«فردا» گزارش می‌دهد:

تعامل انتقادی ضرورت نوع تعامل مجلس دوازدهم با دولت

کد خبر: 1278888

مجلس یازدهم نشان داد می‌شود هم مسیر را برای کار بهتر دولت فراهم کرد و مانع بر سر برنامه‌های دولت ایجاد نکرد و هم آنکه با نظارت دقیق و نقد منصفانه دولت را در جهتی درست قرار داد.

تعامل انتقادی ضرورت نوع تعامل مجلس دوازدهم با دولت

گروه سیاست سایت فردا: مجلس یازدهم نشان داد که می‌توان بدون غرض‌ورزی‌های سیاسی بر عملکرد دولت نظارت داشت و دولت را با نقد منصفانه، دقیق و کارشناسی در مسیر درست مدیریتی قرار داد. از سوی دیگر با دولت تعامل داشت تا دولت بتواند برنامه‌هایش را به بهترین شکل پیش ببرد. برخلاف مجالش قبل که معمولا یا خود را رقیب دولت می‌دیدند و بعضا سنگ پیش پای دولت قرار می‌دادند یا خود را حامی صرف دولت می‌دانستند که گویی وظیفه‌ نمایندگان حمایت از دولت است. هر دو سوی این دو حالت آسیب‌زا بود زیرا در صورت رقابت مجلس با دولت عملا کار کشور معطل سیاست‌بازی دولت و مجلس می‌شود و در حالت دوم یعنی حمایت صرف از دولت، وظیفه نظارتی مجلس مخدوش می‌شود و دولت نیز خود را پاسخگو نمی‌داند.

مجلس یازدهم شیوه‌ای از تعامل با دولت را در پیش گرفت که در آن تعامل، نقد سازنده هم وجود داشت که چنین رویکردی می‌تواند سرمشق مجالس بعدی باشد؛ مشخصا مجلس دوازدهم که به زودی تشکیل خواهد شد.

برخی می‌گویند با حضور حامیان دولت در مجلس، رویکرد مجلس دوازدهم به سمت حمایت مطلق از دولت خواهد رفت و وظیفه نظارتی مجلس بر زمین می‌ماند؛ در صورتی که به نظر می‌رسد حامیان دولت خود را موظف خواهند دانست تا از مسیر کلی مجلس پیروی کنند و فضای کلی مجلس هم در اختیار نیروهایی باورمند به عقلانیت انقلابی خواهد بود. از سوی دیگر انتظار جامعه به ویژه بعد از دیدن نتایج مثبت تعامل انتقادی مجلس یازدهم با دولت آن است که در کنار ریل‌گذاری صحیح مجلس برای دولت، مجلس منتقدی منصف برای دولت باشد تا دولت بهترین عملکرد را داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که مجلس دوازهم با حضور نیروهای اصیل انقلابی بار دیگر نمایانگر شیوه تعامل انتقادی با دولت خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها