«فردا» گزارش می‌دهد

احتمال پایان جنگ اوکراین / صلح حداقلی از ترس ترامپ!

کد خبر: 1274564

اعضای ناتو به وضوح آگاه هستند که پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات، منجر به تقویت مواضع روسیه در جنگ اوکراین خواهد شد و زلنسکی اصلی ترین بازنده میدان جنگ خواهد بود.

احتمال پایان جنگ اوکراین / صلح حداقلی از ترس ترامپ!

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: اظهارات اخیر رئیس جمهور سابق آمریکا علیه برخی اعضای اروپایی ناتو، بر نگرانی ها در دو سوی آتلانتیک دامن زده است. بدون شک در صورت حضور ترامپ در کاخ سفید، تنشها در ناتو میان آمریکا و بازیگرانی مانند آلمان و فرانسه تشدید خواهد شد.در چنین شرایطی احتمال می رود بایدن و دموکراتها تصمیم به پایان دادن به جنگ اوکراین قبل از انتخابات نوامبر سال 2024 بگیرند. به عبارت بهتر، اعضای ناتو به وضوح آگاه هستند که پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات، منجر به تقویت مواضع روسیه در جنگ اوکراین خواهد شد و از همین منظر، تلاشهای خود را در پشت پرده برای تعیین تکلیف این پرونده، ولو با یک صلح حداقلی ( که آن نیزدر نهایت به ضرر ناتو و اهداف اعلامی و استراتژیک آن خواهد بود)، افزایش داده اند.در این میان، زلنسکی اصلی ترین بازنده میدان جنگ خواهد بود. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، گفته است که روسیه را «تشویق» خواهد کرد تا به هر عضو ناتو که به عنوان بخشی از این ائتلاف نظامی غرب به تعهدات مالی‌ خود عمل نکند، حمله کند.او در یک گردهمایی گفت  زمانی به رهبر یک کشور گفته بود که از کشوری که بدهی دارد، محافظت نخواهد کرد و مهاجمان را تشویق می‌کند تا «هر کاری می‌خواهند انجام دهند».

اظهارات دونالد ترامپ با اصول ناتو در تضاد است. اعضای این پیمان نظامی متعهد شده‌اند در صورتی که به هر کشور عضو پیمان حمله شود، از آن دفاع کنند.کاخ سفید این اظهارات را «هولناک و دیوانه‌وار» توصیف کرده است.ترامپ در گردهمایی در کارولینای جنوبی خطاب به جمعیت گفت که در یک جلسه رهبران کشورهای عضو ناتو در مورد (حمله فرضی) روسیه اظهار نظر کرده است.او گفت که به خاطر می‌آورد که رهبر یک «کشور بزرگ» موقعیتی فرضی مطرح کرده بود که در آن به تعهدات مالی خود در ناتو عمل نمی‌کرد و مورد حمله مسکو قرار گرفت.

آقای ترامپ گفت که این سیاستمدار  از او پرسیده بود که آیا ایالات متحده در این شرایط به کمک کشورش می‌آمد.«گفتم: «تو پول ندادی؟ تو متخلف هستی؟»... «نه من از شما دفاع نمی‌کردم، در واقع آنها(روسیه) را تشویق می‌کردم که هر کاری می‌خواهند انجام بدهند. شما باید سهم‌تان را بپردازید.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در واکنش به این اظهارات تازه دونالد ترامپ گفته است که هرگونه اشاره‌ مبنی بر عدم دفاع اعضای این ائتلاف از یکدیگر، امنیت را تضعیف کرده و نیروهای آن را در معرض خطر قرار می دهد.با این حال دبیر کل ناتو نیز به وضوح نسبت به خطرات ناشی از بازگشت ترامپ به کاخ سفید و تاثیر سوء آن بر پیمان آتلانتیک شمالی آگاه است. اظهارات ترامپ از آن جهت حائز اهمیت است که نه تنها اعضای ناتو ( اعضایی که سهم دفاعی خود را بر اساس معیار تعیین شده پرداخت نکنند) را نسبت به عدم حمایت آمریکا ، بلکه نسبت به جنگ با روسیه تهدید می کند! این موضع گیری در تاریخ سیاست خارجی آمریکا بی سابقه بوده است:جایی که یک سیاستمدار رسما از برگ برنده ای به عنوان روسیه برای تهدید اعضای ناتو استفاده کند! 

ترامپ، که گزینه مورد علاقه برای نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا است، مدتها است که از ناتو و آنچه به عنوان بار مالی بیش از حد بر ایالات متحده برای تضمین دفاع از ۳۰ کشور دیگر می‌بیند، انتقاد کرده است.روسیه در سال ۲۰۲۲ و پس از خروج آقای ترامپ از قدرت در آمریکا، عملیات خود را علیه اوکراین  آغاز کرد. از آن زمان، ترامپ  از مقدار پولی ایالات متحده که برای اوکراین که عضو ناتو نیست، تخصیص داده، انتقاد کرده است.بر اساس آمارهای ماه دسامبر کاخ سفید، آمریکا در مجموع بیش از ۴۴ میلیارد دلار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به این کشور کمک کرده و از این جهت در جهان رکورددار است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها