شهرستان‌ها انتخابات را داغ کردند

کد خبر: 1277099

با آغاز تبلیغات رسمی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، شور انتخاباتی در شهرستان‌ها از همان زمان صفر تبلیغات بالا گرفته است. اخبار و گزارش‌های دریافتی از نقاط مختلف کشور حاکی از آن است که تجمعات چند ده هزار نفری هواداران نامزد‌های انتخابات، فضای شهرستان‌ها و مراکز استانی را کاملاً انتخاباتی کرده است. در فضای مجازی هم هشتک شور انتخاباتی، به یکی از واژه‌های پرتکرار تبدیل شده است. همه این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از شکل‌گیری یک رقابت و مشارکت پرشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد

شهرستان‌ها انتخابات را داغ کردند

با آغاز تبلیغات رسمی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، شور انتخاباتی در شهرستان‌ها از همان زمان صفر تبلیغات بالا گرفته است. اخبار و گزارش‌های دریافتی از نقاط مختلف کشور حاکی از آن است که تجمعات چند ده هزار نفری هواداران نامزد‌های انتخابات، فضای شهرستان‌ها و مراکز استانی را کاملاً انتخاباتی کرده است. در فضای مجازی هم هشتک شور انتخاباتی، به یکی از واژه‌های پرتکرار تبدیل شده است. همه این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از شکل‌گیری یک رقابت و مشارکت پرشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد و انتظار می‌رود حد نصاب مشارکت در انتخابات دوازدهم از دوره گذشته فراتر برود. میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۵۷/۴۲ درصد بود.

در تهران نیز فهرست‌های فراوانی برای رقابت در انتخابات مجلس، با گرایش‌های گوناگون اعلام حضور کرده‌اند، اما پیش بینی می‌شود، بیشترین رقابت میان دو فهرست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) با سرلیستی محمد باقر قالیباف از یک سو و فهرست صدای ملت با سرلیستی علی مطهری از سوی دیگر باشد. دو فهرستی که یکی نمایندگی جامعی از جریان اصولگرا را برعهده دارد و دیگری (صدای ملت) مورد حمایت احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب است.

اگرچه شور و نشاط انتخاباتی در تهران، هنوز به حلاوت و گرمی شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها نرسیده است، اما هر چه به ۱۱ اسفند و روز انتخابات نزدیک می‌شویم، هر متغیر سیاسی می‌تواند کفه ترازو را به سود رقبای انتخاباتی تغییر دهد.

نکته حائز اهمیت اینکه برخلاف یک اقلیت افراطی اصلاح‌طلب، که پایگاه اجتماعی خود را از دست رفته می‌بیند و برای فرافکنی از این شکست، ترجیح داده نامزدی در این دوره از انتخابات معرفی نکند و سپس علم دروغین فضای رقابتی وجود نداشتن بردارد، بر اساس اعلام مراجع مسئول از مجموع ۲۴ هزار نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۵ هزار نفر (به تعبیری ۷۵ درصد) تأیید صلاحیت شده‌اند که بر اساس آمار، این میزان در کل ادوار برگزاری انتخابات کم نظیر است.

 آن هم در شرایطی که همه جریان‌های سیاسی جز آن اقلیت افراطی، در انتخابات نماینده دارند و رقابت در همه حوزه‌های انتخابیه جاری است. بنابراین، می‌توان ادعا کرد از مجموع چهار راهبرد انتخاباتی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انتخابات (رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت) دو رکن اصلی آن یعنی رقابت و مشارکت در حال شکل‌گیری است و با تدارک گسترده مسئولان برگزاری انتخابات در وزارت کشور، شورای نگهبان و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، سلامت و امنیت انتخابات هم تضمین خواهد شد. چنانکه دو روز پیش سردار سعید منتظر المهدی، سخنگوی فرمانده انتظامی کشور اعلام کرد پلیس با به کارگیری ۱۹۰ هزار نیرو و با کمک سایر دستگاه‌های امنیت‌ساز از جمله بسیج و آماده‌باش کامل در مرز‌ها نسبت به امنیت انتخابات اقدام می‌کند.

سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد امنیت انتخابات هم در گفتگو با فارس گفت: تأکید مستمر وزیر محترم کشور به تمامی مجریان انتخابات همواره این بوده که هیچ مقام و مجری اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار حق جانبداری از هیچ کاندیدایی را آشکار و پنهان ندارد و اگر مشخص شود که این خط قرمز رعایت نشده، حتی روز انتخابات هم باشد عزل می‌شوند.

 فهرست نهایی جبهه انقلاب

روز گذشته، اما پس از کش و قوس‌های فراوان دود سفید از نشست‌های جریان نیرو‌های انقلاب بلند شد و بر اساس آن فهرست مشترک شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب و جبهه پایداری برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران با عنوان «ایران سربلند» اعلام شد.

امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اعلام خبر وحدت نیرو‌های انقلابی گفت فهرست نهایی و مشترک «شورای ائتلاف» و «جبهه پایداری» به شرح زیر است:

۱. محمدباقر قالیباف۲. حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی ۳. حجت الاسلام محمدحسین بحرینی ۴. زهرا قلن بر ۵. فاطمه قاسمپور ۶. فاطمه حائری شیرازی ۷. الهه عطایی ۸. زهره سادات لاجوردی ۹. زهره طبیب زاده ۱۰. اسماعیل کوثری

 ۱۱. حجت الاسلام علیرضا سلیمی ۱۲. حسن خجسته باقرزاده ۱۳. حسین نجابت ۱۴. امیرابراهیم رسولی ۱۵. رضاتقی پور ۱۶. عبدالحسین روح الامینی ۱۷. علی اصغر پورمحمدی ۱۸. سعیداحدیان ۱۹. مالک شریعتی نیاسر ۲۰. بابک نگاهداری ۲۱. حجت الاسلام محمود نبویان ۲۲. علی خضریان ۲۳. مرتضی کامل نواب ۲۴. غلامحسین رضوانی ۲۵. مجتبی صفایی ۲۶. مصطفی غفاری ۲۷. سعیدآجرلو ۲۸. مجتبی زارعی ۲۹. مهدی شریفیان (اسلامشهر) ۳۰. میلادمیرزایی (شهرری)

روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها