترش یافت و مراکش بیش از گذشته مورد تهاجم فرهنگ غرب قرار گرفت و دولت مراکش نیز در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از حمایت فرانسه برخوردار شد. گفتنی است که انور سادات، رئیس‌جمهور خائن و معدوم مصر از طریق شاه حسن با صهیونیست‌ها آشنا شد؛ چراکه وی دارای روابط دیرینه با آنان است و همه ساله کنفرانس یهودیان در مراکش برگزار می‌شود، شاید این تنها کشور عربی است که صهیونیست‌ها تا این اندازه در آن رسما آزادی عمل دارند تا آنجا که در سال 1991 میلادی شاه حسن یک یهودی به نام «اندره ازولی» را به سمت مشاور عالی خود انتخاب کرد.

پس از فشار افکار عمومی به همراهی اردن با رژیم صهیونیستی  و واکنش منفی ملت‌های منطقه و ملت اردن به این  اقدامات این کشور با اظهاراتی  در روز گذشته تلاش کرد که بین خود و رژیم صهیونیستی فاصله ایجاد کند تا  از فشار ایجاد شده خارج گردد. در این راستا  وزیر خارجه اردن گفت که هرگز کشورمان را در معرض خطر قرار نخواهیم داد و هرگز میدانی برای جنگ منطقه‌ای نخواهیم بود.

الصفدی با اعتراف به همکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابله با پهپادهایی که ایران برای تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی پرتاب کرده بود، گفت: همانطور که با پهپادهای ایرانی مقابله کردیم که ممکن بود خطری برای اردن شکل دهد، با پهپادهای اسرائیلی هم مقابله خواهیم کرد، چرا که معتقدیم خطری برای اردن هستند./ صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها