«فردا» گزارش می‌دهد:

نوبخت چرا حوزه انتخابیه‌اش را تغییر داد؟

کد خبر: 1274727

محمدباقر نوبخت حوزه انتخابیه‌اش را از تهران به رشت تغییر داد تا نیروی مورد نظر اصلاح‌طلبان سرلیستِ لیست ائتلافی شود تا احیانا اختلافی بر سر لیست مشرک به وجود نیاید.

نوبخت چرا حوزه انتخابیه‌اش را تغییر داد؟

گروه سیاست سایت فردا: روند انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها قدری دچار پیچیدگی‌هایی شده است؛ از یک سو جبهه اصلاحات اعلام کرد که در تهران لیست نمی‌دهد، از سوی دیگر تعدادی از افراد و احزاب اصلاح‌طلبان نسبت به این موضع جبهه اصلاحات بیانیه‌ای انتقادی صادر کردند و گفتند در انتخابات شرکت می‌کنند و دنبال حمایت از برخی نیروها هستند و از سوی دیگر حزب اعتدال و توسعه به عنوان نماینده طیف اعتدال می‌گوید که در تهران لیستی 30نفره دارد. در پر همین تحولات نیز صحبت از لیست صدای ملت با سرلیستی علی مطهری به میان آمد. ارائه این فهرست البته قابل حدس بود چراکه تغییر حوزه انتخابیه محمدباقر نوبخت از تهران به رشت نشانه روشنی از در کار بودن یک فهرست با سرلیستی غیر از او بود. گفته می‌شود حزب از او خواسته تا این کار را انجام دهد. رفتن نوبخت به رشت دو گزاره متضاد را در ذهن به وجود می‌آورد؛ نگاه اولیه آن است که اعتدال و توسعه‌ای‌ها برای این نوبخت را به رشت فرستاند زیرا تصور می‌کردند لیست خودشان یا حتی لیست ائتلافی‌ با اصلاح‌طلبان نمی‌تواند توفیقی به دست آورد؛ به همین دلیل نوبخت به رشت رفت تا دستِ‌کم شانس او برای رأی‌آوری بیشتر شود.

نگاه دوم اما حکایت از آن دارد که اصلاح‌طلبان مشارکت‌طلب شامل احزابی مانند کارگزاران سازندگی، مردم‌سالاری، اعتماد ملی و ندای ایرانیان و نیروهای غیرحزبی اما خواهان مشارکت اصلاح‌طلب و طیف اعتدال و با محوریت اعتدال و توسعه به این نتیجه رسیده‌اند که با یکدیگر ائتلاف کنند. بر اساس اخبار گزاره دوم درست‌تر بوده است - اگرچه این معنی نادرست بودن گزاره نخست نیست - زیرا هم تعداد نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات بیشر از اعتدالی‌هاست و هم آنها سبد رأی بیشتری دارند.

حالا چرا نوبخت در این چنین لیستی نماند و به رشت رفت؟ زیرا اصلاح‌طلبان اصرار دارند که یک نیروی اصلاح‌طلب باید سرلیست باشد و بخش قابل توجه آن است که از علی مطهری که خود برآمده از جریان اصولگرایی است و در سال‌های اخیر در مواردی مواضع همسو با اصلاح‌طلبان داشته، اصلاح‌طلب‌تر نیافتند.

نوبخت هم طبیعتا نمی‌توانست در لیستی بماند که نامش پایین‌تر از علی مطهری قرار داده شود زیرا به هر حال او سخنگوی و معاون دولت رئیسی بوده است و سابقه نمایندگی هم در کارنامه خود دارد و شاید از همه اینها مهم‌تر او نزدیک‌ترین فرد به حسن روحانی است که در انتخابات نامزد شده است.

با این وصف می‌شود چنین نتیجه گرفت که تغییر حوزه انتخابیه نوبخت از تهران به رشت به دلیل جلوگیری از بروز اختلاف میان اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها