«فردا» گزارش می‌دهد

رایزنی های واشنگتن و مسکو ادامه دارد / خط تماس پوتین و بایدن در جنگ اوکراین

کد خبر: 1274130

تحولات میدانی رخ داده در اوکراین ( که اکثرا به ضرر کی یف بوده است )، چه تاثیری در افزایش میل واشنگتن نسبت به چینش میز مذاکرات صلح داشته است؟

رایزنی های واشنگتن و مسکو ادامه دارد / خط تماس پوتین و بایدن در جنگ اوکراین

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: شواهد و مستندات موجود، بیانگر تشدید رایزنی های غیر مستقیم وحتی مستقیم روسیه و آمریکا بر سر جنگ اوکراین است.تاخیر در ارائه کمکهای مالی آمریکا به کی یف ( که به بهانه مخالفت کنگره صورت گرفته است )، می تواند بخشی از خروجی این مذاکرات باشد. فراتر از آن، به نظر می رسد آمریکا از شدت اصرار خود بر ادامه جنگ اوکراین کاسته و بیشتر تلاش می کند بازی را به زمین اتحادیه اروپا بکشاند. هر چند اروپاییان اخیرا بسته حمایتی خود را از اوکراین تصویب کرده اند، اما بسته تصویب شده بیشتر ناظر بر بازسازی این کشور جنگ زده اس

است نه حمایت از شرایط موجود! به عبارت بهتر، واشنگتن و اتحادیه اروپا هر دو نسبت به شکست اوکراین در جنگ با روسیه اتفاق نظر دارند اما در شیوه مواجهه با این موضوع، لزوما از فرمول رفتاری و رویکرد واحدی تبعیت نمی کنند! 

در اینجا نکته مهمی وجود دارد که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم:اینکه تحولات میدانی رخ داده در اوکراین ( که اکثرا به ضرر کی یف بوده است )، چه تاثیری در افزایش میل واشنگتن نسبت به چینش میز مذاکرات صلح داشته است؟

اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با تاکر کارلسون، مجری سابق فاکس‌نیوز از واشنگتن خواست تا منافع مسکو را به رسمیت بشناسد و اوکراین را متقاعد کند که به مذاکره تن دهد.

این نخستین مصاحبه رئیس جمهوری روسیه با یک خبرنگار غربی است که پس از حمله این کشور به اوکراین انجام می‌شود. پوتین در این مصاحبه گفت که روسیه آماده مذاکره درباره تبادل احتمالی زندانیان است. وی تاکید کرد که امکان آزادی ایوان گرشکویچ، خبرنگار «وال‌ استریت ژورنال» را که در ماه مارس گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شده است، فراهم می‌کند. در مقابل، مسکو خواهان آزادی یک شهروند زندانی خود در آلمان است.

گفتگوی تاکر کارلسون با ولادیمیر پوتین که روز پنج‌شنبه ۸ فوریه انجام شده است، بیشتر بر جنگ اوکراین متمرکز بود، جنگی که نزدیک به دو سال است که همچنان ادامه دارد.پوتین در این گفتگو بار دیگر ادعای خود درباره دلایلش برای صدور فرمان حمله به اوکراین را تکرار کرد و گفت که این حمله برای محافظت از زبان روسی در اوکراین و جلوگیری از تهدیدات ناشی از پیوستن کی‌یف به ناتو ضروری بوده است.پوتین در ادامه به امتناع ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از انجام مذاکرات با کرملین اشاره کرد. او استدلال کرد این به واشنگتن بستگی دارد که تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین را متوقف و کی‌یف را متقاعد کند که پای میز مذاکره بنشیند. رئیس جمهوری روسیه در این گفتگو از اوکراین به عنوان «یک کشور اقماری» آمریکا نام برد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین این اتهام را که مسکو به دنبال گسترش جنگ به لهستان یا کشورهای دیگر عضو ناتو است  رد کرده اما در عین حال، سیگنالهایی را دال بر روی میزبودن همه سناریوها به طرفهای مقابل مخابره نموده است. این نخستین بار پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکریان در فوریه ۲۰۲۲ است که پوتین با یک خبرنگار غربی گفتگو می‌کند.پوتین از زمان آغاز جنگ اوکراین، ارتباط‌های خود را با رسانه‌های بین‌المللی به شدت محدود کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها