پاسخ ایران به تهدیدات احتمالی؛ قاطع و فوری

کد خبر: 1272186

وزیر امور خارجه و فرمانده کل سپاه پاسداران نسبت به اظهارات ضدایرانی مقامات امریکایی واکنش نشان دادند

پاسخ ایران به تهدیدات احتمالی؛ قاطع و فوری

کشته ‌‌شدن سه نظامی امریکایی در حمله چند روز پیش به پایگاه این کشور در نزدیکی مرز اردن و سوریه، تحولات خاورمیانه را وارد دور جدیدی کرده است؛ رویدادی که ایالات متحده در ابتدا آن را به محملی برای متهم کردن ایران به حمایت از گروه‌های مهاجم تبدیل کرد و پس از آن برخی سناتورها و رسانه‌های امریکایی‌ را بدین واداشت که سخن از واکنش علیه ایران به میان بیاورند؛ این در حالی است که ایران ضمن رد اتهامات مطرح شده، تأکید کرده هر اقدام نظامی که منافع ملی و منطقه‌ای‌اش را به خطر بیندازد، با پاسخی سخت و کوبنده روبه‌رو خواهد شد.

واکنش قاطع دولت به ادعاهای ضدایرانی

وزیر امور خارجه در گزارشی که روز گذشته در نشست هیأت دولت درباره آخرین تحولات منطقه مطرح کرد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر مسیر دیپلماسی تأکید داشته و اقدامات نا امن‌ساز امریکا در منطقه و در حمایت از رژیم صهیونیستی را به ضرر امنیت جمعی منطقه و امنیت کشتیرانی می‌داند، افزود: پایان نسل‌کشی در غزه و تمرکز بر راه‌حل فلسطینی–فلسطینی تنها راهکار عبور منطقه از تنش‌ و بحران جاری است.

 حسین امیرعبداللهیان همچنین مقاومت را واقعیت موجود در قبال اشغالگری دانست و با تأکید بر اینکه امریکا باید زبان تهدید و فرافکنی را متوقف کرده و بر راه‌حل سیاسی متمرکز شود، گفت: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است.

حمله نظامی به پایگاه «برج ۲۲» امریکا در نزدیکی مرز سوریه و اردن در شامگاه یکشنبه هفته جاری در حالی صورت گرفت که گروه‌های مقاومت اسلامی عراق از جمله کتائب حزب‌الله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند. اما «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده در واکنش به این حمله مستقیماً به نام ایران به عنوان حامی گروه‌های مقاومت اشاره کرد و در مواضعی ادعایی از اقدام تلافی‌جویانه کشورش علیه مواضع مقاومت سخن گفت و برخی رسانه‌‌های امریکایی تلاش کردند این واکنش را مرتبط با مواضع مستشاران ایرانی در سوریه عنوان کنند. این در حالی بود که شماری از مقام‌های امنیتی امریکا تصریح کردند که واشنگتن هنوز به اطلاعاتی دست نیافته که نشان دهد تهران مستقیماً در این حمله نقش داشته است.

انتشار بیانیه از سوی کتائب حزب‌الله

وزارت خارجه ایران نیز با رد این ادعاها، تأکید کرد که جمهوری اسلامی در روند تصمیم‌‌گیری گروه‌های مقاومت منطقه نقشی ندارد. با این حال مقام‌های امریکا با تکرار ادعای خود مبنی بر مشارکت ایران در این حملات، مدعی شدند که واکنش بازدارنده نظامی نشان خواهند داد. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌و‌گو با چند شبکه امریکایی از‌‌جمله ان‌بی‌سی و سی‌ان‌ان ادعا کرده است که در پی حمله نیروهای مقاومت عراق به نظامیان امریکایی در نزدیکی مرز اردن و سوریه، واشنگتن حمله شدیدتری به منظور ایجاد بازدارندگی انجام می‌دهد.

این در حالی است که کتائب حزب‌الله عراق در پی شدت گرفتن تنش‌ها و تهدید نظامی واشنگتن، سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای با هدف کمک به فروکاستن تنش‌ها اعلام کرده حملات خود علیه مراکز نظامی امریکا در منطقه را فعلاً به حالت تعلیق در می‌آورد. این گروه همچنین در بیانیه خود با تصریح اینکه ایران از نحوه فعالیت ما مطلع نیست و اغلب به تشدید تنش‌های ما علیه نیروهای اشغالگر اعتراض کرده است، بر اتهامات واهی امریکایی‌ها مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در حملات علیه نیروهای نظامی امریکا در منطقه خط بطلان کشید.

پاسخ فرمانده سپاه: ما همدیگر را می‌شناسیم

منابع خبری غرب در حالی از حمله قریب الوقوع نظامی ایالات متحده علیه اهداف ایرانی در منطقه سخن به میان آورده‌اند که تهران اعلام کرده است هرگونه حمله نظامی به خطوط قرمز و منافع ملی‌اش پاسخ کوبنده خواهد گرفت. سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی در واکنش به تهدیدات نظامی ایالات متحده گفته است: این روزها هم از میان کلمات مقامات امریکایی برخی تهدیدات را می‌شنویم، ما به آنها می‌گوییم شما ما را آزموده‌اید و فصل مشترک ما با شما این است که همدیگر را می‌شناسیم ‌و هیچ تهدیدی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم‌، به دنبال جنگ نیستیم ولی از جنگ نمی‌هراسیم‌. در همین حال نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز خبر ارسال پیام‌های متعدد کاخ سفید از طریق واسطه‌ها به تهران در روزهای گذشته را رد کرد و گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد.

راه پر خطر «بایدن»

فارغ از واکنش مقام‌های ایرانی به هر حمله احتمالی از سوی ایالات متحده، ناظران و تحلیلگران غربی و امریکایی نسبت به پیامدهای غیر قابل جبران ماجراجویی کاخ سفید علیه منافع ایران در منطقه هشدار داده‌اند. دیوید ایگناتیوس، تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست در اشاره به دلایل تصمیم «بایدن» برای گرفتن بهترین تصمیم در واکنش به اتفاقات اخیر خاورمیانه، به نقش جمهوری‌خواهان تندرو اشاره کرده است که به اعتقاد او رئیس جمهور امریکا را به اقداماتی غیرمسئولانه ترغیب می‌کنند، بدون اینکه خود مسئولیت بپذیرند. دیوید سنگر دیگر تحلیلگر امریکایی نیز در نیویورک تایمز نوشت که راه‌های پیشِ پای بایدن یا عده‌ای را ناراضی خواهد گذاشت یا بسیار پرخطر خواهد بود. همچنین شبکه امریکایی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» نیز در گزارشی با اشاره به اینکه افراد پیشنهاد کننده حمله به ایران نباید تصور کنند که پیامدهای واکنش ایران قابل پیش‌بینی یا مدیریت خواهد بود، نوشته است: «این فرضیه وجود دارد که اقدام نظامی ایالات متحده آنقدر دردناک خواهد بود که رهبران ایران به همان صورتی که واشنگتن می‌خواهد، پاسخ دهند. اگر ایران هدف حمله قرار گیرد حدود ۴۵ هزار سرباز امریکایی مستقر در خاورمیانه باید برای مدت طولانی در حالت آماده باش قرار گیرند.» از جمله واکنش‌های منطقه‌ای هم موضعگیری «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با فاکس‌نیوز بود که در خصوص برخی اتهام‌زنی‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی در خصوص حمله به پایگاه‌های نظامی امریکا در در نزدیکی مرز اردن و سوریه گفت: «ما در جایگاهی نیستیم که بخواهیم بازی مقصرنمایی راه‌ بیندازیم.» این مقام قطری با تأکید بر راه‌حل دیپلماسی برای حل بحران منطقه تصریح کرد که ایران همسایه این کشور است و به ارتباط آزاد با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

بــــرش

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا CIA در مقاله‌ای در «فارن افرز» مطرح کرد

تعامل با ایران، کلید امنیت خاورمیانه

همزمان با بحرانی شدن تعاملات منطقه‌ای و شدت گرفتن تنش دیپلماتیک تهران و واشنگتن، «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا موسوم به سی‌آی‌اِی به چالش‌های امنیتی پیش روی امریکا در جهان پرداخته و با بیان این هشدار که خاورمیانه به ندرت شاهد وضعیتی پیچیده‌تر یا انفجاری‌تر از امروز بوده است، کلید امنیت اسرائیل و منطقه خاورمیانه را تعامل با ایران دانسته است.

«برنز» در این مقاله که در نشریه فارن افرز منتشر شده، ادعا کرده است: ایران با بحران جنگ غزه جسورتر شده و به نظر می‌رسد در همان حال که برنامه هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد و به روسیه کمک می‌کند، برای جنگ تا آخرین گروه نیابتی هم آماده است. وی همچنین در مقاله خود تصریح می‌کند که «خطر تشدید تنش در دیگر جبهه‌ها [علیه امریکا] در خاورمیانه وجود دارد.»

رئیس سازمان اطلاعات امریکا در بخش دیگری از یادداشت خود که روز گذشته منتشر شد، با اشاره به اینکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه با کمک ایران و چین در حال بازسازی تولیدات دفاعی روسیه است، در واقع به نوعی به قدرت در حال ظهوری که در آسیا زیر سایه این ائتلاف در حال شکل‌گیری است، اشاره کرده است؛ قدرتی که جمهوری اسلامی ضلع مهمی از آن به شمار می‌رود و مقام‌های امریکایی را برای تنظیم سیاست خاورمیانه‌ای خود از جمله در نظر گرفتن منافع تل آویو ناگزیر کرده از نقش بی‌بدیل کشورمان در این زمینه غفلت نورزند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها